Educational competence: the role of resilience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Especial (UFSM) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5 |
Resumo: | Resiliency is a concept that has currently taken on great importance in the education of youth and high risk social groups, or those who are subject to high levels of distructuring and stress. More than an innovation in psychology, it is a concept that represents the renewal of interest in an existent but neglected reality. Resilience is part of a developmental perspective in life, based on a continuum of adjustments which individuals need to make in developing skills when facing daily difficulties and their capacity to overcome these. Therefore, competence is extremely important for the programs to promote educational resilience. |
id |
UFSM-9_290bf120b734bba300a82b47cd630258 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5 |
network_acronym_str |
UFSM-9 |
network_name_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational competence: the role of resilienceCompetência educativa: o papel da educação para a resiliênciaActivationResilienceProtective FactorsSelf-Efficacy And Competence.Resiliency is a concept that has currently taken on great importance in the education of youth and high risk social groups, or those who are subject to high levels of distructuring and stress. More than an innovation in psychology, it is a concept that represents the renewal of interest in an existent but neglected reality. Resilience is part of a developmental perspective in life, based on a continuum of adjustments which individuals need to make in developing skills when facing daily difficulties and their capacity to overcome these. Therefore, competence is extremely important for the programs to promote educational resilience.Actualmente o ser humano, qualquer que seja a sua faixa etária, é confrontado com situações de grande mudança, geradoras de níveis de stress elevados, que exigem da sua parte uma cada vez maior flexibilidade cognitiva, a fim de que lhe seja possível fazer uma adaptação saudável à realidade em que vive. Esta realidade requer não só o enfrentar de situações adversas, mas implica também ultrapassar esse confronto com a aquisição de novas competências; é deste processo dinâmico que vai resultar o eventual acesso a um nível desenvolvimental superior, o qual segundo alguns autores podemos ligar a uma maior resiliência educacional. Importa, assim, realçar que para que seja possível fundamentar estratégias educacionais de implementação da competência educativa e da resiliência é importante identificar os factores que promovem e protegem contra os efeitos adversos causados por situações de risco e que podem, em última análise ser conducentes ao insucesso e ao abandono escolar precoce. Palavras-chave: Activação. Resiliência. Factores Protectores. Auto-Eficácia e Competência Educativa.Universidade Federal de Santa Maria2013-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 20081984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5/13Sousa, Carolina Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-09T14:21:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2016-05-09T14:21:02Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational competence: the role of resilience Competência educativa: o papel da educação para a resiliência |
title |
Educational competence: the role of resilience |
spellingShingle |
Educational competence: the role of resilience Sousa, Carolina Silva Activation Resilience Protective Factors Self-Efficacy And Competence. |
title_short |
Educational competence: the role of resilience |
title_full |
Educational competence: the role of resilience |
title_fullStr |
Educational competence: the role of resilience |
title_full_unstemmed |
Educational competence: the role of resilience |
title_sort |
Educational competence: the role of resilience |
author |
Sousa, Carolina Silva |
author_facet |
Sousa, Carolina Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Carolina Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Activation Resilience Protective Factors Self-Efficacy And Competence. |
topic |
Activation Resilience Protective Factors Self-Efficacy And Competence. |
description |
Resiliency is a concept that has currently taken on great importance in the education of youth and high risk social groups, or those who are subject to high levels of distructuring and stress. More than an innovation in psychology, it is a concept that represents the renewal of interest in an existent but neglected reality. Resilience is part of a developmental perspective in life, based on a continuum of adjustments which individuals need to make in developing skills when facing daily difficulties and their capacity to overcome these. Therefore, competence is extremely important for the programs to promote educational resilience. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5/13 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008 Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008 Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008 1984-686X reponame:Revista Educação Especial (UFSM) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Educação Especial (UFSM) |
collection |
Revista Educação Especial (UFSM) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com |
_version_ |
1799944197774508032 |