A CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DE ARAMIDES FLORENÇA.: DA ALIENAÇÃO À CONSCIENTIZAÇÃO SOBRE A VIOLÊNCIA MASCULINA
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | EntreLetras |
Texto Completo: | https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/13219 |
Resumo: | "Aramides Florença" (EVARISTO, 2016) tells the story of a woman who gradually becomes aware of the physical and psychological violence which she suffers from her partner. We used the theoretical instrument of French semiotics in order to apprehend the strategies used in the construction of the identity of the female actor, through the analysis of her path. We observed at the level of the utterance the controversial relations that Aramides establishes with the father of her son and the passions that affect them. In the present of the enunciation, on the other hand, already free from the oppression she has suffered, the actor tells her story to the narrator who simulates recreating it in her escrevivências. |
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A CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DE ARAMIDES FLORENÇA.: DA ALIENAÇÃO À CONSCIENTIZAÇÃO SOBRE A VIOLÊNCIA MASCULINA Semiótica francesa; ator; identidade; violência; Conceição Evaristo."Aramides Florença" (EVARISTO, 2016) tells the story of a woman who gradually becomes aware of the physical and psychological violence which she suffers from her partner. We used the theoretical instrument of French semiotics in order to apprehend the strategies used in the construction of the identity of the female actor, through the analysis of her path. We observed at the level of the utterance the controversial relations that Aramides establishes with the father of her son and the passions that affect them. In the present of the enunciation, on the other hand, already free from the oppression she has suffered, the actor tells her story to the narrator who simulates recreating it in her escrevivências.“Aramides Florença” (EVARISTO, 2016) relata a história de uma mulher que gradativamente se conscientiza da violência física e psicológica que sofre do companheiro. Utilizamos o instrumental teórico da semiótica francesa com vistas a apreender as estratégias utilizadas na construção da identidade do ator feminino, por meio da análise de seu percurso. Observamos no nível do enunciado as relações polêmicas que Aramides estabelece com o pai de seu filho e as paixões que a acometem. No presente da enunciação, por outro lado, já liberta da opressão sofrida, o ator conta sua história à narradora que simula recriá-la em suas escrevivências.Universidade Federal do Norte do Tocantins2022-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/1321910.20873/uft2179-3948.2021v12n3p375-395EntreLetras; v. 12 n. 3 (2021): A ARTE LITERÁRIA NA AMÉRICA LATINA COMO VIA DE DESCOLONIZAÇÃO; 375 - 3952179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/13219/19793Copyright (c) 2022 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, CamillaRodella Abriata, Vera Lucia2022-01-11T21:32:12Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/13219Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2022-01-11T21:32:12EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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