Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335 |
Resumo: | The study aimed to analyze the active and passive transparency of information related to quota policies on the websites of the Federal Education Institutions (IFES) of Rio Grande do Sul. To perform the collection and analysis of data on the websites on active transparency, we used the content analysis method. For the collection and analysis of passive transparency data, three questions were prepared and sent to IFES by e-sic. The results of the analysis of the active and passive transparency of information regarding quota policies indicate that the 10 IFES provide information on the policies for the admission, enrollment, and permanence of students in these institutions in a clear and accessible way, seeking to meet the requirements imposed by the Access to Information Act (AIC).Key-words: public education; information access law; checklist. |
id |
UFSM-7_85cfe3369afbf9f64359926796a3ad21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43335 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparencyPolíticas de cotas nas instituições federais de ensino do Rio Grande do Sul: avaliação da transparência ativa e passivaeducação públicalei de aceso à informaçãochecklist.The study aimed to analyze the active and passive transparency of information related to quota policies on the websites of the Federal Education Institutions (IFES) of Rio Grande do Sul. To perform the collection and analysis of data on the websites on active transparency, we used the content analysis method. For the collection and analysis of passive transparency data, three questions were prepared and sent to IFES by e-sic. The results of the analysis of the active and passive transparency of information regarding quota policies indicate that the 10 IFES provide information on the policies for the admission, enrollment, and permanence of students in these institutions in a clear and accessible way, seeking to meet the requirements imposed by the Access to Information Act (AIC).Key-words: public education; information access law; checklist.Neste texto apresenta-se resultados de um estudo que teve como objetivo analisar a transparência ativa e passiva da informação relacionada às políticas de cotas nos sites das instituições federais de ensino superior do Rio Grande do Sul. Para realizar a coleta e análise dos dados nos sites na transparência ativa utilizou-se o método de análise de conteúdo. Para a coleta e análise dos dados da transparência passiva foram elaboradas três perguntas e enviadas para as instituições federais de ensino superior pelo e-sic. Os resultados da análise da transparência ativa e passiva da informação referente às políticas de cotas indicam que as dez instituições federais de ensino superior disponibilizam informações sobre as políticas de ingresso, matrícula e permanência de estudantes nessas instituições de forma clara e acessível, procurando atender à Lei de Acesso à Informação.Palavras-chave: educação pública; lei de aceso à informação; checklist.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4333510.5902/2318133843335Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAdamski, Itiane VanessaVisentini, Monize SâmaraWritzl, Darlan Nei2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43335Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency Políticas de cotas nas instituições federais de ensino do Rio Grande do Sul: avaliação da transparência ativa e passiva |
title |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency |
spellingShingle |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency Adamski, Itiane Vanessa educação pública lei de aceso à informação checklist. |
title_short |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency |
title_full |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency |
title_fullStr |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency |
title_full_unstemmed |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency |
title_sort |
Quota policies in the federal education institutions of Rio Grande do Sul: assessment of active and passive transparency |
author |
Adamski, Itiane Vanessa |
author_facet |
Adamski, Itiane Vanessa Visentini, Monize Sâmara Writzl, Darlan Nei |
author_role |
author |
author2 |
Visentini, Monize Sâmara Writzl, Darlan Nei |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adamski, Itiane Vanessa Visentini, Monize Sâmara Writzl, Darlan Nei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação pública lei de aceso à informação checklist. |
topic |
educação pública lei de aceso à informação checklist. |
description |
The study aimed to analyze the active and passive transparency of information related to quota policies on the websites of the Federal Education Institutions (IFES) of Rio Grande do Sul. To perform the collection and analysis of data on the websites on active transparency, we used the content analysis method. For the collection and analysis of passive transparency data, three questions were prepared and sent to IFES by e-sic. The results of the analysis of the active and passive transparency of information regarding quota policies indicate that the 10 IFES provide information on the policies for the admission, enrollment, and permanence of students in these institutions in a clear and accessible way, seeking to meet the requirements imposed by the Access to Information Act (AIC).Key-words: public education; information access law; checklist. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335 10.5902/2318133843335 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133843335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/43335/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068677726208 |