The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Aline de Barros Vidal
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silveira, Adriana Aparecida Dragone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553
Resumo: This article presents a mapping of the scientific knowledge productions about the demand of the right to basic education in doctoral’s theses and in master's dissertations, from 1988 to 2018, available at the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Level Superior - Capes. The methodology, called “State of Art”, allowed, in addition to mapping, the contextualization and problematization of what was produced on the subject. 73 papers were analyzed in five thematic groups. The results point to an increase in production on the subject. It is noteworthy that the stage of Early Childhood Education is the most recurrent subject analyzed in the productions, and the Public Prosecutor’s Office, the institution that stands out the most in the performance to guarantee the right to education.
id UFU-4_35c9307e93d249451aa69f123ba7d5dd
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58553
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018L'exigence du droit à l'éducation de base au Brésil: état de l'art dans des thèses de master et doctorat de 1988 à 2018A exigibilidade do direito à educação básica no Brasil: estado da arte das teses e dissertações de 1988 a 2018Direito à educaçãoExigibilidadeJudicialização da educaçãoEstado da artePolíticas educacionaisEducaçãoPolíticas EducacionaisRight to educationDemandJudicialization of educationState of artEducational policiesDroit à l'éducationResponsabilitéJudiciarisation de l'éducationÉtat de l'artPolitiques éducativesThis article presents a mapping of the scientific knowledge productions about the demand of the right to basic education in doctoral’s theses and in master's dissertations, from 1988 to 2018, available at the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Level Superior - Capes. The methodology, called “State of Art”, allowed, in addition to mapping, the contextualization and problematization of what was produced on the subject. 73 papers were analyzed in five thematic groups. The results point to an increase in production on the subject. It is noteworthy that the stage of Early Childhood Education is the most recurrent subject analyzed in the productions, and the Public Prosecutor’s Office, the institution that stands out the most in the performance to guarantee the right to education.Cet article présente un panorama de la recherche sur l'exigibilité du droit à l'éducation de base dans les thèses de master et de doctorat, de 1988 à 2018, disponible à la Banque des thèses de la Coordination pour l'amélioration du personnel de l'enseignement supérieur - Capes. La méthode de l’état de l’art a permis la contextualisation et la problématisation de ce qui était écrit sur le thème. 73 articles ont été analysés dans cinq groupes thématiques. Les résultats indiquent une augmentation de la production sur le sujet. L'éducation de la petite enfance est le thème le plus récurrent analysé dans les recherches et le Ministère Public est l'institution qui se démarque le plus pour garantir le droit à l'éducation.Este artigo apresenta um mapeamento da produção do conhecimento científico sobre a exigibilidade do direito à educação básica em teses de doutorado e em dissertações de mestrado, no período de 1988 a 2018, disponíveis no Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes. A metodologia utilizada, chamada Estado da Arte, permitiu, além do mapeamento, a contextualização e a problematização do que foi produzido sobre o tema. Foram analisados 73 trabalhos em cinco grupos temáticos. Os resultados apontam para um aumento da produção sobre o tema. Ressalta-se que a etapa da Educação Infantil é o assunto mais recorrente analisado nas produções, e o Ministério Público, a instituição que mais se destaca na atuação para a garantia do direito à educação.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5855310.14393/REPOD-v10n2a2021-58553Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-9542238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553/32295Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Aline de Barros Vidal Silveira, Adriana Aparecida Dragone 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58553Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
L'exigence du droit à l'éducation de base au Brésil: état de l'art dans des thèses de master et doctorat de 1988 à 2018
A exigibilidade do direito à educação básica no Brasil: estado da arte das teses e dissertações de 1988 a 2018
title The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
spellingShingle The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
Gonçalves, Aline de Barros Vidal
Direito à educação
Exigibilidade
Judicialização da educação
Estado da arte
Políticas educacionais
Educação
Políticas Educacionais
Right to education
Demand
Judicialization of education
State of art
Educational policies
Droit à l'éducation
Responsabilité
Judiciarisation de l'éducation
État de l'art
Politiques éducatives
title_short The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
title_full The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
title_fullStr The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
title_full_unstemmed The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
title_sort The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
author Gonçalves, Aline de Barros Vidal
author_facet Gonçalves, Aline de Barros Vidal
Silveira, Adriana Aparecida Dragone
author_role author
author2 Silveira, Adriana Aparecida Dragone
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Aline de Barros Vidal
Silveira, Adriana Aparecida Dragone
dc.subject.por.fl_str_mv Direito à educação
Exigibilidade
Judicialização da educação
Estado da arte
Políticas educacionais
Educação
Políticas Educacionais
Right to education
Demand
Judicialization of education
State of art
Educational policies
Droit à l'éducation
Responsabilité
Judiciarisation de l'éducation
État de l'art
Politiques éducatives
topic Direito à educação
Exigibilidade
Judicialização da educação
Estado da arte
Políticas educacionais
Educação
Políticas Educacionais
Right to education
Demand
Judicialization of education
State of art
Educational policies
Droit à l'éducation
Responsabilité
Judiciarisation de l'éducation
État de l'art
Politiques éducatives
description This article presents a mapping of the scientific knowledge productions about the demand of the right to basic education in doctoral’s theses and in master's dissertations, from 1988 to 2018, available at the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Level Superior - Capes. The methodology, called “State of Art”, allowed, in addition to mapping, the contextualization and problematization of what was produced on the subject. 73 papers were analyzed in five thematic groups. The results point to an increase in production on the subject. It is noteworthy that the stage of Early Childhood Education is the most recurrent subject analyzed in the productions, and the Public Prosecutor’s Office, the institution that stands out the most in the performance to guarantee the right to education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553
10.14393/REPOD-v10n2a2021-58553
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-58553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553/32295
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959815913472