THE FORMAL RECONCILIATION BETWEEN THEORY AND PRACTICE: A PROBLEMATIZATION OF THE PRAGMATIC CONCEPTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Konzen, José Oto
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126
Resumo: The text criticizes the logical structure of the pragmatic enterprise by problematizing it historically and philosophically. It is part of the observation that in recent decades, in contemporary culture in general and in educational culture in particular, a growing lack of prestige has been affirmed in relation to the theory and a call to the valuation of practice, well characterized by the use of expressions the "theory is another!" and "practice is better than grammar!" The analysis is developed from the dialogue with two authors of the American pragmatic and neopragmatic tradition : the philosophical-educational project of John Dewey, and in a complementary way with Richard Rorty, who radicalizes the pragmatic positioning through the absolutization of historical contingency, so that the main function of philosophy results in a critique of the principles and philosophical categories remaining in the culture.
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spelling THE FORMAL RECONCILIATION BETWEEN THEORY AND PRACTICE: A PROBLEMATIZATION OF THE PRAGMATIC CONCEPTIONLA RECONCILIACIÓN FORMAL ENTRE TEORÍA Y PRÁCTICA: UNA PROBLEMATIZACIÓN DE LA CONCEPCIÓN PRAGMÁTICAA RECONCILIAÇÃO FORMAL ENTRE TEORIA E PRÁTICA: UMA PROBLEMATIZAÇÃO DA CONCEPÇÃO PRAGMÁTICAJohn DeweyRichard Rortytheory and practiceJohn DeweyRichard Rortytheory and practiceJohn DeweyRichard Rortyteoría y prácticaJohn DeweyRichard Rortyteoría y prácticaJohn DeweyRichard Rortyteoria e práticaJohn DeweyRichard Rortyteoria e práticaThe text criticizes the logical structure of the pragmatic enterprise by problematizing it historically and philosophically. It is part of the observation that in recent decades, in contemporary culture in general and in educational culture in particular, a growing lack of prestige has been affirmed in relation to the theory and a call to the valuation of practice, well characterized by the use of expressions the "theory is another!" and "practice is better than grammar!" The analysis is developed from the dialogue with two authors of the American pragmatic and neopragmatic tradition : the philosophical-educational project of John Dewey, and in a complementary way with Richard Rorty, who radicalizes the pragmatic positioning through the absolutization of historical contingency, so that the main function of philosophy results in a critique of the principles and philosophical categories remaining in the culture.El texto presenta una crítica a la estructura lógica del emprendimiento pragmático al problematizarlo histórica y filosóficamente. Parte de la constatación de que a lo largo de las últimas décadas, en la cultura contemporánea de un modo general y en la cultura educativa de modo particular, se viene afirmando un creciente desprestigio en relación a la teoría y un llamamiento a la valorización de la práctica, bien caracterizado por el uso de expresiones de la clase "para que sirve la teoría?", "en la práctica, la teoría es otra!" y "más vale la práctica que la gramática!" El análisis se desarrolla a partir del diálogo con dos autores de la tradición pragmática y neopragmática americana : el proyecto filosófico-educativo de John Dewey, y de manera complementaria, con Richard Rorty, que radicaliza el posicionamiento pragmático mediante la absolutización de la contingencia histórica, de modo que la principal función de la filosofía resulta en crítica a los principios ya las categorías filosóficas remanentes cultura.O texto apresenta uma crítica a estrutura lógica do empreendimento pragmático ao problematizá-lo histórica e filosoficamente. Parte da constatação de que ao longo das últimas décadas, na cultura contemporânea de um modo geral e na cultura educacional de modo particular, vem se afirmando um crescente desprestígio em relação à teoria e um apelo à valorização da prática, bem caracterizado pelo uso de expressões do tipo “para que serve a teoria?”, “na prática, a teoria é outra!" e “mais vale a prática que a gramática!”. A análise é desenvolvida a partir do diálogo com dois autores da tradição pragmática e neopragmática americana: o projeto filosófico-educativo de John Dewey, e de maneira complementar, com Richard Rorty, que radicaliza o posicionamento pragmático mediante a absolutização da contingência histórica, de forma que a principal função da filosofia resulta em crítica aos princípios e às categorias filosóficas remanescentes na cultura.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/512610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p346Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 346-390Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 346-390Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 346-390Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 346-3902447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126/12747https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126/12796https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126/12817https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126/12838https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126/12859https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5126/12880Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessKonzen, José Oto2022-03-04T13:13:33Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5126Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:13:33Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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