MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Liliane S.
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa, Thaise Kelly de Lima, Moraes, Ronei Marcos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074
Resumo: needs and must consider all step of software project. It is necessary to integrate knowledge of four areas: education, health, statistics and computer science when those applications are for education in health what makes evident the need of a multidisciplinar approach for the production of effective and efficient tools for the purpose expected. This paper presents and discusses fundamental steps for the development of serious games and training simulators for health based on virtual reality.
id UFT-8_e6b260d6c9a05ab07579104d583631cd
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4074
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATIONMULTIDISCIPLINARIEDAD Y DESARROLLO DE SERIOS GAMES Y SIMULADORES PARA LA EDUCACIÓN EN SALUDMULTIDISCIPLINARIDADE E O DESENVOLVIMENTO DE SERIOUS GAMES E SIMULADORES PARA EDUCAÇÃO EM SAÚDEvirtual realitygames for healthserious gamesvirtual realitygames for healthserious gamesrealidad virtualjuegos para saludserious gamesrealidad virtualjuegos para saludserious gamesrealidade virtualjogos em saúdeserious gamesjogos em saúdeserious gamesrealidade virtualneeds and must consider all step of software project. It is necessary to integrate knowledge of four areas: education, health, statistics and computer science when those applications are for education in health what makes evident the need of a multidisciplinar approach for the production of effective and efficient tools for the purpose expected. This paper presents and discusses fundamental steps for the development of serious games and training simulators for health based on virtual reality.El desarrollo de las aplicaciones informáticas debe guiarse por las necesidades de los clientes y debe considerar todos los pasos del proyecto de software. Es necesario integrar el conocimiento de cuatro áreas: educación, salud, estadística e informática cuando esas aplicaciones son para la educación en salud, lo que hace evidente la necesidad de un enfoque multidisciplinario para la producción de herramientas eficaces y efectivas para el propósito esperado. Este artículo presenta y discute los pasos fundamentales para el desarrollo de juegos serios y simuladores de entrenamiento para la salud basados en la realidad virtual.O desenvolvimento de aplicações computacionais deve ser guiado pelas necessidades do cliente, considerando todas as etapas do projeto de um software. Quando estas aplicações são voltadas para educação em saúde, observa-se a necessidade de abordar aspectos relacionados a pelo menos quatro áreas: educação, saúde, estatística e computação, evidenciando a necessidade de uma abordagem multidisciplinar para a produção de ferramentas efetivas e eficientes para os problemas a que se destinam. Este artigo apresenta e discute etapas consideradas fundamentais no processo de desenvolvimento de serious games e simuladores de treinamento para a saúde baseados em realidade virtual.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/407410.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-1722447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13303https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13340https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13364https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13382https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13400https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13501Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Liliane S.Costa, Thaise Kelly de LimaMoraes, Ronei Marcos de2022-03-04T13:11:25Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4074Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:25Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
MULTIDISCIPLINARIEDAD Y DESARROLLO DE SERIOS GAMES Y SIMULADORES PARA LA EDUCACIÓN EN SALUD
MULTIDISCIPLINARIDADE E O DESENVOLVIMENTO DE SERIOUS GAMES E SIMULADORES PARA EDUCAÇÃO EM SAÚDE
title MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
spellingShingle MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
Machado, Liliane S.
virtual reality
games for health
serious games
virtual reality
games for health
serious games
realidad virtual
juegos para salud
serious games
realidad virtual
juegos para salud
serious games
realidade virtual
jogos em saúde
serious games
jogos em saúde
serious games
realidade virtual
title_short MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
title_full MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
title_fullStr MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
title_full_unstemmed MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
title_sort MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
author Machado, Liliane S.
author_facet Machado, Liliane S.
Costa, Thaise Kelly de Lima
Moraes, Ronei Marcos de
author_role author
author2 Costa, Thaise Kelly de Lima
Moraes, Ronei Marcos de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Liliane S.
Costa, Thaise Kelly de Lima
Moraes, Ronei Marcos de
dc.subject.por.fl_str_mv virtual reality
games for health
serious games
virtual reality
games for health
serious games
realidad virtual
juegos para salud
serious games
realidad virtual
juegos para salud
serious games
realidade virtual
jogos em saúde
serious games
jogos em saúde
serious games
realidade virtual
topic virtual reality
games for health
serious games
virtual reality
games for health
serious games
realidad virtual
juegos para salud
serious games
realidad virtual
juegos para salud
serious games
realidade virtual
jogos em saúde
serious games
jogos em saúde
serious games
realidade virtual
description needs and must consider all step of software project. It is necessary to integrate knowledge of four areas: education, health, statistics and computer science when those applications are for education in health what makes evident the need of a multidisciplinar approach for the production of effective and efficient tools for the purpose expected. This paper presents and discusses fundamental steps for the development of serious games and training simulators for health based on virtual reality.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13303
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13340
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13364
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13382
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13400
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13501
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1754831958681059328