Meditation: a health care strategy for university students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schuh, Luísa Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cabral, Fernanda Beheregaray, Hildebrandt, Leila Mariza, Cosentino, Susane Flores, Colomé, Isabel Cristina Dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156
Resumo: Objectives: to develop meditative activities with students from a university in northwestern Rio Grande do Sul and to analyze the perception of university students about meditative practice. Method: research-intervention, with a qualitative approach. We accomplished 11 meditation meetings, with the participation of five students, from April to July 2019. The data produced through a questionnaire with sociodemographic and health data, non-participant observation and open interview were subjected to thematic analysis. Results: students’ participation in meditation was motivated by curiosity, difficulty concentrating, stress, irritation, anxiety and nervousness. Mindfulness meditation provided increased concentration and focus for studies, improved sleep quality and promoted self-awareness and subjective well-being. Conclusion: mindfulness meditation at the University was important to promote mental health, effective in minimizing stress and anxiety states and promoted positive changes in students’ lives.
id UFSM-12_aff9d552598fa6e8599c15d049293dbe
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43156
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Meditation: a health care strategy for university studentsMeditação: uma estratégia de cuidado em saúde para estudantes universitáriosEstudantesSaúde MentalMeditaçãoEnfermagem.EstudantesSaúde MentalMeditaçãoEnfermagem.Objectives: to develop meditative activities with students from a university in northwestern Rio Grande do Sul and to analyze the perception of university students about meditative practice. Method: research-intervention, with a qualitative approach. We accomplished 11 meditation meetings, with the participation of five students, from April to July 2019. The data produced through a questionnaire with sociodemographic and health data, non-participant observation and open interview were subjected to thematic analysis. Results: students’ participation in meditation was motivated by curiosity, difficulty concentrating, stress, irritation, anxiety and nervousness. Mindfulness meditation provided increased concentration and focus for studies, improved sleep quality and promoted self-awareness and subjective well-being. Conclusion: mindfulness meditation at the University was important to promote mental health, effective in minimizing stress and anxiety states and promoted positive changes in students’ lives.Objetivos: desenvolver atividades meditativas com estudantes de uma universidade do noroeste gaúcho e analisar a percepção de estudantes universitários sobre a prática meditativa. Método: pesquisa-intervenção, de abordagem qualitativa. Realizaram-se 11 encontros para meditação, com participação de cinco estudantes, no período de abril a julho de 2019. Os dados produzidos mediante questionário com dados sociodemográficos e de saúde, observação não participante e entrevista aberta foram submetidos à análise temática. Resultados: a participação dos estudantes na meditação foi motivada pela curiosidade, dificuldade de concentração, estresse, irritação, ansiedade e nervosismo. A meditação mindfulness proporcionou aumento da concentração e foco para os estudos, melhorou a qualidade do sono e promoveu autoconhecimento e bem-estar subjetivo. Conclusão: a meditação mindfulness na Universidade foi importante à promoção da saúde mental, efetiva à minimização de estados de estresse e ansiedade e promoveu mudanças positivas na vida dos estudantes.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4315610.5902/2179769243156Revista de Enfermagem da UFSM; v. 11 (2021); e92179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/html_1Copyright (c) 2021 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchuh, Luísa MariaCabral, Fernanda BeheregarayHildebrandt, Leila MarizaCosentino, Susane FloresColomé, Isabel Cristina Dos Santos2021-12-02T12:44:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43156Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-12-02T12:44:40Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Meditation: a health care strategy for university students
Meditação: uma estratégia de cuidado em saúde para estudantes universitários
title Meditation: a health care strategy for university students
spellingShingle Meditation: a health care strategy for university students
Schuh, Luísa Maria
Estudantes
Saúde Mental
Meditação
Enfermagem.
Estudantes
Saúde Mental
Meditação
Enfermagem.
title_short Meditation: a health care strategy for university students
title_full Meditation: a health care strategy for university students
title_fullStr Meditation: a health care strategy for university students
title_full_unstemmed Meditation: a health care strategy for university students
title_sort Meditation: a health care strategy for university students
author Schuh, Luísa Maria
author_facet Schuh, Luísa Maria
Cabral, Fernanda Beheregaray
Hildebrandt, Leila Mariza
Cosentino, Susane Flores
Colomé, Isabel Cristina Dos Santos
author_role author
author2 Cabral, Fernanda Beheregaray
Hildebrandt, Leila Mariza
Cosentino, Susane Flores
Colomé, Isabel Cristina Dos Santos
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schuh, Luísa Maria
Cabral, Fernanda Beheregaray
Hildebrandt, Leila Mariza
Cosentino, Susane Flores
Colomé, Isabel Cristina Dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes
Saúde Mental
Meditação
Enfermagem.
Estudantes
Saúde Mental
Meditação
Enfermagem.
topic Estudantes
Saúde Mental
Meditação
Enfermagem.
Estudantes
Saúde Mental
Meditação
Enfermagem.
description Objectives: to develop meditative activities with students from a university in northwestern Rio Grande do Sul and to analyze the perception of university students about meditative practice. Method: research-intervention, with a qualitative approach. We accomplished 11 meditation meetings, with the participation of five students, from April to July 2019. The data produced through a questionnaire with sociodemographic and health data, non-participant observation and open interview were subjected to thematic analysis. Results: students’ participation in meditation was motivated by curiosity, difficulty concentrating, stress, irritation, anxiety and nervousness. Mindfulness meditation provided increased concentration and focus for studies, improved sleep quality and promoted self-awareness and subjective well-being. Conclusion: mindfulness meditation at the University was important to promote mental health, effective in minimizing stress and anxiety states and promoted positive changes in students’ lives.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156
10.5902/2179769243156
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156
identifier_str_mv 10.5902/2179769243156
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/pdf
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/pdf_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/html
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/43156/html_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 11 (2021); e9
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944044592234496