Educational competence: the role of resilience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Carolina Silva
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5
Resumo: Resiliency is a concept that has currently taken on great importance in the education of youth and high risk social groups, or those who are subject to high levels of distructuring and stress. More than an innovation in psychology, it is a concept that represents the renewal of interest in an existent but neglected reality. Resilience is part of a developmental perspective in life, based on a continuum of adjustments which individuals need to make in developing skills when facing daily difficulties and their capacity to overcome these. Therefore, competence is extremely important for the programs to promote educational resilience.
id UFSM-9_290bf120b734bba300a82b47cd630258
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Educational competence: the role of resilienceCompetência educativa: o papel da educação para a resiliênciaActivationResilienceProtective FactorsSelf-Efficacy And Competence.Resiliency is a concept that has currently taken on great importance in the education of youth and high risk social groups, or those who are subject to high levels of distructuring and stress. More than an innovation in psychology, it is a concept that represents the renewal of interest in an existent but neglected reality. Resilience is part of a developmental perspective in life, based on a continuum of adjustments which individuals need to make in developing skills when facing daily difficulties and their capacity to overcome these. Therefore, competence is extremely important for the programs to promote educational resilience.Actualmente o ser humano, qualquer que seja a sua faixa etária, é confrontado com situações de grande mudança, geradoras de níveis de stress elevados, que exigem da sua parte uma cada vez maior flexibilidade cognitiva, a fim de que lhe seja possível fazer uma adaptação saudável à realidade em que vive. Esta realidade requer não só o enfrentar de situações adversas, mas implica também ultrapassar esse confronto com a aquisição de novas competências; é deste processo dinâmico que vai resultar o eventual acesso a um nível desenvolvimental superior, o qual segundo alguns autores podemos ligar a uma maior resiliência educacional. Importa, assim, realçar que para que seja possível fundamentar estratégias educacionais de implementação da competência educativa e da resiliência é importante identificar os factores que promovem e protegem contra os efeitos adversos causados por situações de risco e que podem, em última análise ser conducentes ao insucesso e ao abandono escolar precoce. Palavras-chave: Activação. Resiliência. Factores Protectores. Auto-Eficácia e Competência Educativa.Universidade Federal de Santa Maria2013-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 20081984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5/13Sousa, Carolina Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-09T14:21:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2016-05-09T14:21:02Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational competence: the role of resilience
Competência educativa: o papel da educação para a resiliência
title Educational competence: the role of resilience
spellingShingle Educational competence: the role of resilience
Sousa, Carolina Silva
Activation
Resilience
Protective Factors
Self-Efficacy And Competence.
title_short Educational competence: the role of resilience
title_full Educational competence: the role of resilience
title_fullStr Educational competence: the role of resilience
title_full_unstemmed Educational competence: the role of resilience
title_sort Educational competence: the role of resilience
author Sousa, Carolina Silva
author_facet Sousa, Carolina Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Carolina Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Activation
Resilience
Protective Factors
Self-Efficacy And Competence.
topic Activation
Resilience
Protective Factors
Self-Efficacy And Competence.
description Resiliency is a concept that has currently taken on great importance in the education of youth and high risk social groups, or those who are subject to high levels of distructuring and stress. More than an innovation in psychology, it is a concept that represents the renewal of interest in an existent but neglected reality. Resilience is part of a developmental perspective in life, based on a continuum of adjustments which individuals need to make in developing skills when facing daily difficulties and their capacity to overcome these. Therefore, competence is extremely important for the programs to promote educational resilience.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5/13
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, 2008
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944197774508032