A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Márcia Moreno
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7302
Resumo: This reasearch, along the lines on Education end Arts, had as its main goal to analyze and to verify the development of the Multiple Intelligences of Howard Gardner through the Observational Drawing. Along these lines, we have chosen three particular Multiple Intelligences (Spatial, Cinestesic-corporal and Personal - intra and interpersonal), among the eight available intelligences. The reason for selecting them is that they are more appropriated in Arts teaching. The research was carried out considering undergraduate students doing the first grade on the Design Faculty in a private university, located in the city of Xanxerê (SC). The qualitative research was used as the main tool of investigation, supported by school etnography, which relied on active observation, field diary and documental analysis. The data were collected using the drawings elaborated by the students after each proposal presented by the researcher, as well as photos and notes taken by the researcher and students during the meetings. The results are consistent with the initial expectations, showing the role-played by the drawing in developing the multiple intelligences and presenting the distinct processes taken into account to amplify the personal intelligences, Cinestesic-corporal and spatial.
id UFSM_34ea57ceebdffdf328948fccb4615368
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7302
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentesThe mulply inteligence theory and its relation to the teaching process and the draw´s learning: an adolescent study caseInteligências múltiplasDesenhoDesenho de observaçãoDesenvolvimentoAcadêmicosMultiple intelligencesDrawObservational drawDevelopmentAcademicsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis reasearch, along the lines on Education end Arts, had as its main goal to analyze and to verify the development of the Multiple Intelligences of Howard Gardner through the Observational Drawing. Along these lines, we have chosen three particular Multiple Intelligences (Spatial, Cinestesic-corporal and Personal - intra and interpersonal), among the eight available intelligences. The reason for selecting them is that they are more appropriated in Arts teaching. The research was carried out considering undergraduate students doing the first grade on the Design Faculty in a private university, located in the city of Xanxerê (SC). The qualitative research was used as the main tool of investigation, supported by school etnography, which relied on active observation, field diary and documental analysis. The data were collected using the drawings elaborated by the students after each proposal presented by the researcher, as well as photos and notes taken by the researcher and students during the meetings. The results are consistent with the initial expectations, showing the role-played by the drawing in developing the multiple intelligences and presenting the distinct processes taken into account to amplify the personal intelligences, Cinestesic-corporal and spatial.Esta pesquisa, na linha em Educação e Artes, teve como objetivo analisar e verificar o desenvolvimento das Inteligências Múltiplas de Howard Gardner através do Desenho de Observação. Nessa perspectiva, preferiu-se trabalhar a partir de três das oito Inteligências Múltiplas (Espacial, Cinestésico-corporal e Pessoais - intra e interpessoais), pelo fato dessas inteligências serem mais apropriadas ao ensino de Artes. A pesquisa foi desenvolvida com jovens universitários do primeiro semestre do Curso de Design de uma instituição privada de ensino superior localizada no município de Xanxerê (SC). Como meio de investigação foi utilizada a pesquisa qualitativa, tendo como suporte a etnografia escolar efetivada através da observação participante, diário de campo e análise documental. Os dados foram coletados através de desenhos realizados pelos jovens universitários após cada proposta apresentada pela pesquisadora, fotografias e anotações, tanto dos próprios alunos, como da investigadora no decorrer dos encontros. Os resultados supriram as expectativas desta pesquisa, demonstrando a importância do desenho no desenvolvimento das inteligências múltiplas e apresentando processos diferenciados para ampliar as Inteligências Pessoais, cinestésico-corporal e espaciais.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCorrêa, Ayrton Dutrahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788025Y2Nunes, Ana Luiza Ruschelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760005E4Oliveira, Marilda Oliveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1Fernandes, Márcia Moreno2007-10-172007-10-172005-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfFERNANDES, Márcia Moreno. THE MULPLY INTELIGENCE THEORY AND ITS RELATION TO THE TEACHING PROCESS AND THE DRAW´S LEARNING: AN ADOLESCENT STUDY CASE. 2005. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7302porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-06-10T11:16:29Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7302Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-06-10T11:16:29Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
The mulply inteligence theory and its relation to the teaching process and the draw´s learning: an adolescent study case
title A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
spellingShingle A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
Fernandes, Márcia Moreno
Inteligências múltiplas
Desenho
Desenho de observação
Desenvolvimento
Acadêmicos
Multiple intelligences
Draw
Observational draw
Development
Academics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
title_full A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
title_fullStr A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
title_full_unstemmed A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
title_sort A teoria das inteligências múltiplas e sua relação com o processo de ensino e aprendizado do desenho: um estudo com adolescentes
author Fernandes, Márcia Moreno
author_facet Fernandes, Márcia Moreno
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Corrêa, Ayrton Dutra
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788025Y2
Nunes, Ana Luiza Ruschel
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760005E4
Oliveira, Marilda Oliveira de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Márcia Moreno
dc.subject.por.fl_str_mv Inteligências múltiplas
Desenho
Desenho de observação
Desenvolvimento
Acadêmicos
Multiple intelligences
Draw
Observational draw
Development
Academics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Inteligências múltiplas
Desenho
Desenho de observação
Desenvolvimento
Acadêmicos
Multiple intelligences
Draw
Observational draw
Development
Academics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This reasearch, along the lines on Education end Arts, had as its main goal to analyze and to verify the development of the Multiple Intelligences of Howard Gardner through the Observational Drawing. Along these lines, we have chosen three particular Multiple Intelligences (Spatial, Cinestesic-corporal and Personal - intra and interpersonal), among the eight available intelligences. The reason for selecting them is that they are more appropriated in Arts teaching. The research was carried out considering undergraduate students doing the first grade on the Design Faculty in a private university, located in the city of Xanxerê (SC). The qualitative research was used as the main tool of investigation, supported by school etnography, which relied on active observation, field diary and documental analysis. The data were collected using the drawings elaborated by the students after each proposal presented by the researcher, as well as photos and notes taken by the researcher and students during the meetings. The results are consistent with the initial expectations, showing the role-played by the drawing in developing the multiple intelligences and presenting the distinct processes taken into account to amplify the personal intelligences, Cinestesic-corporal and spatial.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-08-29
2007-10-17
2007-10-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERNANDES, Márcia Moreno. THE MULPLY INTELIGENCE THEORY AND ITS RELATION TO THE TEACHING PROCESS AND THE DRAW´S LEARNING: AN ADOLESCENT STUDY CASE. 2005. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7302
identifier_str_mv FERNANDES, Márcia Moreno. THE MULPLY INTELIGENCE THEORY AND ITS RELATION TO THE TEACHING PROCESS AND THE DRAW´S LEARNING: AN ADOLESCENT STUDY CASE. 2005. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7302
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922022390235136