The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553 |
Resumo: | This article presents a mapping of the scientific knowledge productions about the demand of the right to basic education in doctoral’s theses and in master's dissertations, from 1988 to 2018, available at the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Level Superior - Capes. The methodology, called “State of Art”, allowed, in addition to mapping, the contextualization and problematization of what was produced on the subject. 73 papers were analyzed in five thematic groups. The results point to an increase in production on the subject. It is noteworthy that the stage of Early Childhood Education is the most recurrent subject analyzed in the productions, and the Public Prosecutor’s Office, the institution that stands out the most in the performance to guarantee the right to education. |
id |
UFU-4_35c9307e93d249451aa69f123ba7d5dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58553 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018L'exigence du droit à l'éducation de base au Brésil: état de l'art dans des thèses de master et doctorat de 1988 à 2018A exigibilidade do direito à educação básica no Brasil: estado da arte das teses e dissertações de 1988 a 2018Direito à educaçãoExigibilidadeJudicialização da educaçãoEstado da artePolíticas educacionaisEducaçãoPolíticas EducacionaisRight to educationDemandJudicialization of educationState of artEducational policiesDroit à l'éducationResponsabilitéJudiciarisation de l'éducationÉtat de l'artPolitiques éducativesThis article presents a mapping of the scientific knowledge productions about the demand of the right to basic education in doctoral’s theses and in master's dissertations, from 1988 to 2018, available at the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Level Superior - Capes. The methodology, called “State of Art”, allowed, in addition to mapping, the contextualization and problematization of what was produced on the subject. 73 papers were analyzed in five thematic groups. The results point to an increase in production on the subject. It is noteworthy that the stage of Early Childhood Education is the most recurrent subject analyzed in the productions, and the Public Prosecutor’s Office, the institution that stands out the most in the performance to guarantee the right to education.Cet article présente un panorama de la recherche sur l'exigibilité du droit à l'éducation de base dans les thèses de master et de doctorat, de 1988 à 2018, disponible à la Banque des thèses de la Coordination pour l'amélioration du personnel de l'enseignement supérieur - Capes. La méthode de l’état de l’art a permis la contextualisation et la problématisation de ce qui était écrit sur le thème. 73 articles ont été analysés dans cinq groupes thématiques. Les résultats indiquent une augmentation de la production sur le sujet. L'éducation de la petite enfance est le thème le plus récurrent analysé dans les recherches et le Ministère Public est l'institution qui se démarque le plus pour garantir le droit à l'éducation.Este artigo apresenta um mapeamento da produção do conhecimento científico sobre a exigibilidade do direito à educação básica em teses de doutorado e em dissertações de mestrado, no período de 1988 a 2018, disponíveis no Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes. A metodologia utilizada, chamada Estado da Arte, permitiu, além do mapeamento, a contextualização e a problematização do que foi produzido sobre o tema. Foram analisados 73 trabalhos em cinco grupos temáticos. Os resultados apontam para um aumento da produção sobre o tema. Ressalta-se que a etapa da Educação Infantil é o assunto mais recorrente analisado nas produções, e o Ministério Público, a instituição que mais se destaca na atuação para a garantia do direito à educação.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5855310.14393/REPOD-v10n2a2021-58553Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-9542238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553/32295Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Aline de Barros Vidal Silveira, Adriana Aparecida Dragone 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58553Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 L'exigence du droit à l'éducation de base au Brésil: état de l'art dans des thèses de master et doctorat de 1988 à 2018 A exigibilidade do direito à educação básica no Brasil: estado da arte das teses e dissertações de 1988 a 2018 |
title |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 |
spellingShingle |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 Gonçalves, Aline de Barros Vidal Direito à educação Exigibilidade Judicialização da educação Estado da arte Políticas educacionais Educação Políticas Educacionais Right to education Demand Judicialization of education State of art Educational policies Droit à l'éducation Responsabilité Judiciarisation de l'éducation État de l'art Politiques éducatives |
title_short |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 |
title_full |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 |
title_fullStr |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 |
title_full_unstemmed |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 |
title_sort |
The demand of the right to basic education in Brazil: “state of art” of theses and dissertations from 1988 to 2018 |
author |
Gonçalves, Aline de Barros Vidal |
author_facet |
Gonçalves, Aline de Barros Vidal Silveira, Adriana Aparecida Dragone |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Adriana Aparecida Dragone |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Aline de Barros Vidal Silveira, Adriana Aparecida Dragone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direito à educação Exigibilidade Judicialização da educação Estado da arte Políticas educacionais Educação Políticas Educacionais Right to education Demand Judicialization of education State of art Educational policies Droit à l'éducation Responsabilité Judiciarisation de l'éducation État de l'art Politiques éducatives |
topic |
Direito à educação Exigibilidade Judicialização da educação Estado da arte Políticas educacionais Educação Políticas Educacionais Right to education Demand Judicialization of education State of art Educational policies Droit à l'éducation Responsabilité Judiciarisation de l'éducation État de l'art Politiques éducatives |
description |
This article presents a mapping of the scientific knowledge productions about the demand of the right to basic education in doctoral’s theses and in master's dissertations, from 1988 to 2018, available at the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Personnel of Level Superior - Capes. The methodology, called “State of Art”, allowed, in addition to mapping, the contextualization and problematization of what was produced on the subject. 73 papers were analyzed in five thematic groups. The results point to an increase in production on the subject. It is noteworthy that the stage of Early Childhood Education is the most recurrent subject analyzed in the productions, and the Public Prosecutor’s Office, the institution that stands out the most in the performance to guarantee the right to education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553 10.14393/REPOD-v10n2a2021-58553 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n2a2021-58553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58553/32295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 936-954 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959815913472 |