Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042 |
Resumo: | This PhD dissertation presents childhood as potency along with the concept of becoming a child as the power present in the production of a research in the fields of Education and Arts. It conceives Education through fabulation based on authors such as Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze and Félix Guattari (2010; 2011). It concerns the following question as a research problem: What can the becoming of a child do in education through fabulation? It explores an education which proposes encounters with invention, interweaves questionings about memory and time as duration along with Henri Bergson (2005), betting on non-linear time leaps, and thought as philosophies of difference. As methodology, it embraces the fabulation to problematize the resistance of minorities and the reinvention of a language that stutters while being created. It uses literature, images and writings as possible agents of child potencies. The dissertation presents as results moving gears that cross the possible learning processes with the artistic productions, formal and non-formal educational spaces, besides exhibition environments. It also depicts the sewing of what art allows to be learned with education and vice-versa by meansof the materiality investigated in this dissertation. |
id |
UFSM_e2b5b948ea65821716cd7bd38816588e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/19042 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulaçãoDevir-criançaMemóriaEducação e arteFabulaçãoLiteraturaThe becoming of a childMemoryEducation and artFabulationLiteratureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis PhD dissertation presents childhood as potency along with the concept of becoming a child as the power present in the production of a research in the fields of Education and Arts. It conceives Education through fabulation based on authors such as Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze and Félix Guattari (2010; 2011). It concerns the following question as a research problem: What can the becoming of a child do in education through fabulation? It explores an education which proposes encounters with invention, interweaves questionings about memory and time as duration along with Henri Bergson (2005), betting on non-linear time leaps, and thought as philosophies of difference. As methodology, it embraces the fabulation to problematize the resistance of minorities and the reinvention of a language that stutters while being created. It uses literature, images and writings as possible agents of child potencies. The dissertation presents as results moving gears that cross the possible learning processes with the artistic productions, formal and non-formal educational spaces, besides exhibition environments. It also depicts the sewing of what art allows to be learned with education and vice-versa by meansof the materiality investigated in this dissertation.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta escrita de tese de doutorado apresenta a infância como potência com o conceito de devir-criança, enquanto força vigente na produção de uma pesquisa que se volta para o campo da educação e das artes. Pensa uma educação pela fabulação a partir de autores como Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze e Félix Guattari (2010, 2011). Cerne, como problema a seguinte questão: O que pode a potência do devircriança em uma educação pela fabulação? Explora uma educação que propõe encontros com a invenção, enlaça indagações da memória e do tempo como duração junto a Henri Bergson (2005), apostando nos saltos de tempos não lineares e pensados com as filosofias da diferença. Como metodologia, acolhe a fabulação para problematizar a resistência de minorias e a reinvenção de uma língua que gagueja ao criançar-se. Utiliza como possível agenciador das potências da criança a literatura, as imagens e as escritas. Apresenta como resultados moventes engrenagens que perpassam pelas possíveis aprendizagens com a produção artística, espaços educativos formais e não formais, além de ambientes de exposições. Retrata a costura do que a arte possibilita aprender com a educação e vice-versa a partir da materialidade investigada nesta tese.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoOliveira, Marilda Oliveira dehttp://lattes.cnpq.br/7835230852202032Mossi, Cristian Polettihttp://lattes.cnpq.br/9298073969911416Dalmaso, Alice Copettihttp://lattes.cnpq.br/7551023626533385Cardonetti, Vivien Kellinghttp://lattes.cnpq.br/1649742737541059Leite, Cesar Donizeti Pereirahttps://orcid.org/0000-0001-8889-750XBarin, Ana Cláudia2019-11-25T16:09:52Z2019-11-25T16:09:52Z2019-06-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-11-26T06:02:33Zoai:repositorio.ufsm.br:1/19042Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-11-26T06:02:33Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação |
title |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação |
spellingShingle |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação Barin, Ana Cláudia Devir-criança Memória Educação e arte Fabulação Literatura The becoming of a child Memory Education and art Fabulation Literature CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação |
title_full |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação |
title_fullStr |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação |
title_full_unstemmed |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação |
title_sort |
Invento-me: potências do devir-criança -uma educação pela fabulação |
author |
Barin, Ana Cláudia |
author_facet |
Barin, Ana Cláudia |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Marilda Oliveira de http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 Mossi, Cristian Poletti http://lattes.cnpq.br/9298073969911416 Dalmaso, Alice Copetti http://lattes.cnpq.br/7551023626533385 Cardonetti, Vivien Kelling http://lattes.cnpq.br/1649742737541059 Leite, Cesar Donizeti Pereira https://orcid.org/0000-0001-8889-750X |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barin, Ana Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Devir-criança Memória Educação e arte Fabulação Literatura The becoming of a child Memory Education and art Fabulation Literature CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Devir-criança Memória Educação e arte Fabulação Literatura The becoming of a child Memory Education and art Fabulation Literature CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This PhD dissertation presents childhood as potency along with the concept of becoming a child as the power present in the production of a research in the fields of Education and Arts. It conceives Education through fabulation based on authors such as Ronald Bogue (2011), Gilles Deleuze and Félix Guattari (2010; 2011). It concerns the following question as a research problem: What can the becoming of a child do in education through fabulation? It explores an education which proposes encounters with invention, interweaves questionings about memory and time as duration along with Henri Bergson (2005), betting on non-linear time leaps, and thought as philosophies of difference. As methodology, it embraces the fabulation to problematize the resistance of minorities and the reinvention of a language that stutters while being created. It uses literature, images and writings as possible agents of child potencies. The dissertation presents as results moving gears that cross the possible learning processes with the artistic productions, formal and non-formal educational spaces, besides exhibition environments. It also depicts the sewing of what art allows to be learned with education and vice-versa by meansof the materiality investigated in this dissertation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-25T16:09:52Z 2019-11-25T16:09:52Z 2019-06-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19042 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922087342178304 |