Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077 |
Resumo: | This paper aimed to research the social representations of teachers towards gifted students and their implications in the process of identification and in the search of understanding the representations that exist on a daily basis and that are in the common sense of this social group. It was used the theory of social representations and some methodological possibilities that it allows. This research was carried out with seven teachers of a state public school of Santa Maria, in Rio Grande do Sul state. All the research participants took part of the data collection that consisted in a triangle of instruments, starting with a dynamics activity called Three Characteristic Dynamics‟, of a Technique of Free Word Association and, finally, answered a questionnaire to confirm the data collected previously. The data were then analyzed according to the frequency of words and their importance in the research context. It was noticed that the strongest and the most recurrent representations of the students‟ representations, from those ones who show behaviors of giftedness, are intelligence, smartness, curiosity and the attitude of being questioners. |
id |
UFSM_4ca7190dc60204eefdf230c15ac8c504 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7077 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professorasIndicators of social representations of giftedness in teachers speechSuperdotaçãoRepresentações sociaisProfessorasDiscursividadeGiftednessSocial representationsTeachersSpeechCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis paper aimed to research the social representations of teachers towards gifted students and their implications in the process of identification and in the search of understanding the representations that exist on a daily basis and that are in the common sense of this social group. It was used the theory of social representations and some methodological possibilities that it allows. This research was carried out with seven teachers of a state public school of Santa Maria, in Rio Grande do Sul state. All the research participants took part of the data collection that consisted in a triangle of instruments, starting with a dynamics activity called Three Characteristic Dynamics‟, of a Technique of Free Word Association and, finally, answered a questionnaire to confirm the data collected previously. The data were then analyzed according to the frequency of words and their importance in the research context. It was noticed that the strongest and the most recurrent representations of the students‟ representations, from those ones who show behaviors of giftedness, are intelligence, smartness, curiosity and the attitude of being questioners.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho teve como principal objetivo pesquisar as representações sociais das professoras em relação aos estudantes com comportamentos de superdotação e suas implicações no processo de identificação e na busca de compreender estas representações que existem no cotidiano que circulam no senso comum deste grupo social. Foi utilizada a teoria das representações sociais e algumas possibilidades metodológicas que ela permite. Esta pesquisa foi realizada com sete professoras de uma escola pública estadual do município de Santa Maria/RS. Todas as participantes da pesquisa tomar parte no processo de coleta de dados, que consistiu em uma triangulação de instrumentos, iniciando-se pela dinâmica denominada pelas pesquisadoras de Dinâmica das Três Características, de uma Técnica de Associação Livre de Palavras e, por fim, responderam um questionário para confirmar os dados coletados anteriormente. Os dados foram analisados de acordo com a frequência com que as palavras foram evocadas e sua importância no contexto da pesquisa. Constatou-se que as representações mais fortes e recorrentes das professoras em relação às características dos estudantes que apresentam comportamentos de superdotação são a inteligência, a esperteza, a curiosidade e a postura de serem questionadores.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFreitas, Soraia Napoleãohttp://lattes.cnpq.br/8605918251808106Chacon, Miguel Claudio Morielhttp://lattes.cnpq.br/3168297318782887Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Antunes, Helenise Sangoihttp://lattes.cnpq.br/6804330341401151Romanowski, Caroline Leonhardt2014-06-092014-06-092013-04-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfROMANOWSKI, Caroline Leonhardt. INDICATORS OF SOCIAL REPRESENTATIONS OF GIFTEDNESS IN TEACHERS SPEECH. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-10-22T17:52:07Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7077Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-10-22T17:52:07Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras Indicators of social representations of giftedness in teachers speech |
title |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
spellingShingle |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras Romanowski, Caroline Leonhardt Superdotação Representações sociais Professoras Discursividade Giftedness Social representations Teachers Speech CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_full |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_fullStr |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_full_unstemmed |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
title_sort |
Indicadores das representações sociais da superdotação na discursividade das professoras |
author |
Romanowski, Caroline Leonhardt |
author_facet |
Romanowski, Caroline Leonhardt |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Freitas, Soraia Napoleão http://lattes.cnpq.br/8605918251808106 Chacon, Miguel Claudio Moriel http://lattes.cnpq.br/3168297318782887 Oliveira, Valeska Maria Fortes de http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 Antunes, Helenise Sangoi http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Romanowski, Caroline Leonhardt |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Superdotação Representações sociais Professoras Discursividade Giftedness Social representations Teachers Speech CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Superdotação Representações sociais Professoras Discursividade Giftedness Social representations Teachers Speech CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper aimed to research the social representations of teachers towards gifted students and their implications in the process of identification and in the search of understanding the representations that exist on a daily basis and that are in the common sense of this social group. It was used the theory of social representations and some methodological possibilities that it allows. This research was carried out with seven teachers of a state public school of Santa Maria, in Rio Grande do Sul state. All the research participants took part of the data collection that consisted in a triangle of instruments, starting with a dynamics activity called Three Characteristic Dynamics‟, of a Technique of Free Word Association and, finally, answered a questionnaire to confirm the data collected previously. The data were then analyzed according to the frequency of words and their importance in the research context. It was noticed that the strongest and the most recurrent representations of the students‟ representations, from those ones who show behaviors of giftedness, are intelligence, smartness, curiosity and the attitude of being questioners. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-16 2014-06-09 2014-06-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ROMANOWSKI, Caroline Leonhardt. INDICATORS OF SOCIAL REPRESENTATIONS OF GIFTEDNESS IN TEACHERS SPEECH. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077 |
identifier_str_mv |
ROMANOWSKI, Caroline Leonhardt. INDICATORS OF SOCIAL REPRESENTATIONS OF GIFTEDNESS IN TEACHERS SPEECH. 2013. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7077 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922088147484672 |