NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656 |
Resumo: | This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices. |
id |
UFT-7_f31a09488e3a86c0c71bbb572b2a1bc5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10656 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformasJOURNALISTIC NEWS IN A POSTMODERN SCENARIO: reflections on the act of reading on new platformsleiturajornalismopós-modernidadeeducomunicaçãoeducomunicaçãojornalismoreadingjournalismpostmodernityeducommunicationeducommunicationjournalismThis article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1065610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11enObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11enObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11enObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11enRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18233https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18234Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Rose MaraTeruel, Caio2022-03-04T12:58:18Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10656Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:18Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas JOURNALISTIC NEWS IN A POSTMODERN SCENARIO: reflections on the act of reading on new platforms |
title |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas |
spellingShingle |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas Pinheiro, Rose Mara leitura jornalismo pós-modernidade educomunicação educomunicação jornalismo reading journalism postmodernity educommunication educommunication journalism |
title_short |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas |
title_full |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas |
title_fullStr |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas |
title_full_unstemmed |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas |
title_sort |
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas |
author |
Pinheiro, Rose Mara |
author_facet |
Pinheiro, Rose Mara Teruel, Caio |
author_role |
author |
author2 |
Teruel, Caio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Rose Mara Teruel, Caio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
leitura jornalismo pós-modernidade educomunicação educomunicação jornalismo reading journalism postmodernity educommunication educommunication journalism |
topic |
leitura jornalismo pós-modernidade educomunicação educomunicação jornalismo reading journalism postmodernity educommunication educommunication journalism |
description |
This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11en |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11en |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18233 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10656/18234 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11en 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313250269429760 |