Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Natália Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ferreira, Natália Madureira, Carneiro, Nicole Geovana Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40878
Resumo: Primary Care should be the preferential contact of users and the main gateway to the health care network, since it covers health promotion and protection, aiming to develop comprehensive care that impacts on the health situation and the autonomy of the people, in the determinants and conditioners of health of the collectivities. The Family Health teams (ESF) are composed of several professionals, among them we highlight the community health agents (ACS) who play a strategic role with the ESF. Therefore, the objective of this study is to report the experience of conducting a group with ACS, developed with participatory methodology, with the purpose of assisting in the process of permanent education. The activities of permanent education were carried out in four Basic Units of Family Health (UBSF) and were carried out in four meetings. It is believed that the reorganization of the work process is favored by the permanent education program, since the ACS represent the initial link of the work. Finally, we verified that the development of the project made it possible to reflect on the process of building popular education in health, consolidating knowledge that can actually promote health.
id UFU-13_f35f6b9e4eaa44444977f62ae142e9ad
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40878
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúdeAtenção BásicaEducação em SaúdeEducação PermanentePrimary Health CareHealth EducationContinuing EducationPrimary Care should be the preferential contact of users and the main gateway to the health care network, since it covers health promotion and protection, aiming to develop comprehensive care that impacts on the health situation and the autonomy of the people, in the determinants and conditioners of health of the collectivities. The Family Health teams (ESF) are composed of several professionals, among them we highlight the community health agents (ACS) who play a strategic role with the ESF. Therefore, the objective of this study is to report the experience of conducting a group with ACS, developed with participatory methodology, with the purpose of assisting in the process of permanent education. The activities of permanent education were carried out in four Basic Units of Family Health (UBSF) and were carried out in four meetings. It is believed that the reorganization of the work process is favored by the permanent education program, since the ACS represent the initial link of the work. Finally, we verified that the development of the project made it possible to reflect on the process of building popular education in health, consolidating knowledge that can actually promote health.A atenção básica deve ser o contato preferencial dos usuários e a principal porta de entrada para a rede de atenção à saúde por abranger a promoção e a proteção da saúde, objetivando desenvolver uma atenção integral que impacte na situação de saúde e autonomia das pessoas, nos determinantes e condicionantes de saúde das coletividades. As equipes de Saúde da Família (ESF) são compostas por diversos profissionais, dentre eles, destacamos as Agentes Comunitárias de Saúde (ACS) que cumprem papel estratégico junto à ESF. Sendo assim, o objetivo deste estudo é relatar a experiência da condução de um grupo com ACS, desenvolvido com metodologia participativa, com intuito de auxiliar no processo de educação permanente. As atividades de educação permanente foram realizadas em quatro Unidades Básicas de Saúde da Família (UBSF) e foram efetivados em quatro encontros. Acredita-se que a reorganização do processo de trabalho é favorecida pelo programa de educação permanente, uma vez que os ACS representam o elo inicial do trabalho. Por fim, constatamos que o desenvolvimento do projeto possibilitou refletirmos sobre o processo de construção da educação popular em saúde, consolidando conhecimentos que podem de fato promover saúde.Universidade Federal de Uberlândia2018-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4087810.14393/REP-v16n32017-art10Revista de Educação Popular; v. 16 n. 3 (2017): Revista de Educação Popular; 156-1651982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40878/pdfCopyright (c) 2018 Natália Ferreira Silva, Natália Madureira Ferreira, Nicole Geovana Dias Carneiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Natália Ferreira Ferreira, Natália Madureira Carneiro, Nicole Geovana Dias2020-07-17T00:38:23Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40878Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2020-07-17T00:38:23Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
title Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
spellingShingle Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
Silva, Natália Ferreira
Atenção Básica
Educação em Saúde
Educação Permanente
Primary Health Care
Health Education
Continuing Education
title_short Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
title_full Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
title_fullStr Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
title_full_unstemmed Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
title_sort Ação multidisciplinar na educação permanente de agentes comunitárias de saúde
author Silva, Natália Ferreira
author_facet Silva, Natália Ferreira
Ferreira, Natália Madureira
Carneiro, Nicole Geovana Dias
author_role author
author2 Ferreira, Natália Madureira
Carneiro, Nicole Geovana Dias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Natália Ferreira
Ferreira, Natália Madureira
Carneiro, Nicole Geovana Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Atenção Básica
Educação em Saúde
Educação Permanente
Primary Health Care
Health Education
Continuing Education
topic Atenção Básica
Educação em Saúde
Educação Permanente
Primary Health Care
Health Education
Continuing Education
description Primary Care should be the preferential contact of users and the main gateway to the health care network, since it covers health promotion and protection, aiming to develop comprehensive care that impacts on the health situation and the autonomy of the people, in the determinants and conditioners of health of the collectivities. The Family Health teams (ESF) are composed of several professionals, among them we highlight the community health agents (ACS) who play a strategic role with the ESF. Therefore, the objective of this study is to report the experience of conducting a group with ACS, developed with participatory methodology, with the purpose of assisting in the process of permanent education. The activities of permanent education were carried out in four Basic Units of Family Health (UBSF) and were carried out in four meetings. It is believed that the reorganization of the work process is favored by the permanent education program, since the ACS represent the initial link of the work. Finally, we verified that the development of the project made it possible to reflect on the process of building popular education in health, consolidating knowledge that can actually promote health.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40878
10.14393/REP-v16n32017-art10
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40878
identifier_str_mv 10.14393/REP-v16n32017-art10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40878/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Natália Ferreira Silva, Natália Madureira Ferreira, Nicole Geovana Dias Carneiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Natália Ferreira Silva, Natália Madureira Ferreira, Nicole Geovana Dias Carneiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 16 n. 3 (2017): Revista de Educação Popular; 156-165
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068899849601024