EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, José Lauro
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Silva, Valdirene Cassia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546
Resumo: In this work we present the partial results of a research that sought to answer the following question: Have online forums been by themselves a learning tool or a bureaucracy with little pedagogical efficiency? For this, we analyzed the dialog in the online study forums of a continuing teacher training course, in a quantitative-qualitative approach. The results indicated that the processes put in the online forums constitute a collection of bureaucratic messages without the expected interactions, thus compromising the learning.
id UFT-8_7bff879028a06849cfae8130b5c586a5
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3546
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitieEVALUACIÓN DE LA DIALOGIA EN FOROS DE CURSO ONLINE: proceso dialógico en la formación de comunidades de sentidosAVALIAÇÃO DA DIALOGIA EM FÓRUNS DE CURSO ONLINE: processo dialógico na formação de comunidades de sentidosOnline forumdialogconstruction of knowledgeOnline forumdialogconstruction of knowledgeForos en líneadialogíaconstrucción del conocimientoForos en líneadialogíaconstrucción del conocimientoFóruns onlinedialogiaconstrução do conhecimentoFóruns onlinedialogiaconstrução do conhecimentoIn this work we present the partial results of a research that sought to answer the following question: Have online forums been by themselves a learning tool or a bureaucracy with little pedagogical efficiency? For this, we analyzed the dialog in the online study forums of a continuing teacher training course, in a quantitative-qualitative approach. The results indicated that the processes put in the online forums constitute a collection of bureaucratic messages without the expected interactions, thus compromising the learning.En este trabajo presentamos los resultados parciales de una investigación que buscó responder al siguiente cuestionamiento: los foros online han sido por sí mismos un instrumento de aprendizaje o más una burocracia con poca eficiencia pedagógica? Para ello analizamos la dialogia en los foros de estudios online de un curso de formación continuada de profesores, en un abordaje cuantitativo. Los resultados señalaron que los procesos puestos en los foros en línea se constituyen una recopilación de mensajes burocráticos sin las interacciones esperadas, comprometiendo con ello la enseñanza.Neste trabalho apresentamos os resultados parciais de uma pesquisa que procurou responder ao seguinte questionamento: os fóruns online têm sido por si mesmo um instrumento de aprendizagem ou mais uma burocracia com pouca eficiência pedagógica? Para isso analisamos a dialogia nos fóruns de estudos online de um curso de formação continuada de professores, numa abordagem quanti-qualitativa. Os resultados sinalizaram que os processos postos nos fóruns online se constituem uma coletânea de mensagens burocráticas sem as interações esperadas, comprometendo com isso a aprendência.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/354610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p232Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-2552447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9783https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9812https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9848https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9879https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9910https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9939Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, José LauroSilva, Valdirene Cassia da2022-03-04T13:19:16Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3546Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:16Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
EVALUACIÓN DE LA DIALOGIA EN FOROS DE CURSO ONLINE: proceso dialógico en la formación de comunidades de sentidos
AVALIAÇÃO DA DIALOGIA EM FÓRUNS DE CURSO ONLINE: processo dialógico na formação de comunidades de sentidos
title EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
spellingShingle EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
Martins, José Lauro
Online forum
dialog
construction of knowledge
Online forum
dialog
construction of knowledge
Foros en línea
dialogía
construcción del conocimiento
Foros en línea
dialogía
construcción del conocimiento
Fóruns online
dialogia
construção do conhecimento
Fóruns online
dialogia
construção do conhecimento
title_short EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
title_full EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
title_fullStr EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
title_full_unstemmed EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
title_sort EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
author Martins, José Lauro
author_facet Martins, José Lauro
Silva, Valdirene Cassia da
author_role author
author2 Silva, Valdirene Cassia da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, José Lauro
Silva, Valdirene Cassia da
dc.subject.por.fl_str_mv Online forum
dialog
construction of knowledge
Online forum
dialog
construction of knowledge
Foros en línea
dialogía
construcción del conocimiento
Foros en línea
dialogía
construcción del conocimiento
Fóruns online
dialogia
construção do conhecimento
Fóruns online
dialogia
construção do conhecimento
topic Online forum
dialog
construction of knowledge
Online forum
dialog
construction of knowledge
Foros en línea
dialogía
construcción del conocimiento
Foros en línea
dialogía
construcción del conocimiento
Fóruns online
dialogia
construção do conhecimento
Fóruns online
dialogia
construção do conhecimento
description In this work we present the partial results of a research that sought to answer the following question: Have online forums been by themselves a learning tool or a bureaucracy with little pedagogical efficiency? For this, we analyzed the dialog in the online study forums of a continuing teacher training course, in a quantitative-qualitative approach. The results indicated that the processes put in the online forums constitute a collection of bureaucratic messages without the expected interactions, thus compromising the learning.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p232
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9783
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9812
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9848
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9879
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9910
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9939
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255
Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1754831958532161536