Selection of principals in the State of Rio de Janeiro: the hibernation of democracy in the political agenda of the municipalities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Daniela Patti do
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Castro, Marcela Moraes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e54740
Resumo: This article focuses on community participation in the selection process of school principals in municipalities in the state of Rio de Janeiro, considered to be of low ordering fidelity. The National Education Plan - PNE - constitutes the policy that induces the regulation of democratic management and the analysis operates in the unfolding of this policy in relation to the municipalities. Understanding participation as a key of a democratic school, we problematize the sense of community that circulates in the educational field and in the official texts. To analyze the hibernation process of democratic management, we ponder the effects of this municipality action from the policy of PNE. Although management is regulated, it is not possible to place these municipalities in the context that tends towards democracy.Key-words: democratic management; participation; principals selection; public consultation; election.
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spelling Selection of principals in the State of Rio de Janeiro: the hibernation of democracy in the political agenda of the municipalitiesSeleção de diretores escolares no Estado do Rio de Janeiro: hibernação da democracia na agenda política dos municípiosGestão democrática. Participação. Seleção de diretores. Consulta pública. Eleição.This article focuses on community participation in the selection process of school principals in municipalities in the state of Rio de Janeiro, considered to be of low ordering fidelity. The National Education Plan - PNE - constitutes the policy that induces the regulation of democratic management and the analysis operates in the unfolding of this policy in relation to the municipalities. Understanding participation as a key of a democratic school, we problematize the sense of community that circulates in the educational field and in the official texts. To analyze the hibernation process of democratic management, we ponder the effects of this municipality action from the policy of PNE. Although management is regulated, it is not possible to place these municipalities in the context that tends towards democracy.Key-words: democratic management; participation; principals selection; public consultation; election.Neste artigo apresenta-se uma análise da participação da comunidade nos processos de seleção de diretores em municípios do Estado Rio de Janeiro considerados de baixa fidelidade normativa. O Plano Nacional de Educação - PNE - constitui-se como a política indutora da regulamentação da gestão democrática e a pesquisa operou-se no desdobramento desse com relação aos municípios. A partir do pressuposto da participação para uma escola democrática, problematizamos o sentido de comunidade que circula no campo educacional e nas políticas. Sobre o processo de hibernação da gestão democrática ponderamos sobre os efeitos dessa ação do município a partir do PNE. Apesar de regulamentada a gestão, não é possível situar os municípios pesquisados no contexto que tende à democracia.Palavras-chave: gestão democrática; participação; seleção de diretores; consulta pública; eleição.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e5474010.5902/2318133854740Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e54740, p. 1-13Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e54740, p. 1-132318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e54740/pdfCopyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Daniela Patti doCastro, Marcela Moraes de2021-12-07T13:02:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54740Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-12-07T13:02:09Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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