CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Celeste dos Santos
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Roese, Adriana, Martins, Alexandra da Rosa, Pereira, Denise Bermudez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7431
Resumo: Objective: this article seeks to present the experience of Tutorial Education Program for Health at Work and its effects on the academic training of Nursing, housed in a curriculum focused on developing skills and competencies. Method: this is an experience report, constructed from the records of the experiences of governesses and tutors of the program. Results: the results show that the space of interaction and discussion that the team meeting is to bring academics are showing as an enriching experience in interdisciplinary and focused on the curricular education courses for health care. Final considerations: this experience has demonstrated the integration of knowledge and expertise, to encourage vocational training critical, reflective and integrated community that seeks teamwork and interdisciplinary.
id UFSM-12_04a2cb6c729b9796df0dcf07d09f522f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7431
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!Contribuciones a la educación tutorial y reorientación de la formación para enfermería: ¡una ensalada saludable!Contribuições da educação tutorial e reorientação da formação para enfermagem: uma salada saudável!Teaching care integration servicesHuman resources formationPublic healthServicios de integración docente asistencialFormación de recursos humanosSalud públicaIntegração docente-assistencialFormação de recursos humanosSaúde públicaIntegração docente-assistencialEducaçãoSaúde PúblicaObjective: this article seeks to present the experience of Tutorial Education Program for Health at Work and its effects on the academic training of Nursing, housed in a curriculum focused on developing skills and competencies. Method: this is an experience report, constructed from the records of the experiences of governesses and tutors of the program. Results: the results show that the space of interaction and discussion that the team meeting is to bring academics are showing as an enriching experience in interdisciplinary and focused on the curricular education courses for health care. Final considerations: this experience has demonstrated the integration of knowledge and expertise, to encourage vocational training critical, reflective and integrated community that seeks teamwork and interdisciplinary.Objetivo: el artículo busca presentar la experiencia del Programa de Educación Tutorial por el Trabajo para la Salud y sus efectos en la formación del académico de enfermería, inserido en un currículo centrado en el desarrollo de habilidades y competencias. Método: se trata de un relato de experiencia construido a partir de los registros de las vivencias de preceptoras y tutoras del programa. Resultados: los resultados indican que el espacio de interacción y de debate que la reunión del equipo está llevando a los académicos se muestra una rica experiencia en la formación interdisciplinaria y orientada para las directrices curriculares de la educación para los cursos del área de la salud. Consideraciones Finales: esta experiencia ha demostrado la integración de los conocimientos y saberes, en el sentido de incentivar la formación de un profesional crítico, reflexivo e integrado en la comunidad, que busque el trabajo interdisciplinario y en equipo.http://dx.doi.org/10.5902/217976927431Objetivo: o artigo busca apresentar a experiência do Programa de Educação Tutorial pelo Trabalho para a Saúde e seus reflexos na formação do acadêmico de Enfermagem, inserido num currículo focado no desenvolvimento de habilidades e competências. Método: trata-se de um relato de experiência, construído a partir dos registros das vivências de preceptoras e tutoras do programa. Resultados: os resultados apontam que o espaço de interação e de debate que a reunião de equipe vem trazendo aos acadêmicos está mostrando-se como uma enriquecedora experiência na formação interdisciplinar e voltada para as diretrizes curriculares da educação para os cursos da área da saúde. Considerações finais: esta experiência vem demonstrando a integração de saberes e conhecimentos, no sentido de incentivar a formação de um profissional crítico, reflexivo e integrado na comunidade que busque o trabalho interdisciplinar e em equipe.Universidade Federal de Santa Maria2013-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/743110.5902/217976927431Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 2 (2013); 367 - 3732179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7431/pdfPereira, Celeste dos SantosRoese, AdrianaMartins, Alexandra da RosaPereira, Denise Bermudezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:15:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7431Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:15:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
Contribuciones a la educación tutorial y reorientación de la formación para enfermería: ¡una ensalada saludable!
Contribuições da educação tutorial e reorientação da formação para enfermagem: uma salada saudável!
title CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
spellingShingle CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
Pereira, Celeste dos Santos
Teaching care integration services
Human resources formation
Public health
Servicios de integración docente asistencial
Formación de recursos humanos
Salud pública
Integração docente-assistencial
Formação de recursos humanos
Saúde pública
Integração docente-assistencial
Educação
Saúde Pública
title_short CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
title_full CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
title_fullStr CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
title_full_unstemmed CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
title_sort CONTRIBUTIONS OF TUTORIAL EDUCATION AND REORIENTATION TRAINING FOR NURSING: A HEALTHY SALAD!
author Pereira, Celeste dos Santos
author_facet Pereira, Celeste dos Santos
Roese, Adriana
Martins, Alexandra da Rosa
Pereira, Denise Bermudez
author_role author
author2 Roese, Adriana
Martins, Alexandra da Rosa
Pereira, Denise Bermudez
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Celeste dos Santos
Roese, Adriana
Martins, Alexandra da Rosa
Pereira, Denise Bermudez
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching care integration services
Human resources formation
Public health
Servicios de integración docente asistencial
Formación de recursos humanos
Salud pública
Integração docente-assistencial
Formação de recursos humanos
Saúde pública
Integração docente-assistencial
Educação
Saúde Pública
topic Teaching care integration services
Human resources formation
Public health
Servicios de integración docente asistencial
Formación de recursos humanos
Salud pública
Integração docente-assistencial
Formação de recursos humanos
Saúde pública
Integração docente-assistencial
Educação
Saúde Pública
description Objective: this article seeks to present the experience of Tutorial Education Program for Health at Work and its effects on the academic training of Nursing, housed in a curriculum focused on developing skills and competencies. Method: this is an experience report, constructed from the records of the experiences of governesses and tutors of the program. Results: the results show that the space of interaction and discussion that the team meeting is to bring academics are showing as an enriching experience in interdisciplinary and focused on the curricular education courses for health care. Final considerations: this experience has demonstrated the integration of knowledge and expertise, to encourage vocational training critical, reflective and integrated community that seeks teamwork and interdisciplinary.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7431
10.5902/217976927431
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7431
identifier_str_mv 10.5902/217976927431
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7431/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 2 (2013); 367 - 373
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041683484672