Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adamski, Itiane Vanessa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Visentini, Monize Sâmara, Writzl, Darlan Nei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335
Resumo: The study aimed to analyze the active and passive transparency of information related to quota policies on the websites of the Federal Education Institutions (IFES) of Rio Grande do Sul. To perform the collection and analysis of data on the websites on active transparency, we used the content analysis method. For the collection and analysis of passive transparency data, three questions were prepared and sent to IFES by e-sic. The results of the analysis of the active and passive transparency of information regarding quota policies indicate that the 10 IFES provide information on the policies for the admission, enrollment, and permanence of students in these institutions in a clear and accessible way, seeking to meet the requirements imposed by the Access to Information Act (AIC).Key-words: public education; information access law; checklist.
id UFSM-7_85cfe3369afbf9f64359926796a3ad21
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43335
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparencyPolíticas de cotas nas instituições federais de ensino do Rio Grande do Sul: avaliação da transparência ativa e passivaeducação públicalei de aceso à informaçãochecklist.The study aimed to analyze the active and passive transparency of information related to quota policies on the websites of the Federal Education Institutions (IFES) of Rio Grande do Sul. To perform the collection and analysis of data on the websites on active transparency, we used the content analysis method. For the collection and analysis of passive transparency data, three questions were prepared and sent to IFES by e-sic. The results of the analysis of the active and passive transparency of information regarding quota policies indicate that the 10 IFES provide information on the policies for the admission, enrollment, and permanence of students in these institutions in a clear and accessible way, seeking to meet the requirements imposed by the Access to Information Act (AIC).Key-words: public education; information access law; checklist.Neste texto apresenta-se resultados de um estudo que teve como objetivo analisar a transparência ativa e passiva da informação relacionada às políticas de cotas nos sites das instituições federais de ensino superior do Rio Grande do Sul. Para realizar a coleta e análise dos dados nos sites na transparência ativa utilizou-se o método de análise de conteúdo. Para a coleta e análise dos dados da transparência passiva foram elaboradas três perguntas e enviadas para as instituições federais de ensino superior pelo e-sic. Os resultados da análise da transparência ativa e passiva da informação referente às políticas de cotas indicam que as dez instituições federais de ensino superior disponibilizam informações sobre as políticas de ingresso, matrícula e permanência de estudantes nessas instituições de forma clara e acessível, procurando atender à Lei de Acesso à Informação.Palavras-chave: educação pública; lei de aceso à informação; checklist.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4333510.5902/2318133843335Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAdamski, Itiane VanessaVisentini, Monize SâmaraWritzl, Darlan Nei2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43335Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
Políticas de cotas nas instituições federais de ensino do Rio Grande do Sul: avaliação da transparência ativa e passiva
title Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
spellingShingle Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
Adamski, Itiane Vanessa
educação pública
lei de aceso à informação
checklist.
title_short Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
title_full Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
title_fullStr Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
title_full_unstemmed Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
title_sort Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
author Adamski, Itiane Vanessa
author_facet Adamski, Itiane Vanessa
Visentini, Monize Sâmara
Writzl, Darlan Nei
author_role author
author2 Visentini, Monize Sâmara
Writzl, Darlan Nei
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adamski, Itiane Vanessa
Visentini, Monize Sâmara
Writzl, Darlan Nei
dc.subject.por.fl_str_mv educação pública
lei de aceso à informação
checklist.
topic educação pública
lei de aceso à informação
checklist.
description The study aimed to analyze the active and passive transparency of information related to quota policies on the websites of the Federal Education Institutions (IFES) of Rio Grande do Sul. To perform the collection and analysis of data on the websites on active transparency, we used the content analysis method. For the collection and analysis of passive transparency data, three questions were prepared and sent to IFES by e-sic. The results of the analysis of the active and passive transparency of information regarding quota policies indicate that the 10 IFES provide information on the policies for the admission, enrollment, and permanence of students in these institutions in a clear and accessible way, seeking to meet the requirements imposed by the Access to Information Act (AIC).Key-words: public education; information access law; checklist.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335
10.5902/2318133843335
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335
identifier_str_mv 10.5902/2318133843335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068677726208