EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Allysson Viana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Maria Victória Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418
Resumo: The cities conserve spatial and temporal logics that reflect their historicals and memorials marks, to the same extent that they hide others. This work presents the results of the research that investigates the remnants of the military dictatorship in Vilhena-RO from the cartography of the city, as well as the memories of the employees and the history of the Castelo Branco School. Here, concepts around history and memory are associated with the military dictatorship, the history of Vilhena and the remnants of that period in the city through interviews with school employees. It is noticed that 2/3 of these employees are against the change of the name of the school and even the 5 educators who do not know anything about Castelo Branco prefer not to change the homage.
id UFT-8_ae6101b6577a8c52925ffb09687afe69
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6418
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo BrancoEDUCACIÓN CON DICTADOR EN VILHENA-RO: historia y memorias en la Escuela Castelo BrancoL'ÉDUCATION AVEC DICTATEUR À VILHENA-RO: histoire et mémoires à l'École Castelo BrancoEDUCAÇÃO COM DITADOR EM VILHENA-RO: história e memórias na Escola Castelo BrancoHistoryMemoryMilitary DictatorshipVilhenaSchoolCommunicationHistoryMemoryHistoriaMemoriaDictadura MilitarVilhenaEscuelaComunicaciónHistoriaMemoriaHistóriaMemóriaDitadura MilitarVilhenaEscolaComunicaçãoHistóriaMemóriaHistoireMémoireDictature MilitaireVilhenaÉcoleCommunicationHistoireMémoireThe cities conserve spatial and temporal logics that reflect their historicals and memorials marks, to the same extent that they hide others. This work presents the results of the research that investigates the remnants of the military dictatorship in Vilhena-RO from the cartography of the city, as well as the memories of the employees and the history of the Castelo Branco School. Here, concepts around history and memory are associated with the military dictatorship, the history of Vilhena and the remnants of that period in the city through interviews with school employees. It is noticed that 2/3 of these employees are against the change of the name of the school and even the 5 educators who do not know anything about Castelo Branco prefer not to change the homage. Las ciudades conservan lógicas espaciales y temporales que reflejan sus marcas históricas y de memoria, en la misma medida en que ocultan otras. Este trabajo presenta los resultados de la investigación sobre los restos de la dictadura militar en Vilhena-RO a partir de la cartografía de la ciudad, además de las memorias de los funcionarios y de la historia de la Escuela Castelo Branco. Aquí, conceptos en torno a la historia y la memoria se asocian a la dictadura militar, a la historia de Vilhena ya los restos de ese período en la ciudad a través de las entrevistas con los funcionarios de la escuela. Se percibe que 2/3 de esos funcionarios son contrarios al cambio del nombre de la escuela, incluso los 5 educadores que no saben nada sobre Castelo Branco y prefieren la no alteración del homenaje. As cidades conservam lógicas espaciais e temporais que refletem as suas marcas históricas e memoriais, na mesma medida em que ocultam outras. Este trabalho apresenta os resultados da pesquisa que investiga os resquícios da ditadura militar em Vilhena-RO a partir da cartografia da cidade, além das memórias dos funcionários e da história da Escola Castelo Branco. Aqui, conceitos em torno da história e da memória são associados à ditadura militar, à história de Vilhena e aos resquícios desse período na cidade através das entrevistas com os funcionários da escola. Percebe-se que 2/3 desses funcionários são contrários à mudança do nome da escola e mesmo os 5 educadores que não sabem nada sobre Castelo Branco preferem a não alteração da homenagem.As cidades conservam lógicas espaciais e temporais que refletem as suas marcas históricas e memoriais, na mesma medida em que ocultam outras. Este trabalho apresenta os resultados da pesquisa que investiga os resquícios da ditadura militar em Vilhena-RO a partir da cartografia da cidade, além das memórias dos funcionários e da história da Escola Castelo Branco. Aqui, conceitos em torno da história e da memória são associados à ditadura militar, à história de Vilhena e aos resquícios desse período na cidade através das entrevistas com os funcionários da escola. Percebe-se que 2/3 desses funcionários são contrários à mudança do nome da escola e mesmo os 5 educadores que não sabem nada sobre Castelo Branco preferem a não alteração da homenagem.   PALAVRAS-CHAVE: História; Memória; Ditadura Militar; Vilhena; Escola.     ABSTRACT The cities conserve spatial and temporal logics that reflect their historicals and memorials marks, to the same extent that they hide others. This work presents the results of the research that investigates the remnants of the military dictatorship in Vilhena-RO from the cartography of the city, as well as the memories of the employees and the history of the Castelo Branco School. Here, concepts around history and memory are associated with the military dictatorship, the history of Vilhena and the remnants of that period in the city through interviews with school employees. It is noticed that 2/3 of these employees are against the change of the name of the school and even the 5 educators who do not know anything about Castelo Branco prefer not to change the homage.   KEYWORDS: History; Memory; Military dictatorship; Vilhena; School.     RESUMEN Las ciudades conservan lógicas espaciales y temporales que reflejan sus marcas históricas y de memoria, en la misma medida en que ocultan otras. Este trabajo presenta los resultados de la investigación sobre los restos de la dictadura militar en Vilhena-RO a partir de la cartografía de la ciudad, además de las memorias de los funcionarios y de la historia de la Escuela Castelo Branco. Aquí, conceptos en torno a la historia y la memoria se asocian a la dictadura militar, a la historia de Vilhena ya los restos de ese período en la ciudad a través de las entrevistas con los funcionarios de la escuela. Se percibe que 2/3 de esos funcionarios son contrarios al cambio del nombre de la escuela, incluso los 5 educadores que no saben nada sobre Castelo Branco y prefieren la no alteración del homenaje.   PALABRAS CLAVE: Historia; Memoria; Dictadura militar; Vilhena; Escuela.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/641810.20873/uft.2447-4266.2019v5n2p322Observatory Journal; Vol. 5 No. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-346Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-346Observatoire Journal; Vol. 5 No. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-346Revista Observatório ; v. 5 n. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-3462447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15127https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15145https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15160https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15179https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15198https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15217RegionalRegionalRegionalRegionalCopyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Allysson VianaSilva, Maria Victória Ferreira2022-03-04T13:06:30Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6418Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:30Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
EDUCACIÓN CON DICTADOR EN VILHENA-RO: historia y memorias en la Escuela Castelo Branco
L'ÉDUCATION AVEC DICTATEUR À VILHENA-RO: histoire et mémoires à l'École Castelo Branco
EDUCAÇÃO COM DITADOR EM VILHENA-RO: história e memórias na Escola Castelo Branco
title EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
spellingShingle EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
Martins, Allysson Viana
History
Memory
Military Dictatorship
Vilhena
School
Communication
History
Memory
Historia
Memoria
Dictadura Militar
Vilhena
Escuela
Comunicación
Historia
Memoria
História
Memória
Ditadura Militar
Vilhena
Escola
Comunicação
História
Memória
Histoire
Mémoire
Dictature Militaire
Vilhena
École
Communication
Histoire
Mémoire
title_short EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
title_full EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
title_fullStr EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
title_full_unstemmed EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
title_sort EDUCATION WITH A DICTATOR IN VILHENA-RO: history and memories at Escola Castelo Branco
author Martins, Allysson Viana
author_facet Martins, Allysson Viana
Silva, Maria Victória Ferreira
author_role author
author2 Silva, Maria Victória Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Allysson Viana
Silva, Maria Victória Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv History
Memory
Military Dictatorship
Vilhena
School
Communication
History
Memory
Historia
Memoria
Dictadura Militar
Vilhena
Escuela
Comunicación
Historia
Memoria
História
Memória
Ditadura Militar
Vilhena
Escola
Comunicação
História
Memória
Histoire
Mémoire
Dictature Militaire
Vilhena
École
Communication
Histoire
Mémoire
topic History
Memory
Military Dictatorship
Vilhena
School
Communication
History
Memory
Historia
Memoria
Dictadura Militar
Vilhena
Escuela
Comunicación
Historia
Memoria
História
Memória
Ditadura Militar
Vilhena
Escola
Comunicação
História
Memória
Histoire
Mémoire
Dictature Militaire
Vilhena
École
Communication
Histoire
Mémoire
description The cities conserve spatial and temporal logics that reflect their historicals and memorials marks, to the same extent that they hide others. This work presents the results of the research that investigates the remnants of the military dictatorship in Vilhena-RO from the cartography of the city, as well as the memories of the employees and the history of the Castelo Branco School. Here, concepts around history and memory are associated with the military dictatorship, the history of Vilhena and the remnants of that period in the city through interviews with school employees. It is noticed that 2/3 of these employees are against the change of the name of the school and even the 5 educators who do not know anything about Castelo Branco prefer not to change the homage.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n2p322
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n2p322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15127
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15145
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15160
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15179
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15198
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6418/15217
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Regional
Regional
Regional
Regional
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-346
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-346
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-346
Revista Observatório ; v. 5 n. 2 (2019): v. 5 n. 2 (2019): Estudos comunicacionais na América Latina Abr-Jun (2019); 322-346
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1754831960699568128