Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Patrícia Ferreira dos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Leon, Diego dos Santos, Kato, Danilo Seithi, Ovigli, Daniel Fernando Bovolenta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047
Resumo: This paper, a qualitative research, is inserted in the field of rural education and was developed at Santo Inácio Ranchinho settlement, located in Campo Florido/MG city. It aimed to know the concepts about rural education, teaching and school, in the vision of two people that lives there. The immersion was established from the visit to the settlement and the realization of semi structured interviews. As a product generated from the initial mapping, an intervention in the teaching-learning process is proposed through the construction of an agroecological garden. The data revealed a struggle of these people for rural education that recognizes their values, culture and knowledge.  
id UFU-4_62fe08e6b8417253a5aefa46563c0c60
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47047
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teachingL'éducation en milieu rural: la formation des connaissances en l'enseignement des sciences et mathématiquesEducação do campo: o entrelaçar de saberes no ensino de Ciências e de MatemáticaEducação do CampoEnsino de Ciências e de MatemáticaAgroecologiaRural EducationScience and Mathematics TeachingAgroecologyL'éducation en Milieu RuralEnseignement des Sciences et des MathématiquesThis paper, a qualitative research, is inserted in the field of rural education and was developed at Santo Inácio Ranchinho settlement, located in Campo Florido/MG city. It aimed to know the concepts about rural education, teaching and school, in the vision of two people that lives there. The immersion was established from the visit to the settlement and the realization of semi structured interviews. As a product generated from the initial mapping, an intervention in the teaching-learning process is proposed through the construction of an agroecological garden. The data revealed a struggle of these people for rural education that recognizes their values, culture and knowledge.  Le travail sur toile, de nature qualitative, fait partie de l'éducation en milieu rural et a été développé dans la colonie de Santo Inácio Ranchinho, située dans la municipalité de Campo Florido - MG. Il visait à connaitre les concepts des sujets du domaine de l'éducation, de l'enseignement et de l'école. L'immersion dans le domaine a été établie à partir de la visite à la colonie et de la réalisation d'entrevues semi-structurées. En tant que produit issu de la cartographie initiale, une intervention dans le processus d'enseignement-apprentissage est proposée à travers la construction d'un jardin agroécologique. Les données ont révélé une lutte de ces sujets pour une l'éducation en milieu rural qui reconnait et valorise leur culture et leurs connaissances. D'eux, une proposition didactique pour l'enseignement des sciences et des mathématiques basée sur le concept de l'agroécologie a été présentée.  O trabalho em tela, de caráter qualitativo, insere-se no âmbito da educação do campo e foi desenvolvido no assentamento Santo Inácio Ranchinho, localizado no município de Campo Florido - MG. Teve como objetivo conhecer as concepções dos sujeitos do campo sobre educação, ensino e escola. Trata-se de uma pesquisa de campo durante a qual foram realizadas visitas ao assentamento, bem como duas entrevistas semiestruturadas com moradores. Como produto gerado a partir do mapeamento inicial, é proposta uma intervenção no processo de ensino-aprendizagem por meio da construção de uma horta agroecológica. Os dados revelaram uma luta destes sujeitos por uma educação no campo que reconheça e valorize sua cultura e seus saberes.  Universidade Federal de Uberlândia2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4704710.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 95-112Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 95-1122238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047/25496Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Patrícia Ferreira dosLeon, Diego dos SantosKato, Danilo SeithiOvigli, Daniel Fernando Bovolenta2022-07-21T14:14:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47047Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:14:22Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
L'éducation en milieu rural: la formation des connaissances en l'enseignement des sciences et mathématiques
Educação do campo: o entrelaçar de saberes no ensino de Ciências e de Matemática
title Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
spellingShingle Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
Santos, Patrícia Ferreira dos
Educação do Campo
Ensino de Ciências e de Matemática
Agroecologia
Rural Education
Science and Mathematics Teaching
Agroecology
L'éducation en Milieu Rural
Enseignement des Sciences et des Mathématiques
title_short Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
title_full Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
title_fullStr Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
title_full_unstemmed Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
title_sort Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching
author Santos, Patrícia Ferreira dos
author_facet Santos, Patrícia Ferreira dos
Leon, Diego dos Santos
Kato, Danilo Seithi
Ovigli, Daniel Fernando Bovolenta
author_role author
author2 Leon, Diego dos Santos
Kato, Danilo Seithi
Ovigli, Daniel Fernando Bovolenta
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Patrícia Ferreira dos
Leon, Diego dos Santos
Kato, Danilo Seithi
Ovigli, Daniel Fernando Bovolenta
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Ensino de Ciências e de Matemática
Agroecologia
Rural Education
Science and Mathematics Teaching
Agroecology
L'éducation en Milieu Rural
Enseignement des Sciences et des Mathématiques
topic Educação do Campo
Ensino de Ciências e de Matemática
Agroecologia
Rural Education
Science and Mathematics Teaching
Agroecology
L'éducation en Milieu Rural
Enseignement des Sciences et des Mathématiques
description This paper, a qualitative research, is inserted in the field of rural education and was developed at Santo Inácio Ranchinho settlement, located in Campo Florido/MG city. It aimed to know the concepts about rural education, teaching and school, in the vision of two people that lives there. The immersion was established from the visit to the settlement and the realization of semi structured interviews. As a product generated from the initial mapping, an intervention in the teaching-learning process is proposed through the construction of an agroecological garden. The data revealed a struggle of these people for rural education that recognizes their values, culture and knowledge.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047/25496
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 1 (2018); 95-112
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 1 (2018); 95-112
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 1 (2018); 95-112
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958773628928