EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546 |
Resumo: | In this work we present the partial results of a research that sought to answer the following question: Have online forums been by themselves a learning tool or a bureaucracy with little pedagogical efficiency? For this, we analyzed the dialog in the online study forums of a continuing teacher training course, in a quantitative-qualitative approach. The results indicated that the processes put in the online forums constitute a collection of bureaucratic messages without the expected interactions, thus compromising the learning. |
id |
UFT-8_7bff879028a06849cfae8130b5c586a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3546 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitieEVALUACIÓN DE LA DIALOGIA EN FOROS DE CURSO ONLINE: proceso dialógico en la formación de comunidades de sentidosAVALIAÇÃO DA DIALOGIA EM FÓRUNS DE CURSO ONLINE: processo dialógico na formação de comunidades de sentidosOnline forumdialogconstruction of knowledgeOnline forumdialogconstruction of knowledgeForos en líneadialogíaconstrucción del conocimientoForos en líneadialogíaconstrucción del conocimientoFóruns onlinedialogiaconstrução do conhecimentoFóruns onlinedialogiaconstrução do conhecimentoIn this work we present the partial results of a research that sought to answer the following question: Have online forums been by themselves a learning tool or a bureaucracy with little pedagogical efficiency? For this, we analyzed the dialog in the online study forums of a continuing teacher training course, in a quantitative-qualitative approach. The results indicated that the processes put in the online forums constitute a collection of bureaucratic messages without the expected interactions, thus compromising the learning.En este trabajo presentamos los resultados parciales de una investigación que buscó responder al siguiente cuestionamiento: los foros online han sido por sí mismos un instrumento de aprendizaje o más una burocracia con poca eficiencia pedagógica? Para ello analizamos la dialogia en los foros de estudios online de un curso de formación continuada de profesores, en un abordaje cuantitativo. Los resultados señalaron que los procesos puestos en los foros en línea se constituyen una recopilación de mensajes burocráticos sin las interacciones esperadas, comprometiendo con ello la enseñanza.Neste trabalho apresentamos os resultados parciais de uma pesquisa que procurou responder ao seguinte questionamento: os fóruns online têm sido por si mesmo um instrumento de aprendizagem ou mais uma burocracia com pouca eficiência pedagógica? Para isso analisamos a dialogia nos fóruns de estudos online de um curso de formação continuada de professores, numa abordagem quanti-qualitativa. Os resultados sinalizaram que os processos postos nos fóruns online se constituem uma coletânea de mensagens burocráticas sem as interações esperadas, comprometendo com isso a aprendência.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/354610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p232Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-2552447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9783https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9812https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9848https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9879https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9910https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9939Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, José LauroSilva, Valdirene Cassia da2022-03-04T13:19:16Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3546Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:16Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie EVALUACIÓN DE LA DIALOGIA EN FOROS DE CURSO ONLINE: proceso dialógico en la formación de comunidades de sentidos AVALIAÇÃO DA DIALOGIA EM FÓRUNS DE CURSO ONLINE: processo dialógico na formação de comunidades de sentidos |
title |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie |
spellingShingle |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie Martins, José Lauro Online forum dialog construction of knowledge Online forum dialog construction of knowledge Foros en línea dialogía construcción del conocimiento Foros en línea dialogía construcción del conocimiento Fóruns online dialogia construção do conhecimento Fóruns online dialogia construção do conhecimento |
title_short |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie |
title_full |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie |
title_fullStr |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie |
title_full_unstemmed |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie |
title_sort |
EVALUATION OF THE DIALOG IN ONLINE COURSE FORUMS: a dialogical process in the formation of sense communitie |
author |
Martins, José Lauro |
author_facet |
Martins, José Lauro Silva, Valdirene Cassia da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Valdirene Cassia da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, José Lauro Silva, Valdirene Cassia da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Online forum dialog construction of knowledge Online forum dialog construction of knowledge Foros en línea dialogía construcción del conocimiento Foros en línea dialogía construcción del conocimiento Fóruns online dialogia construção do conhecimento Fóruns online dialogia construção do conhecimento |
topic |
Online forum dialog construction of knowledge Online forum dialog construction of knowledge Foros en línea dialogía construcción del conocimiento Foros en línea dialogía construcción del conocimiento Fóruns online dialogia construção do conhecimento Fóruns online dialogia construção do conhecimento |
description |
In this work we present the partial results of a research that sought to answer the following question: Have online forums been by themselves a learning tool or a bureaucracy with little pedagogical efficiency? For this, we analyzed the dialog in the online study forums of a continuing teacher training course, in a quantitative-qualitative approach. The results indicated that the processes put in the online forums constitute a collection of bureaucratic messages without the expected interactions, thus compromising the learning. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p232 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9783 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9812 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9848 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9879 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9910 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3546/9939 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255 Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 232-255 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1754831958532161536 |