MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrari Barbosa, Débora Nice
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Martins, Rosemari Lorenz, Junior, Norberto Khun
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069
Resumo: This work presents the experiencies using a multimodal digital game and a Role-playing game's application in a thematic envolving students in the sustainable use of water and water resources. The project involved students from the final years from the public Elementary school, and students from the private High School, both in the Vale do Rio dos Sinos region. The results show that learning from the applied pedagogical practice involving interactions in the multimodal digital game, improved students' understanding of their own environmental awareness and stimulating collaboration.
id UFT-7_903f15bd3e36ab1caca0b5dc995d6f40
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4069
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resourcesJUEGOS DIGITALES MULTIMODALES Y RPG: Experiencias en el desarrollo de la conciencia ambiental a partir de recursos educativos lúdicosJOGOS DIGITAIS MULTIMODAIS E RPG: Experiências no desenvolvimento da consciência ambiental a partir de recursos educacionais lúdicosDigital gamesmultimodalityRole-playing gamespedagogical practicesDigital gamesmultimodalityRole-playing gamespedagogical practicesJuegos digitalesMultimodalidadRole-playing gamesPrácticas pedagógicasJuegos digitalesMultimodalidadRole-playing gamesPrácticas pedagógicasJogos digitaismultimodalidadeRole-playing gamespráticas pedagógicasjogos digitaismultimodalidadeRole-playing gamespráticas pedagógicasThis work presents the experiencies using a multimodal digital game and a Role-playing game's application in a thematic envolving students in the sustainable use of water and water resources. The project involved students from the final years from the public Elementary school, and students from the private High School, both in the Vale do Rio dos Sinos region. The results show that learning from the applied pedagogical practice involving interactions in the multimodal digital game, improved students' understanding of their own environmental awareness and stimulating collaboration.Este trabajo presenta o desarrollo y aplicación de un juego digital multimodal y de un RPG na motivación y compromiso de alumnos para el uso sostenible del agua y de los recursos hídricos. El proyecto involucró a alumnos de los años finales de la Enseñanza Fundamental y Enseñanza Media de una escuela privada y de una escuela pública de la región del Valle del Río de los Sinos. Los resultados obtenidos demuestran que el aprendizaje a partir de la práctica pedagógica aplicada involucrando dispositivos móviles, así como las interacciones en el juego digital multimodal, mejoraron la comprensión de los alumnos en su propia conciencia ambiental, estimulando la colaboración y ayudando en la comprensión de conceptos clave que Involucra el tema.Este trabalho apresenta experiências com o desenvolvimento e aplicação de um jogo digital multimodal e de um RPG (Role-playing game) na motivação e engajamento de alunos para o uso sustentável da água e dos recursos hídricos. O projeto envolveu alunos dos anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio de uma escola privada e de uma escola pública da região do Vale do Rio dos Sinos. Os resultados obtidos demonstram que a aprendizagem a partir da prática pedagógica aplicada envolvendo dispositivos móveis, bem como as interações no jogo digital multimodal, melhorou a compreensão dos alunos quanto a sua própria consciência ambiental, estimulando a colaboração e auxiliando na compreensão de conceitos-chave que envolve o tema.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/406910.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-2282447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13305https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13342https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13362https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13380https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13398https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13503Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerrari Barbosa, Débora NiceMartins, Rosemari LorenzJunior, Norberto Khun2022-03-04T13:11:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4069Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
JUEGOS DIGITALES MULTIMODALES Y RPG: Experiencias en el desarrollo de la conciencia ambiental a partir de recursos educativos lúdicos
JOGOS DIGITAIS MULTIMODAIS E RPG: Experiências no desenvolvimento da consciência ambiental a partir de recursos educacionais lúdicos
title MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
spellingShingle MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
Ferrari Barbosa, Débora Nice
Digital games
multimodality
Role-playing games
pedagogical practices
Digital games
multimodality
Role-playing games
pedagogical practices
Juegos digitales
Multimodalidad
Role-playing games
Prácticas pedagógicas
Juegos digitales
Multimodalidad
Role-playing games
Prácticas pedagógicas
Jogos digitais
multimodalidade
Role-playing games
práticas pedagógicas
jogos digitais
multimodalidade
Role-playing games
práticas pedagógicas
title_short MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
title_full MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
title_fullStr MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
title_full_unstemmed MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
title_sort MULTIMODAL DIGITAL GAMES AND RPG: Environmental awareness experiencies using game-based educational resources
author Ferrari Barbosa, Débora Nice
author_facet Ferrari Barbosa, Débora Nice
Martins, Rosemari Lorenz
Junior, Norberto Khun
author_role author
author2 Martins, Rosemari Lorenz
Junior, Norberto Khun
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrari Barbosa, Débora Nice
Martins, Rosemari Lorenz
Junior, Norberto Khun
dc.subject.por.fl_str_mv Digital games
multimodality
Role-playing games
pedagogical practices
Digital games
multimodality
Role-playing games
pedagogical practices
Juegos digitales
Multimodalidad
Role-playing games
Prácticas pedagógicas
Juegos digitales
Multimodalidad
Role-playing games
Prácticas pedagógicas
Jogos digitais
multimodalidade
Role-playing games
práticas pedagógicas
jogos digitais
multimodalidade
Role-playing games
práticas pedagógicas
topic Digital games
multimodality
Role-playing games
pedagogical practices
Digital games
multimodality
Role-playing games
pedagogical practices
Juegos digitales
Multimodalidad
Role-playing games
Prácticas pedagógicas
Juegos digitales
Multimodalidad
Role-playing games
Prácticas pedagógicas
Jogos digitais
multimodalidade
Role-playing games
práticas pedagógicas
jogos digitais
multimodalidade
Role-playing games
práticas pedagógicas
description This work presents the experiencies using a multimodal digital game and a Role-playing game's application in a thematic envolving students in the sustainable use of water and water resources. The project involved students from the final years from the public Elementary school, and students from the private High School, both in the Vale do Rio dos Sinos region. The results show that learning from the applied pedagogical practice involving interactions in the multimodal digital game, improved students' understanding of their own environmental awareness and stimulating collaboration.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13305
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13342
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13362
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13380
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13398
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4069/13503
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 201-228
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246097145856