Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavallari Filho, Roberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nunes, Norberto de Carvalho, Moraes Neto, Osmar, Lemos, Victória
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250
Resumo: This article presents theoretical and practical foundations for the recent field of educational Jiu jitsu - JJE. We started by doing a bibliographic survey in order to revive important research about the benefits of the practice of Jiu jitsu in the school environment. Subsequently, based on hermeneutics, we linked, in an innovative way, the term educational jiu jitsu with the practice and study of fighting inserted in a didactic-pedagogical proposal aligned with the guidelines contained in the BNCC regarding the full development of life. Then, we present and analyze two field researches to analyze the innovation in the teaching and learning processes brought by the JJE in a Municipal School: the first, a diagnostic analysis through the tools of observation, the conversation circle and a structured questionnaire; and the second, an analysis of testimonies. The results point to the JJE's contributions to the school organizational culture, to the families, and to the full development of students at school.
id UFSM-7_6fca5e48489f260da83ae0f26ca18ec6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74250
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of lifeO jiu jitsu como ferramenta pedagógica e organizacional auxiliar ao desenvolvimento pleno da vidaEducational jiu jitsuInnovationNational Curriculum Guidelines,Organizational culturecompetencesJiu jitsu educacionaldesenvolvimento de competênciasBNCCCultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes.InovaçãoThis article presents theoretical and practical foundations for the recent field of educational Jiu jitsu - JJE. We started by doing a bibliographic survey in order to revive important research about the benefits of the practice of Jiu jitsu in the school environment. Subsequently, based on hermeneutics, we linked, in an innovative way, the term educational jiu jitsu with the practice and study of fighting inserted in a didactic-pedagogical proposal aligned with the guidelines contained in the BNCC regarding the full development of life. Then, we present and analyze two field researches to analyze the innovation in the teaching and learning processes brought by the JJE in a Municipal School: the first, a diagnostic analysis through the tools of observation, the conversation circle and a structured questionnaire; and the second, an analysis of testimonies. The results point to the JJE's contributions to the school organizational culture, to the families, and to the full development of students at school.Este artículo presenta fundamentos teóricos y prácticos para el campo reciente del jiu jitsu educativo (JJE). Partimos de realizar un levantamiento bibliográfico con el fin de rescatar importantes investigaciones acerca de los beneficios de la práctica de la lucha en el ámbito escolar. Posteriormente, con base en la hermenéutica, vinculamos, de manera innovadora, el término “jiu jitsu educativo” con la práctica y estudio del combate inserto en una propuesta didáctico-pedagógica alineada con las orientaciones contenidas en la BNCC respecto al pleno desarrollo de la vida. Luego, presentamos y analizamos dos investigaciones de campo para analizar la innovación en los procesos de enseñanza y aprendizaje que trae la JJE en una Escuela Municipal: la primera, un análisis diagnóstico a través de las herramientas de la observación, la rueda de conversación y un cuestionario estructurado; y el segundo, un análisis de testimonios. Los resultados apuntan para las contribuciones de la JJE a la cultura organizacional de la escuela, la comunidad familiar y el desarrollo integral de los estudiantes en la escuela.Neste artigo, apresenta-se fundamentos teóricos e práticos para o recente campo do jiu jitsu educacional - JJE. Iniciamos fazendo um levantamento bibliográfico a fim de destacar importantes pesquisas acerca dos benefícios da prática da luta no ambiente escolar. Posteriormente, com base na hermenêutica, relacionamos o termo jiu jitsu educacional com a prática e o estudo da luta inserida em uma proposta didático-pedagógica alinhada às orientações contidas na BNCC, com relação ao desenvolvimento pleno da vida. Em seguida, apresentamos e analisamos duas pesquisas de campo para analisar a inovação nos processos de ensino e aprendizagem possibilitadas pelo JJE numa escola municipal: a primeira, uma análise diagnóstica por meio das ferramentas da observação, da roda de conversa e de questionário estruturado; a segunda, uma análise de testemunhos acerca do impacto na cultura organizacional escolar. Os resultados apontam para as contribuições do JJE à cultura organizacional escolar, à comunidade familiar e ao desenvolvimento pleno dos alunos na escola.Universidade Federal de Santa Maria2023-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/7425010.5902/2318133874250Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-24Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-242318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250/61050Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavallari Filho, RobertoNunes, Norberto de CarvalhoMoraes Neto, OsmarLemos, Victória2023-11-07T17:03:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74250Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2023-11-07T17:03:30Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
O jiu jitsu como ferramenta pedagógica e organizacional auxiliar ao desenvolvimento pleno da vida
title Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
spellingShingle Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
Cavallari Filho, Roberto
Educational jiu jitsu
Innovation
National Curriculum Guidelines,
Organizational culture
competences
Jiu jitsu educacional
desenvolvimento de competências
BNCC
Cultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes.
Inovação
title_short Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
title_full Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
title_fullStr Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
title_full_unstemmed Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
title_sort Jiu jitsu as an auxiliary pedagogical and organizational tool for the whole development of life
author Cavallari Filho, Roberto
author_facet Cavallari Filho, Roberto
Nunes, Norberto de Carvalho
Moraes Neto, Osmar
Lemos, Victória
author_role author
author2 Nunes, Norberto de Carvalho
Moraes Neto, Osmar
Lemos, Victória
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavallari Filho, Roberto
Nunes, Norberto de Carvalho
Moraes Neto, Osmar
Lemos, Victória
dc.subject.por.fl_str_mv Educational jiu jitsu
Innovation
National Curriculum Guidelines,
Organizational culture
competences
Jiu jitsu educacional
desenvolvimento de competências
BNCC
Cultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes.
Inovação
topic Educational jiu jitsu
Innovation
National Curriculum Guidelines,
Organizational culture
competences
Jiu jitsu educacional
desenvolvimento de competências
BNCC
Cultura Organizacional. Cultura Escolar. Subculturas. Docentes.
Inovação
description This article presents theoretical and practical foundations for the recent field of educational Jiu jitsu - JJE. We started by doing a bibliographic survey in order to revive important research about the benefits of the practice of Jiu jitsu in the school environment. Subsequently, based on hermeneutics, we linked, in an innovative way, the term educational jiu jitsu with the practice and study of fighting inserted in a didactic-pedagogical proposal aligned with the guidelines contained in the BNCC regarding the full development of life. Then, we present and analyze two field researches to analyze the innovation in the teaching and learning processes brought by the JJE in a Municipal School: the first, a diagnostic analysis through the tools of observation, the conversation circle and a structured questionnaire; and the second, an analysis of testimonies. The results point to the JJE's contributions to the school organizational culture, to the families, and to the full development of students at school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250
10.5902/2318133874250
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250
identifier_str_mv 10.5902/2318133874250
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/74250/61050
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-24
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e74250, p. 1-24
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281069281705984