MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Liliane Pereira da Silva
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633
Resumo: Continuing teacher training has been a concern of different public spheres, from the federal to the municipal, since the teacher is the key element in improving the quality of teaching. Thus, the objective of this article is to analyze proposed activities in a continuing training course offered in the distance modality, at federal levei. This paper analyzes the activities proposed in the specialization course "Education in Digital Culture - Portuguese Language - Secondary Education", partnership MEC-SEB-Proinfo / Federal University of Santa Catarina (LANTEC). The analysis of the activities of the course allows the survey of characteristics that seek to foster the multiletramentos of the teacher-trainees involved in the formation, in the current educational context, it is urgent that teachers take ownership of new languages, new media, multiletramentos. The theoretical assumption that underlies research is the pedagogy of multiletramentos proposed by the New London Group (LNG) in 1996.
id UFT-7_3cf3dec11a1f275646e21e885c071550
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5633
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHINGLOS MULTILETRAMENTOS EN LA FORMACIÓN DOCENTE CONTINUADA Y ENSEÑANZA DE LENGUA PORTUGUESAOS MULTILETRAMENTOS NA FORMAÇÃO DOCENTE CONTINUADA E O ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESATeachingMultiletramentoNew MediaTrainingTeachingMultiletramentoNew MediaTrainingEnseñanzaMultiletramentoNuevos mediosFormación continuaEnseñanzaMultiletramentoNuevos MediosFormación continuamultiletramentoEnsinoNovas mídiasFormação continuadamultiletramentoEnsinoNovas mídiasFormação continuadaContinuing teacher training has been a concern of different public spheres, from the federal to the municipal, since the teacher is the key element in improving the quality of teaching. Thus, the objective of this article is to analyze proposed activities in a continuing training course offered in the distance modality, at federal levei. This paper analyzes the activities proposed in the specialization course "Education in Digital Culture - Portuguese Language - Secondary Education", partnership MEC-SEB-Proinfo / Federal University of Santa Catarina (LANTEC). The analysis of the activities of the course allows the survey of characteristics that seek to foster the multiletramentos of the teacher-trainees involved in the formation, in the current educational context, it is urgent that teachers take ownership of new languages, new media, multiletramentos. The theoretical assumption that underlies research is the pedagogy of multiletramentos proposed by the New London Group (LNG) in 1996.La formación docente continuada ha sido preocupación de diferentes esferas públicas, desde la federal hasta la municipal, ya que el profesor es el elemento clave en la mejora de la calidad de la ensehanza. Así el objetivo de este artículo es analizar actividades propuestas en un curso de formación continuada ofrecido en la modalidad a distancia, en âmbito federal. Se analiza en el presente trabajo las actividades propuestas en el curso de especialización "Educación en la Cultura Digital - Português - escuela secundaria" asociación MEC-SEB-Proinfo / Universidad Federal de Santa Catarina (LANTEC). El análisis de las actividades dei curso oportuniza el levantamiento de características que buscan fomentar los multiletramentos de los profesores-cursistas involucrados en la formación, en el actual contexto educativo, es urgente que los profesores se apropien de nuevos lenguajes, nuevos médios, de los multiletramentos. El presupuesto teórico que embasa la investigación es la pedagogia de los multiletramentos, propuesta por el Grupo de Nueva Londres (GNL), en 1996.A formação docente continuada tem sido preocupação de diferentes esferas públicas, desde a federal até a municipal, uma vez que o professor é o elemento-chave na melhoria da qualidade do ensino. Assim o objetivo deste artigo é analisar atividades propostas em um curso de formação continuada oferecido na modalidade a distância, em âmbito federal. É alvo de análise neste trabalho as atividades propostas no curso de especialização “Educação na Cultura Digital – Língua Portuguesa – Ensino Médio”, parceria MEC-SEB-Proinfo/Universidade Federal de Santa Catarina (LANTEC). A análise das atividades do curso oportuniza o levantamento de características que buscam fomentar os multiletramentos dos professores-cursistas envolvidos na formação, no atual contexto educacional, é urgente que os professores se apropriem de novas linguagens, novas mídias, dos multiletramentos. O pressuposto teórico que embasa a pesquisa é a pedagogia dos multiletramentos, proposta pelo Grupo de Nova Londres (GNL), em 1996.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/563310.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p149Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-181Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-181Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-181Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-1812447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13697https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13739https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13750https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13763https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13775https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13786Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Liliane Pereira da Silva2022-03-04T13:09:56Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5633Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:09:56Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
LOS MULTILETRAMENTOS EN LA FORMACIÓN DOCENTE CONTINUADA Y ENSEÑANZA DE LENGUA PORTUGUESA
OS MULTILETRAMENTOS NA FORMAÇÃO DOCENTE CONTINUADA E O ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA
title MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
spellingShingle MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
Costa, Liliane Pereira da Silva
Teaching
Multiletramento
New Media
Training
Teaching
Multiletramento
New Media
Training
Enseñanza
Multiletramento
Nuevos medios
Formación continua
Enseñanza
Multiletramento
Nuevos Medios
Formación continua
multiletramento
Ensino
Novas mídias
Formação continuada
multiletramento
Ensino
Novas mídias
Formação continuada
title_short MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
title_full MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
title_fullStr MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
title_full_unstemmed MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
title_sort MULTILETRAMENTS IN CONTINUING TEACHING TRAINING AND PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING
author Costa, Liliane Pereira da Silva
author_facet Costa, Liliane Pereira da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Liliane Pereira da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Multiletramento
New Media
Training
Teaching
Multiletramento
New Media
Training
Enseñanza
Multiletramento
Nuevos medios
Formación continua
Enseñanza
Multiletramento
Nuevos Medios
Formación continua
multiletramento
Ensino
Novas mídias
Formação continuada
multiletramento
Ensino
Novas mídias
Formação continuada
topic Teaching
Multiletramento
New Media
Training
Teaching
Multiletramento
New Media
Training
Enseñanza
Multiletramento
Nuevos medios
Formación continua
Enseñanza
Multiletramento
Nuevos Medios
Formación continua
multiletramento
Ensino
Novas mídias
Formação continuada
multiletramento
Ensino
Novas mídias
Formação continuada
description Continuing teacher training has been a concern of different public spheres, from the federal to the municipal, since the teacher is the key element in improving the quality of teaching. Thus, the objective of this article is to analyze proposed activities in a continuing training course offered in the distance modality, at federal levei. This paper analyzes the activities proposed in the specialization course "Education in Digital Culture - Portuguese Language - Secondary Education", partnership MEC-SEB-Proinfo / Federal University of Santa Catarina (LANTEC). The analysis of the activities of the course allows the survey of characteristics that seek to foster the multiletramentos of the teacher-trainees involved in the formation, in the current educational context, it is urgent that teachers take ownership of new languages, new media, multiletramentos. The theoretical assumption that underlies research is the pedagogy of multiletramentos proposed by the New London Group (LNG) in 1996.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p149
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13697
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13739
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13750
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13763
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13775
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5633/13786
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-181
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-181
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-181
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 149-181
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247844073472