PEDAGOGICAL BENEFITS OF THE USE OF CELLULAR EQUIPMENT IN CLASSROOM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jocyléia Santana dos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: da Silva, Erisnalva Pereira, Pereira, Isabel Auler Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579
Resumo: The use of the cell phone in the classroom has achieved visibility in face of its inadequate use, which generates dissatisfaction both in the teachers and staff involved in the institutional body and the students. In consideration of this conjuncture, the proposal of Significant Learning meets the need presented through an interactional dynamics that suggests an adequate use of the electronic device. This article proposes proposals for the implementation of the principles contained in the theory of Ausubel and Vygotsky. It was seen that teachers, after becoming aware, sought methods other than stimulus-response. However, barriers such as non-stimulation of autonomy obtained in training need to be overcome.
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spelling PEDAGOGICAL BENEFITS OF THE USE OF CELLULAR EQUIPMENT IN CLASSROOMBENEFICIOS PEDAGÓGICOS DEL USO DE EQUIPOS MÓVILES CELULARES EN EL AULABENEFÍCIOS PEDAGÓGICOS DO USO DE EQUIPAMENTOS CELULARES EM SALA DE AULACell phonemeaningful learningcognitive structuresocial representationCell phonemeaningful learningcognitive structuresocial representationTeléfono móvilaprendizaje significativoestructura cognitivarepresentación socialTeléfono móvilaprendizaje significativoestructura cognitivarepresentación socialTelefone celularaprendizagem significativaestrutura cognitivarepresentação socialTelefone celularaprendizagem significativaestrutura cognitivarepresentação socialThe use of the cell phone in the classroom has achieved visibility in face of its inadequate use, which generates dissatisfaction both in the teachers and staff involved in the institutional body and the students. In consideration of this conjuncture, the proposal of Significant Learning meets the need presented through an interactional dynamics that suggests an adequate use of the electronic device. This article proposes proposals for the implementation of the principles contained in the theory of Ausubel and Vygotsky. It was seen that teachers, after becoming aware, sought methods other than stimulus-response. However, barriers such as non-stimulation of autonomy obtained in training need to be overcome.La utilización del teléfono móvil en el aula ha alcanzado visibilidad ante su inadecuado uso, que genera insatisfacción tanto en los profesores y en el equipo involucrado en el órgano institucional  cómo en los alumnos. En consideración a esa coyuntura la propuesta del Aprendizaje Significativo va al encuentro de la necesidad presentada a través de una dinámica interaccional que sugiere un adecuado uso del aparato electrónico. El presente artículo tiene por objeto propuestas de aplicación de los principios contenidos en la teoría de Ausubel y Vygotsky. Se constató que los profesores, después de tomar conciencia, buscaron métodos más allá del estímulo-respuesta. Sin embargo, barreras como la no-estimulación de la autonomía obtenida en la formación necesitan ser superadas.  A utilização do telefone celular em sala de aula tem alcançado visibilidade diante de seu inadequado uso, que gera insatisfação tanto nos professores e equipe envolvida no órgão institucional quanto dos alunos. Em consideração a essa conjuntura a proposta da Aprendizagem Significativa vai ao encontro da necessidade apresentada através de uma dinâmica interacional que sugestiona um adequado uso do aparelho eletrônico. O presente artigo visa propostas de execução dos princípios contidos na teoria de Ausubel e Vygotsky. Foi constatado que os professores, depois de conscientizados, buscaram métodos além do estímulo-resposta. No entanto, barreiras como a não-estimulação da autonomia obtida na formação precisam ser superadas.    Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/457910.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p536Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 536-556Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 536-556Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 536-556Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 536-5562447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579/13713https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579/13830https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579/13841https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579/13858https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579/13869https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4579/13880Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jocyléia Santana dosda Silva, Erisnalva PereiraPereira, Isabel Auler Cristina2022-03-04T13:10:28Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4579Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:28Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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