Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250 |
Resumo: | This article presents theoretical and practical foundations for the recent field of educational Jiu jitsu - JJE. We started by doing a bibliographic survey in order to revive important research about the benefits of the practice of Jiu jitsu in the school environment. Subsequently, based on hermeneutics, we linked, in an innovative way, the term educational jiu jitsu with the practice and study of fighting inserted in a didactic-pedagogical proposal aligned with the guidelines contained in the BNCC regarding the full development of life. Then, we present and analyze two field researches to analyze the innovation in the teaching and learning processes brought by the JJE in a Municipal School: the first, a diagnostic analysis through the tools of observation, the conversation circle and a structured questionnaire; and the second, an analysis of testimonies. The results point to the JJE's contributions to the school organizational culture, to the families, and to the full development of students at school. |
id |
UFSM-7_6fca5e48489f260da83ae0f26ca18ec6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74250 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of lifeO jiu jitsu como ferramenta pedagógica e organizacional auxiliar ao desenvolvimento pleno da vidaEducational jiu jitsuInnovationNational Curriculum Guidelines,Organizational culturecompetencesJiu jitsu educacionaldesenvolvimento de competênciasBNCCCultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes.InovaçãoThis article presents theoretical and practical foundations for the recent field of educational Jiu jitsu - JJE. We started by doing a bibliographic survey in order to revive important research about the benefits of the practice of Jiu jitsu in the school environment. Subsequently, based on hermeneutics, we linked, in an innovative way, the term educational jiu jitsu with the practice and study of fighting inserted in a didactic-pedagogical proposal aligned with the guidelines contained in the BNCC regarding the full development of life. Then, we present and analyze two field researches to analyze the innovation in the teaching and learning processes brought by the JJE in a Municipal School: the first, a diagnostic analysis through the tools of observation, the conversation circle and a structured questionnaire; and the second, an analysis of testimonies. The results point to the JJE's contributions to the school organizational culture, to the families, and to the full development of students at school.Este artículo presenta fundamentos teóricos y prácticos para el campo reciente del jiu jitsu educativo (JJE). Partimos de realizar un levantamiento bibliográfico con el fin de rescatar importantes investigaciones acerca de los beneficios de la práctica de la lucha en el ámbito escolar. Posteriormente, con base en la hermenéutica, vinculamos, de manera innovadora, el término “jiu jitsu educativo” con la práctica y estudio del combate inserto en una propuesta didáctico-pedagógica alineada con las orientaciones contenidas en la BNCC respecto al pleno desarrollo de la vida. Luego, presentamos y analizamos dos investigaciones de campo para analizar la innovación en los procesos de enseñanza y aprendizaje que trae la JJE en una Escuela Municipal: la primera, un análisis diagnóstico a través de las herramientas de la observación, la rueda de conversación y un cuestionario estructurado; y el segundo, un análisis de testimonios. Los resultados apuntan para las contribuciones de la JJE a la cultura organizacional de la escuela, la comunidad familiar y el desarrollo integral de los estudiantes en la escuela.Neste artigo, apresenta-se fundamentos teóricos e práticos para o recente campo do jiu jitsu educacional - JJE. Iniciamos fazendo um levantamento bibliográfico a fim de destacar importantes pesquisas acerca dos benefícios da prática da luta no ambiente escolar. Posteriormente, com base na hermenêutica, relacionamos o termo jiu jitsu educacional com a prática e o estudo da luta inserida em uma proposta didático-pedagógica alinhada às orientações contidas na BNCC, com relação ao desenvolvimento pleno da vida. Em seguida, apresentamos e analisamos duas pesquisas de campo para analisar a inovação nos processos de ensino e aprendizagem possibilitadas pelo JJE numa escola municipal: a primeira, uma análise diagnóstica por meio das ferramentas da observação, da roda de conversa e de questionário estruturado; a segunda, uma análise de testemunhos acerca do impacto na cultura organizacional escolar. Os resultados apontam para as contribuições do JJE à cultura organizacional escolar, à comunidade familiar e ao desenvolvimento pleno dos alunos na escola.Universidade Federal de Santa Maria2023-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/7425010.5902/2318133874250Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-24Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-242318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250/61050Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavallari Filho, RobertoNunes, Norberto de CarvalhoMoraes Neto, OsmarLemos, Victória2023-11-07T17:03:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74250Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2023-11-07T17:03:30Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life O jiu jitsu como ferramenta pedagógica e organizacional auxiliar ao desenvolvimento pleno da vida |
title |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life |
spellingShingle |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life Cavallari Filho, Roberto Educational jiu jitsu Innovation National Curriculum Guidelines, Organizational culture competences Jiu jitsu educacional desenvolvimento de competências BNCC Cultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes. Inovação |
title_short |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life |
title_full |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life |
title_fullStr |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life |
title_full_unstemmed |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life |
title_sort |
Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life |
author |
Cavallari Filho, Roberto |
author_facet |
Cavallari Filho, Roberto Nunes, Norberto de Carvalho Moraes Neto, Osmar Lemos, Victória |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, Norberto de Carvalho Moraes Neto, Osmar Lemos, Victória |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavallari Filho, Roberto Nunes, Norberto de Carvalho Moraes Neto, Osmar Lemos, Victória |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational jiu jitsu Innovation National Curriculum Guidelines, Organizational culture competences Jiu jitsu educacional desenvolvimento de competências BNCC Cultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes. Inovação |
topic |
Educational jiu jitsu Innovation National Curriculum Guidelines, Organizational culture competences Jiu jitsu educacional desenvolvimento de competências BNCC Cultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes. Inovação |
description |
This article presents theoretical and practical foundations for the recent field of educational Jiu jitsu - JJE. We started by doing a bibliographic survey in order to revive important research about the benefits of the practice of Jiu jitsu in the school environment. Subsequently, based on hermeneutics, we linked, in an innovative way, the term educational jiu jitsu with the practice and study of fighting inserted in a didactic-pedagogical proposal aligned with the guidelines contained in the BNCC regarding the full development of life. Then, we present and analyze two field researches to analyze the innovation in the teaching and learning processes brought by the JJE in a Municipal School: the first, a diagnostic analysis through the tools of observation, the conversation circle and a structured questionnaire; and the second, an analysis of testimonies. The results point to the JJE's contributions to the school organizational culture, to the families, and to the full development of students at school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250 10.5902/2318133874250 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133874250 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250/61050 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-24 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-24 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281069281705984 |