Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047 |
Resumo: | This paper, a qualitative research, is inserted in the field of rural education and was developed at Santo Inácio Ranchinho settlement, located in Campo Florido/MG city. It aimed to know the concepts about rural education, teaching and school, in the vision of two people that lives there. The immersion was established from the visit to the settlement and the realization of semi structured interviews. As a product generated from the initial mapping, an intervention in the teaching-learning process is proposed through the construction of an agroecological garden. The data revealed a struggle of these people for rural education that recognizes their values, culture and knowledge. |
id |
UFU-4_62fe08e6b8417253a5aefa46563c0c60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47047 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teachingL'éducation en milieu rural: la formation des connaissances en l'enseignement des sciences et mathématiquesEducação do campo: o entrelaçar de saberes no ensino de Ciências e de MatemáticaEducação do CampoEnsino de Ciências e de MatemáticaAgroecologiaRural EducationScience and Mathematics TeachingAgroecologyL'éducation en Milieu RuralEnseignement des Sciences et des MathématiquesThis paper, a qualitative research, is inserted in the field of rural education and was developed at Santo Inácio Ranchinho settlement, located in Campo Florido/MG city. It aimed to know the concepts about rural education, teaching and school, in the vision of two people that lives there. The immersion was established from the visit to the settlement and the realization of semi structured interviews. As a product generated from the initial mapping, an intervention in the teaching-learning process is proposed through the construction of an agroecological garden. The data revealed a struggle of these people for rural education that recognizes their values, culture and knowledge. Le travail sur toile, de nature qualitative, fait partie de l'éducation en milieu rural et a été développé dans la colonie de Santo Inácio Ranchinho, située dans la municipalité de Campo Florido - MG. Il visait à connaitre les concepts des sujets du domaine de l'éducation, de l'enseignement et de l'école. L'immersion dans le domaine a été établie à partir de la visite à la colonie et de la réalisation d'entrevues semi-structurées. En tant que produit issu de la cartographie initiale, une intervention dans le processus d'enseignement-apprentissage est proposée à travers la construction d'un jardin agroécologique. Les données ont révélé une lutte de ces sujets pour une l'éducation en milieu rural qui reconnait et valorise leur culture et leurs connaissances. D'eux, une proposition didactique pour l'enseignement des sciences et des mathématiques basée sur le concept de l'agroécologie a été présentée. O trabalho em tela, de caráter qualitativo, insere-se no âmbito da educação do campo e foi desenvolvido no assentamento Santo Inácio Ranchinho, localizado no município de Campo Florido - MG. Teve como objetivo conhecer as concepções dos sujeitos do campo sobre educação, ensino e escola. Trata-se de uma pesquisa de campo durante a qual foram realizadas visitas ao assentamento, bem como duas entrevistas semiestruturadas com moradores. Como produto gerado a partir do mapeamento inicial, é proposta uma intervenção no processo de ensino-aprendizagem por meio da construção de uma horta agroecológica. Os dados revelaram uma luta destes sujeitos por uma educação no campo que reconheça e valorize sua cultura e seus saberes. Universidade Federal de Uberlândia2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4704710.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 95-112Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 95-1122238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047/25496Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Patrícia Ferreira dosLeon, Diego dos SantosKato, Danilo SeithiOvigli, Daniel Fernando Bovolenta2022-07-21T14:14:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47047Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:14:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching L'éducation en milieu rural: la formation des connaissances en l'enseignement des sciences et mathématiques Educação do campo: o entrelaçar de saberes no ensino de Ciências e de Matemática |
title |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching |
spellingShingle |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching Santos, Patrícia Ferreira dos Educação do Campo Ensino de Ciências e de Matemática Agroecologia Rural Education Science and Mathematics Teaching Agroecology L'éducation en Milieu Rural Enseignement des Sciences et des Mathématiques |
title_short |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching |
title_full |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching |
title_fullStr |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching |
title_full_unstemmed |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching |
title_sort |
Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching |
author |
Santos, Patrícia Ferreira dos |
author_facet |
Santos, Patrícia Ferreira dos Leon, Diego dos Santos Kato, Danilo Seithi Ovigli, Daniel Fernando Bovolenta |
author_role |
author |
author2 |
Leon, Diego dos Santos Kato, Danilo Seithi Ovigli, Daniel Fernando Bovolenta |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Patrícia Ferreira dos Leon, Diego dos Santos Kato, Danilo Seithi Ovigli, Daniel Fernando Bovolenta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo Ensino de Ciências e de Matemática Agroecologia Rural Education Science and Mathematics Teaching Agroecology L'éducation en Milieu Rural Enseignement des Sciences et des Mathématiques |
topic |
Educação do Campo Ensino de Ciências e de Matemática Agroecologia Rural Education Science and Mathematics Teaching Agroecology L'éducation en Milieu Rural Enseignement des Sciences et des Mathématiques |
description |
This paper, a qualitative research, is inserted in the field of rural education and was developed at Santo Inácio Ranchinho settlement, located in Campo Florido/MG city. It aimed to know the concepts about rural education, teaching and school, in the vision of two people that lives there. The immersion was established from the visit to the settlement and the realization of semi structured interviews. As a product generated from the initial mapping, an intervention in the teaching-learning process is proposed through the construction of an agroecological garden. The data revealed a struggle of these people for rural education that recognizes their values, culture and knowledge. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047/25496 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 95-112 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 95-112 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958773628928 |