Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arslan, Luciana Mourão
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/84111
Resumo: This article presents issues related to embodiment in teaching-learning. The focus on attention practices and sensory work is revealed from a report of one class, in which students were invited to clean the spaces of the building where they studied. The report is the guiding thread of discussions about how corporeity connects with the actions of learning-thinking-teaching-moving. This proposal also refers to the field of discussions of somaesthetics and studies of cognition that consider the soma-body in an integral way.
id UFSM-18_8155dd67980e5756cbe5913cc7d9adb5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/84111
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling Sensitivity education, ten lemons and a bucket in handEducación de la sensibilidad, diez limones y un balde en manoEducação da sensibilidade, dez limões e um balde na mãoSomaestheticsTeaching-LearningBody at schoolSomatic EducationSomaestéticaEnsino-AprendizagemCorpo na escolaEducação SomáticaSomaestéticaEnseñanza-AprendizajeCuerpo en la escuelaEducación SomáticaThis article presents issues related to embodiment in teaching-learning. The focus on attention practices and sensory work is revealed from a report of one class, in which students were invited to clean the spaces of the building where they studied. The report is the guiding thread of discussions about how corporeity connects with the actions of learning-thinking-teaching-moving. This proposal also refers to the field of discussions of somaesthetics and studies of cognition that consider the soma-body in an integral way.Este artículo presenta cuestiones relacionadas con la corporeidad en la enseñanza-aprendizaje. El enfoque en las prácticas de atención y trabajo sensorial se revela a partir de un informe de una clase, en la que se invitaba a los estudiantes a limpiar los espacios del edificio donde estudiaban. El informe es el hilo conductor de las discusiones acerca de cómo la corporeidad se conecta con las acciones de aprender-pensar-enseñar-mover. Esta propuesta también se refiere al campo de las discusiones de la somaestética y de los estudios de la cognición que consideran el soma-cuerpo de manera integral.Este artigo apresenta questões relacionadas à corporeidade no ensino-aprendizagem. O foco em práticas de atenção e no trabalho sensorial é revelado a partir de um relato de uma aula, na qual alunos foram convidados a limpar os espaços do edifício no qual estudavam. O relato é o fio condutor de discussões acerca de como a corporeidade se conecta com as ações de aprender-pensar-ensinar-mover.  Esta proposta refere-se também ao campo de discussões da somaestética e de estudos da cognição que consideram o soma-corpo de forma integral.Universidade Federal de Santa Maria2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/8411110.5902/1983734884111Revista Digital do LAV; Vol. 16 No. 1 (2023): Revista Digital do LAV, Jan./Dez. – Publicação contínua; e15/1-17Revista Digital do LAV; v. 16 n. 1 (2023): Revista Digital do LAV, Jan./Dez. – Publicação contínua; e15/1-171983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/84111/61766http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/84111/61767Copyright (c) 2023 Revista Digital do LAVinfo:eu-repo/semantics/openAccessArslan, Luciana Mourão2024-03-26T20:16:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/84111Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2024-03-26T20:16:44Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
Educación de la sensibilidad, diez limones y un balde en mano
Educação da sensibilidade, dez limões e um balde na mão
title Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
spellingShingle Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
Arslan, Luciana Mourão
Somaesthetics
Teaching-Learning
Body at school
Somatic Education
Somaestética
Ensino-Aprendizagem
Corpo na escola
Educação Somática
Somaestética
Enseñanza-Aprendizaje
Cuerpo en la escuela
Educación Somática
title_short Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
title_full Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
title_fullStr Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
title_full_unstemmed Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
title_sort Sensitivity education, ten lemons and a bucket in hand
author Arslan, Luciana Mourão
author_facet Arslan, Luciana Mourão
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arslan, Luciana Mourão
dc.subject.por.fl_str_mv Somaesthetics
Teaching-Learning
Body at school
Somatic Education
Somaestética
Ensino-Aprendizagem
Corpo na escola
Educação Somática
Somaestética
Enseñanza-Aprendizaje
Cuerpo en la escuela
Educación Somática
topic Somaesthetics
Teaching-Learning
Body at school
Somatic Education
Somaestética
Ensino-Aprendizagem
Corpo na escola
Educação Somática
Somaestética
Enseñanza-Aprendizaje
Cuerpo en la escuela
Educación Somática
description This article presents issues related to embodiment in teaching-learning. The focus on attention practices and sensory work is revealed from a report of one class, in which students were invited to clean the spaces of the building where they studied. The report is the guiding thread of discussions about how corporeity connects with the actions of learning-thinking-teaching-moving. This proposal also refers to the field of discussions of somaesthetics and studies of cognition that consider the soma-body in an integral way.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/84111
10.5902/1983734884111
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/84111
identifier_str_mv 10.5902/1983734884111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/84111/61766
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/84111/61767
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Digital do LAV
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Digital do LAV
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; Vol. 16 No. 1 (2023): Revista Digital do LAV, Jan./Dez. – Publicação contínua; e15/1-17
Revista Digital do LAV; v. 16 n. 1 (2023): Revista Digital do LAV, Jan./Dez. – Publicação contínua; e15/1-17
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1799874722472656896