Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barin, Ana Cláudia
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042
Resumo: This PhD dissertation presents childhood as potency along with the concept of becoming a child as the power present in the production of a research in the fields of Education and Arts. It conceives Education through fabulation based on authors such as Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze and Félix Guattari (2010; 2011). It concerns the following question as a research problem: What can the becoming of a child do in education through fabulation? It explores an education which proposes encounters with invention, interweaves questionings about memory and time as duration along with Henri Bergson (2005), betting on non-linear time leaps, and thought as philosophies of difference. As methodology, it embraces the fabulation to problematize the resistance of minorities and the reinvention of a language that stutters while being created. It uses literature, images and writings as possible agents of child potencies. The dissertation presents as results moving gears that cross the possible learning processes with the artistic productions, formal and non-formal educational spaces, besides exhibition environments. It also depicts the sewing of what art allows to be learned with education and vice-versa by meansof the materiality investigated in this dissertation.
id UFSM_e2b5b948ea65821716cd7bd38816588e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/19042
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulaçãoDevir-criançaMemóriaEducação e arteFabulaçãoLiteraturaThe becoming of a childMemoryEducation and artFabulationLiteratureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis PhD dissertation presents childhood as potency along with the concept of becoming a child as the power present in the production of a research in the fields of Education and Arts. It conceives Education through fabulation based on authors such as Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze and Félix Guattari (2010; 2011). It concerns the following question as a research problem: What can the becoming of a child do in education through fabulation? It explores an education which proposes encounters with invention, interweaves questionings about memory and time as duration along with Henri Bergson (2005), betting on non-linear time leaps, and thought as philosophies of difference. As methodology, it embraces the fabulation to problematize the resistance of minorities and the reinvention of a language that stutters while being created. It uses literature, images and writings as possible agents of child potencies. The dissertation presents as results moving gears that cross the possible learning processes with the artistic productions, formal and non-formal educational spaces, besides exhibition environments. It also depicts the sewing of what art allows to be learned with education and vice-versa by meansof the materiality investigated in this dissertation.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta escrita de tese de doutorado apresenta a infância como potência com o conceito de devir-criança, enquanto força vigente na produção de uma pesquisa que se volta para o campo da educação e das artes. Pensa uma educação pela fabulação a partir de autores como Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze e Félix Guattari (2010, 2011). Cerne, como problema a seguinte questão: O que pode a potência do devircriança em uma educação pela fabulação? Explora uma educação que propõe encontros com a invenção, enlaça indagações da memória e do tempo como duração junto a Henri Bergson (2005), apostando nos saltos de tempos não lineares e pensados com as filosofias da diferença. Como metodologia, acolhe a fabulação para problematizar a resistência de minorias e a reinvenção de uma língua que gagueja ao criançar-se. Utiliza como possível agenciador das potências da criança a literatura, as imagens e as escritas. Apresenta como resultados moventes engrenagens que perpassam pelas possíveis aprendizagens com a produção artística, espaços educativos formais e não formais, além de ambientes de exposições. Retrata a costura do que a arte possibilita aprender com a educação e vice-versa a partir da materialidade investigada nesta tese.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoOliveira, Marilda Oliveira dehttp://lattes.cnpq.br/7835230852202032Mossi, Cristian Polettihttp://lattes.cnpq.br/9298073969911416Dalmaso, Alice Copettihttp://lattes.cnpq.br/7551023626533385Cardonetti, Vivien Kellinghttp://lattes.cnpq.br/1649742737541059Leite, Cesar Donizeti Pereirahttps://orcid.org/0000-0001-8889-750XBarin, Ana Cláudia2019-11-25T16:09:52Z2019-11-25T16:09:52Z2019-06-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-11-26T06:02:33Zoai:repositorio.ufsm.br:1/19042Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-11-26T06:02:33Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
title Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
spellingShingle Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
Barin, Ana Cláudia
Devir-criança
Memória
Educação e arte
Fabulação
Literatura
The becoming of a child
Memory
Education and art
Fabulation
Literature
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
title_full Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
title_fullStr Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
title_full_unstemmed Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
title_sort Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
author Barin, Ana Cláudia
author_facet Barin, Ana Cláudia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Marilda Oliveira de
http://lattes.cnpq.br/7835230852202032
Mossi, Cristian Poletti
http://lattes.cnpq.br/9298073969911416
Dalmaso, Alice Copetti
http://lattes.cnpq.br/7551023626533385
Cardonetti, Vivien Kelling
http://lattes.cnpq.br/1649742737541059
Leite, Cesar Donizeti Pereira
https://orcid.org/0000-0001-8889-750X
dc.contributor.author.fl_str_mv Barin, Ana Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Devir-criança
Memória
Educação e arte
Fabulação
Literatura
The becoming of a child
Memory
Education and art
Fabulation
Literature
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Devir-criança
Memória
Educação e arte
Fabulação
Literatura
The becoming of a child
Memory
Education and art
Fabulation
Literature
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This PhD dissertation presents childhood as potency along with the concept of becoming a child as the power present in the production of a research in the fields of Education and Arts. It conceives Education through fabulation based on authors such as Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze and Félix Guattari (2010; 2011). It concerns the following question as a research problem: What can the becoming of a child do in education through fabulation? It explores an education which proposes encounters with invention, interweaves questionings about memory and time as duration along with Henri Bergson (2005), betting on non-linear time leaps, and thought as philosophies of difference. As methodology, it embraces the fabulation to problematize the resistance of minorities and the reinvention of a language that stutters while being created. It uses literature, images and writings as possible agents of child potencies. The dissertation presents as results moving gears that cross the possible learning processes with the artistic productions, formal and non-formal educational spaces, besides exhibition environments. It also depicts the sewing of what art allows to be learned with education and vice-versa by meansof the materiality investigated in this dissertation.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-25T16:09:52Z
2019-11-25T16:09:52Z
2019-06-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922087342178304