Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Ana Elizabeth
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11474
Resumo: Doi: 10.5902/2179769211474Objective: to report the experience of using iPads as educational and creative tool in situations of learning simulation in a Human Care Laboratory (HCL) of Nursing. Methods: experience report on the use of information technology in realistic simulation as a pedagogical strategy for teaching procedures and nursing care. The project started in the second semester of 2012, with undergraduate nursing students of the fifth and sixth semesters. The same professor was responsible for creating and implementing the activities in the HCL. Results: there was a 50% increase in the demand in the HCL for simulation techniques as learning resource. The undergraduate students participating in the simulation reported greater satisfaction with learning abilities and logical reasoning in the subject’s institutional evaluation. Final Considerations: with this proposal, we practiced abilities that can result in a decrease of adverse events for patients and enhance their safety without loss for the students’ learning process.
id UFSM-12_4ec69503598f360969ed53653466de51
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11474
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedureLaboratorio de enfermería: estrategias creativas de simulación como procedimiento educativoLaboratório de enfermagem: estratégias criativas de simulações como procedimento pedagógicoNursingSimulationEducation.EnfermeríaSimulaciónEducaciónEnfermagemSimulaçãoEnsinoEnsino de EnfermagemDoi: 10.5902/2179769211474Objective: to report the experience of using iPads as educational and creative tool in situations of learning simulation in a Human Care Laboratory (HCL) of Nursing. Methods: experience report on the use of information technology in realistic simulation as a pedagogical strategy for teaching procedures and nursing care. The project started in the second semester of 2012, with undergraduate nursing students of the fifth and sixth semesters. The same professor was responsible for creating and implementing the activities in the HCL. Results: there was a 50% increase in the demand in the HCL for simulation techniques as learning resource. The undergraduate students participating in the simulation reported greater satisfaction with learning abilities and logical reasoning in the subject’s institutional evaluation. Final Considerations: with this proposal, we practiced abilities that can result in a decrease of adverse events for patients and enhance their safety without loss for the students’ learning process.Objetivo: relatar la experiencia del uso de iPads como herramienta pedagógica  creativa en situaciones de simulación en el Laboratorio de Cuidado Humano (LCH) del curso de Enfermería. Metodos: relato de experiencia del uso de tecnología de la información en simulación realista como estrategia pedagógica para enseñar procedimientos y cuidados de enfermería. El proyecto se inició en el segundo semestre de 2012, con estudiantes de enfermería del quinto y sexto nivel, el mismo profesor fue responsable de la creación eimplementación de las actividades en el laboratorio.  Resultados: aumentó un 50% la demanda  del LCH  para simulación de técnicas como recurso de aprendizaje. Los alumnos participantes relataron en evaluación institucional una mayor satisfacción con el aprendizaje de habilidades y el razonamiento clínico. Consideraciones finales: con esta propuestas entrenamos habilidades que pueden resultar en disminución de eventos adversos para el paciente, garantizando su seguridad sin perjudicar el aprendizaje de los alumnos. Doi: 10.5902/2179769211474Objetivo: relatar a experiência da utilização de iPads como ferramenta pedagógica e criativa em situações de simulação de aprendizagem no Laboratório de Cuidado Humano (LCH) do curso de Enfermagem. Método: relato de experiência da utilização de tecnologia da informação na simulação realística como estratégia pedagógica para ensino de procedimentos e cuidados de enfermagem. O projeto teve início no segundo semestre de 2012, com alunos da graduação de Enfermagem do quinto e sexto nível, o mesmo professor foi responsável por criar e implementar as atividades no LCH. Resultados: houve aumento de 50% na procura ao LCH para simulação de técnicas como recurso de aprendizado. Os alunos participantes relataram na avaliação institucional das disciplinas uma maior satisfação com o aprendizado de habilidades e raciocínio clínico. Considerações finais: com esta proposta treinamos habilidades que podem resultar em diminuição de eventos adversos para o paciente, garantindo a segurança deste sem prejuízo a aprendizagem dos alunos.Universidade Federal de Santa Maria2015-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1147410.5902/2179769211474Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 4 (2014); 844 - 8492179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11474/pdfFigueiredo, Ana Elizabethinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:04:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11474Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:04:51Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
Laboratorio de enfermería: estrategias creativas de simulación como procedimiento educativo
Laboratório de enfermagem: estratégias criativas de simulações como procedimento pedagógico
title Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
spellingShingle Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
Figueiredo, Ana Elizabeth
Nursing
Simulation
Education.
Enfermería
Simulación
Educación
Enfermagem
Simulação
Ensino
Ensino de Enfermagem
title_short Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
title_full Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
title_fullStr Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
title_full_unstemmed Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
title_sort Nursing laboratory: creative strategies using simulations as an educational procedure
author Figueiredo, Ana Elizabeth
author_facet Figueiredo, Ana Elizabeth
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Ana Elizabeth
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Simulation
Education.
Enfermería
Simulación
Educación
Enfermagem
Simulação
Ensino
Ensino de Enfermagem
topic Nursing
Simulation
Education.
Enfermería
Simulación
Educación
Enfermagem
Simulação
Ensino
Ensino de Enfermagem
description Doi: 10.5902/2179769211474Objective: to report the experience of using iPads as educational and creative tool in situations of learning simulation in a Human Care Laboratory (HCL) of Nursing. Methods: experience report on the use of information technology in realistic simulation as a pedagogical strategy for teaching procedures and nursing care. The project started in the second semester of 2012, with undergraduate nursing students of the fifth and sixth semesters. The same professor was responsible for creating and implementing the activities in the HCL. Results: there was a 50% increase in the demand in the HCL for simulation techniques as learning resource. The undergraduate students participating in the simulation reported greater satisfaction with learning abilities and logical reasoning in the subject’s institutional evaluation. Final Considerations: with this proposal, we practiced abilities that can result in a decrease of adverse events for patients and enhance their safety without loss for the students’ learning process.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11474
10.5902/2179769211474
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11474
identifier_str_mv 10.5902/2179769211474
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11474/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 4 (2014); 844 - 849
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042298998784