Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7186 |
Resumo: | This master s thesis experimented the fabulation to think encounters regarding teachers formation. Such encounters were produced by affects (SPINOZA, 2013) triggered by the animation Coraline (2009). The encounters dialogue with visual diaries were constructed during the Supervised Teaching Practice in the Visual Arts Teaching Major. The memory that I have fabricated was not the one about a recall or a review of what the teaching formation diaries contained, but it was the creation, which might have come from these registers. Moved by Deleuze s (1997) and Deleuze e Guattari s (1995) thoughts, I have produced, with connections from the past, something in constant development, an anti-narrative, about to happen, breaking the time sequences of events. The secret world constructed in this research is not about another world, but this world, here and now, what happens in complete immanence, all that might become. I operated with concepts such as affects and encounters to trace the sewing of this research, to map this rhizome, where methodic thinking is defeated by disorder towards the creation of new territories. The experimentation through the memory was the fabulation, which invades the character Coraline s quotidian and elements present in the pedagogical diaries. The text was built in the mix of such borders, in the teaching living based on the fabulation I produced in this research. |
id |
UFSM_948f797b9930d28e96f6236e1e0dd1a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7186 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docenteFabulaçãoFormação docenteAfetosCoralineFabulationTeacher s formationAffectsCoralineCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis master s thesis experimented the fabulation to think encounters regarding teachers formation. Such encounters were produced by affects (SPINOZA, 2013) triggered by the animation Coraline (2009). The encounters dialogue with visual diaries were constructed during the Supervised Teaching Practice in the Visual Arts Teaching Major. The memory that I have fabricated was not the one about a recall or a review of what the teaching formation diaries contained, but it was the creation, which might have come from these registers. Moved by Deleuze s (1997) and Deleuze e Guattari s (1995) thoughts, I have produced, with connections from the past, something in constant development, an anti-narrative, about to happen, breaking the time sequences of events. The secret world constructed in this research is not about another world, but this world, here and now, what happens in complete immanence, all that might become. I operated with concepts such as affects and encounters to trace the sewing of this research, to map this rhizome, where methodic thinking is defeated by disorder towards the creation of new territories. The experimentation through the memory was the fabulation, which invades the character Coraline s quotidian and elements present in the pedagogical diaries. The text was built in the mix of such borders, in the teaching living based on the fabulation I produced in this research.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEsta dissertação experimentou da fabulação para pensar os encontros de uma formação docente. Encontros esses produzidos pelos afetos (SPINOZA, 2013) disparados pela animação Coraline e o Mundo Secreto (2009). Encontros que conversaram com os diários visuais, construídos no momento dos Estágios Curriculares Supervisionados na Graduação em Licenciatura em Artes Visuais. A memória com a qual fabulei não foi aquela que diz respeito à lembrança ou resgate do que está contido nos diários de formação docente, mas o que pode ser criado a partir desses registros. Movimentada pelo pensamento de Deleuze (1997) e Deleuze e Guattari (1995), produzi com estas conexões com o passado que está em constante devir, por vir, uma antinarrativa, rompendo com as sequências temporais dos acontecimentos. O mundo secreto em construção na pesquisa não diz respeito a outro mundo, e sim a este mundo, no aqui e agora, no que acontece em plena imanência, em tudo que pode vir a ser. Operei com conceitos como afetos e encontros para traçar a costura da pesquisa, mapear esse rizoma, onde o pensamento metódico é desafiado pela desordem e para a criação de novos territórios. A experimentação com a memória foi a própria fabulação, que adentra no cotidiano da personagem Coraline e nos elementos presentes nos diários pedagógicos. Foi na mistura dessas fronteiras que o texto se construiu, na vivência de uma docência fabuladora que produzi esta pesquisa.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoOliveira, Marilda Oliveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1Marques, Davinahttp://lattes.cnpq.br/6790298942638957Valle, Lutiere Dallahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4265464Z9Barin, Ana Cláudia2015-12-032015-12-032015-08-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfBARIN, Ana Cláudia. AFETOS DE UM MUNDO SECRETO: FABULAÇÕES DE UMA FORMAÇÃO DOCENTE. 2015. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7186porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2020-05-27T06:01:02Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7186Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2020-05-27T06:01:02Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente |
title |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente |
spellingShingle |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente Barin, Ana Cláudia Fabulação Formação docente Afetos Coraline Fabulation Teacher s formation Affects Coraline CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente |
title_full |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente |
title_fullStr |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente |
title_full_unstemmed |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente |
title_sort |
Afetos de um mundo secreto: fabulações de uma formação docente |
author |
Barin, Ana Cláudia |
author_facet |
Barin, Ana Cláudia |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Marilda Oliveira de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1 Marques, Davina http://lattes.cnpq.br/6790298942638957 Valle, Lutiere Dalla http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4265464Z9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barin, Ana Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fabulação Formação docente Afetos Coraline Fabulation Teacher s formation Affects Coraline CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Fabulação Formação docente Afetos Coraline Fabulation Teacher s formation Affects Coraline CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This master s thesis experimented the fabulation to think encounters regarding teachers formation. Such encounters were produced by affects (SPINOZA, 2013) triggered by the animation Coraline (2009). The encounters dialogue with visual diaries were constructed during the Supervised Teaching Practice in the Visual Arts Teaching Major. The memory that I have fabricated was not the one about a recall or a review of what the teaching formation diaries contained, but it was the creation, which might have come from these registers. Moved by Deleuze s (1997) and Deleuze e Guattari s (1995) thoughts, I have produced, with connections from the past, something in constant development, an anti-narrative, about to happen, breaking the time sequences of events. The secret world constructed in this research is not about another world, but this world, here and now, what happens in complete immanence, all that might become. I operated with concepts such as affects and encounters to trace the sewing of this research, to map this rhizome, where methodic thinking is defeated by disorder towards the creation of new territories. The experimentation through the memory was the fabulation, which invades the character Coraline s quotidian and elements present in the pedagogical diaries. The text was built in the mix of such borders, in the teaching living based on the fabulation I produced in this research. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-03 2015-12-03 2015-08-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARIN, Ana Cláudia. AFETOS DE UM MUNDO SECRETO: FABULAÇÕES DE UMA FORMAÇÃO DOCENTE. 2015. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7186 |
identifier_str_mv |
BARIN, Ana Cláudia. AFETOS DE UM MUNDO SECRETO: FABULAÇÕES DE UMA FORMAÇÃO DOCENTE. 2015. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922143374934016 |