NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Rose Mara
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Teruel, Caio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656
Resumo: This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.
id UFT-7_f31a09488e3a86c0c71bbb572b2a1bc5
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10656
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformasJOURNALISTIC NEWS IN A POSTMODERN SCENARIO: reflections on the act of reading on new platformsleiturajornalismopós-modernidadeeducomunicaçãoeducomunicaçãojornalismoreadingjournalismpostmodernityeducommunicationeducommunicationjournalismThis article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1065610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11enObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11enObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11enObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11enRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18233https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18234Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Rose MaraTeruel, Caio2022-03-04T12:58:18Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10656Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:18Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
JOURNALISTIC NEWS IN A POSTMODERN SCENARIO: reflections on the act of reading on new platforms
title NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
spellingShingle NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
Pinheiro, Rose Mara
leitura
jornalismo
pós-modernidade
educomunicação
educomunicação
jornalismo
reading
journalism
postmodernity
educommunication
educommunication
journalism
title_short NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
title_full NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
title_fullStr NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
title_full_unstemmed NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
title_sort NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
author Pinheiro, Rose Mara
author_facet Pinheiro, Rose Mara
Teruel, Caio
author_role author
author2 Teruel, Caio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Rose Mara
Teruel, Caio
dc.subject.por.fl_str_mv leitura
jornalismo
pós-modernidade
educomunicação
educomunicação
jornalismo
reading
journalism
postmodernity
educommunication
educommunication
journalism
topic leitura
jornalismo
pós-modernidade
educomunicação
educomunicação
jornalismo
reading
journalism
postmodernity
educommunication
educommunication
journalism
description This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11en
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11en
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18233
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18234
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en
Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313250269429760