Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53173 |
Resumo: | This article comes from an experience carried out by a group from the Improvement Course in Popular Education in Health (EdpopSUS) in the municipality of Lagarto, State of Sergipe, with the Xokó indigenous community, located in Caiçara lands, on the banks of São Francisco River, in Porto da Folha, State of Sergipe. It aims to report the experience of students of the course with the community as a proposal for intercultural dialogue for the construction of knowledge and the appreciation of traditional ways of life. Therefore, it is centered in the problematization of this experience, through the look of decoloniality and interculturality, proposed by Popular Education in Health in the encounter with history and ancestry, work and culture, and ways of life and health production, elements seen as potent ancestral expressions of the Xokó people. Thus, the dialogue proposed reaffirms the life and history of these people while proposes to reorient the health practices of EdpopSUS students. |
id |
UFU-13_a8ec6bf3775dd11b5647ad8d001a5f97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/53173 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo interculturalPopulação indígenaMediação interculturalOrigem étnica e saúdeIndigenous populationCultural competencyEthnicity and healthThis article comes from an experience carried out by a group from the Improvement Course in Popular Education in Health (EdpopSUS) in the municipality of Lagarto, State of Sergipe, with the Xokó indigenous community, located in Caiçara lands, on the banks of São Francisco River, in Porto da Folha, State of Sergipe. It aims to report the experience of students of the course with the community as a proposal for intercultural dialogue for the construction of knowledge and the appreciation of traditional ways of life. Therefore, it is centered in the problematization of this experience, through the look of decoloniality and interculturality, proposed by Popular Education in Health in the encounter with history and ancestry, work and culture, and ways of life and health production, elements seen as potent ancestral expressions of the Xokó people. Thus, the dialogue proposed reaffirms the life and history of these people while proposes to reorient the health practices of EdpopSUS students.O presente artigo advém de uma vivência realizada por uma turma do Curso de Aperfeiçoamento em Educação Popular em Saúde (EdpopSUS) do município de Lagarto-SE, com a comunidade indígena Xokós, alocada na terra Caiçara, às margens do Rio São Francisco, em Porto da Folha-SE. Objetiva relatar a vivência dos educandos do curso com a comunidade enquanto proposta de diálogo intercultural para a construção de saberes e a valorização dos modos de vida tradicionais. Para tanto, está centralizado na problematização dessa vivência, por meio do olhar da decolonialidade e da interculturalidade propostas pela Educação Popular em Saúde no encontro com a história e ancestralidade, trabalho e cultura, e modos de vida e produção de saúde, elementos vistos enquanto potentes expressões ancestrais do povo Xokó. Dessa forma, o diálogo proposto reafirma a vida e história desse povo ao passo em que se propõe a reorientar as práticas de saúde dos educandos do EdpopSUS.Universidade Federal de Uberlândia2020-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/5317310.14393/REP-2020-53173Revista de Educação Popular; 2020: Edição Especial "Educação Popular em Saúde"; 160-1751982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53173/29427Copyright (c) 2020 Rodrigo Cardoso dos Santos, Ricardo Cardoso dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rodrigo Cardoso dosSantos, Ricardo Cardoso dos2021-09-29T20:48:15Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/53173Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2021-09-29T20:48:15Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural |
title |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural |
spellingShingle |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural Santos, Rodrigo Cardoso dos População indígena Mediação intercultural Origem étnica e saúde Indigenous population Cultural competency Ethnicity and health |
title_short |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural |
title_full |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural |
title_fullStr |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural |
title_full_unstemmed |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural |
title_sort |
Ancestralidade e produção de saúde na comunidade indígena Xokós, Sergipe: a educação popular como proposta de formação pelo diálogo intercultural |
author |
Santos, Rodrigo Cardoso dos |
author_facet |
Santos, Rodrigo Cardoso dos Santos, Ricardo Cardoso dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Ricardo Cardoso dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Rodrigo Cardoso dos Santos, Ricardo Cardoso dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
População indígena Mediação intercultural Origem étnica e saúde Indigenous population Cultural competency Ethnicity and health |
topic |
População indígena Mediação intercultural Origem étnica e saúde Indigenous population Cultural competency Ethnicity and health |
description |
This article comes from an experience carried out by a group from the Improvement Course in Popular Education in Health (EdpopSUS) in the municipality of Lagarto, State of Sergipe, with the Xokó indigenous community, located in Caiçara lands, on the banks of São Francisco River, in Porto da Folha, State of Sergipe. It aims to report the experience of students of the course with the community as a proposal for intercultural dialogue for the construction of knowledge and the appreciation of traditional ways of life. Therefore, it is centered in the problematization of this experience, through the look of decoloniality and interculturality, proposed by Popular Education in Health in the encounter with history and ancestry, work and culture, and ways of life and health production, elements seen as potent ancestral expressions of the Xokó people. Thus, the dialogue proposed reaffirms the life and history of these people while proposes to reorient the health practices of EdpopSUS students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53173 10.14393/REP-2020-53173 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53173 |
identifier_str_mv |
10.14393/REP-2020-53173 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53173/29427 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rodrigo Cardoso dos Santos, Ricardo Cardoso dos Santos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rodrigo Cardoso dos Santos, Ricardo Cardoso dos Santos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; 2020: Edição Especial "Educação Popular em Saúde"; 160-175 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068899925098496 |