Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista GEMInIS |
Texto Completo: | https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/484 |
Resumo: | This article seeks to grasp the changes in communication relations and forms of television production and consumption, based on multiplatform content, made possible by the digital technologies of contemporary media. Understanding that there is a change in the mode of consumption and production with regard to television communication in the midst of media convergence, it is observed that the enjoyment outside the television stream is increasingly used as a form of audiovisual consumption in contemporaneity. The corpus of the analysis was built from the full recording of a day of the Good Morning Brazil, Jornal Hoje, Jornal Nacional and Jornal da Globo newscasts on live TV platforms, on Globoplay desktop and mobile and on the newscasts websites. G1 portal. |
id |
UFSCAR-2_ad68875e2c6d27dd0967e41282681b43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/484 |
network_acronym_str |
UFSCAR-2 |
network_name_str |
Revista GEMInIS |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globocommunicationmedia convergenceGloboplaymultiplatformtelevisioncomunicaçãoconvergência midiáticaGloboplaymultiplataformatelevisãoThis article seeks to grasp the changes in communication relations and forms of television production and consumption, based on multiplatform content, made possible by the digital technologies of contemporary media. Understanding that there is a change in the mode of consumption and production with regard to television communication in the midst of media convergence, it is observed that the enjoyment outside the television stream is increasingly used as a form of audiovisual consumption in contemporaneity. The corpus of the analysis was built from the full recording of a day of the Good Morning Brazil, Jornal Hoje, Jornal Nacional and Jornal da Globo newscasts on live TV platforms, on Globoplay desktop and mobile and on the newscasts websites. G1 portal.O presente artigo busca apreender as mudanças nas relações de comunicação e formas de produção e consumo televisivo, pautados pelos conteúdos multiplataformas, possibilitados pelas tecnologias digitais das mídias contemporâneas. Ao se entender que há uma alteração no modo de consumir e produzir no que diz respeito à comunicação televisual em plena era da convergência midiática, observa-se que a fruição fora do fluxo televisivo passa a ser utilizada cada vez mais como forma de consumo audiovisual na contemporaneidade. O corpus da análise foi construído a partir da gravação na íntegra de um dia de exibição dos telejornais Bom dia Brasil, Jornal Hoje, Jornal Nacional e Jornal da Globo nas plataformas da TV ao vivo, no Globoplay desktop e mobile e nos sites dos telejornais do portal G1.UFSCar2020-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/484Revista GEMInIS; v. 11 n. 1 (2020); 65-87Revista GEMInIS; Vol. 11 No. 1 (2020); 65-87Revista GEMInIS; Vol. 11 Núm. 1 (2020); 65-872179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/484/369Copyright (c) 2020 Carlos Henrique Sabino Caldasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCaldas, Carlos Henrique SabinoBarbosa do Carmo, Monielly2020-08-10T14:06:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/484Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2020-08-10T14:06:32Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo |
title |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo |
spellingShingle |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo Caldas, Carlos Henrique Sabino communication media convergence Globoplay multiplatform television comunicação convergência midiática Globoplay multiplataforma televisão |
title_short |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo |
title_full |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo |
title_fullStr |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo |
title_full_unstemmed |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo |
title_sort |
Estratégias multiplataformas na comunicação televisual: estudo de caso dos telejornais da Rede Globo |
author |
Caldas, Carlos Henrique Sabino |
author_facet |
Caldas, Carlos Henrique Sabino Barbosa do Carmo, Monielly |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa do Carmo, Monielly |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caldas, Carlos Henrique Sabino Barbosa do Carmo, Monielly |
dc.subject.por.fl_str_mv |
communication media convergence Globoplay multiplatform television comunicação convergência midiática Globoplay multiplataforma televisão |
topic |
communication media convergence Globoplay multiplatform television comunicação convergência midiática Globoplay multiplataforma televisão |
description |
This article seeks to grasp the changes in communication relations and forms of television production and consumption, based on multiplatform content, made possible by the digital technologies of contemporary media. Understanding that there is a change in the mode of consumption and production with regard to television communication in the midst of media convergence, it is observed that the enjoyment outside the television stream is increasingly used as a form of audiovisual consumption in contemporaneity. The corpus of the analysis was built from the full recording of a day of the Good Morning Brazil, Jornal Hoje, Jornal Nacional and Jornal da Globo newscasts on live TV platforms, on Globoplay desktop and mobile and on the newscasts websites. G1 portal. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/484 |
url |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/484/369 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Carlos Henrique Sabino Caldas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Carlos Henrique Sabino Caldas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GEMInIS; v. 11 n. 1 (2020); 65-87 Revista GEMInIS; Vol. 11 No. 1 (2020); 65-87 Revista GEMInIS; Vol. 11 Núm. 1 (2020); 65-87 2179-1465 reponame:Revista GEMInIS instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Revista GEMInIS |
collection |
Revista GEMInIS |
repository.name.fl_str_mv |
Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista.geminisufscar@gmail.com |
_version_ |
1789434638545977344 |