Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Júnior, Lenivaldo Idalino de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moura, Dayse Cabral de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64035
Resumo: This article aims to analyze the data from a professional internship research conducted in partnership with the Center for Afro-Brazilian Studies at the Federal University of Pernambuco, where we heard the educational experiences of quota students from the Humanities courses, entering through the selection process of the Unified Integrated Selection System (Sisu). The candidates were analyzed in relation to their phenotype by the Heteroidentification Commission to prove their self-declaration as black and brown. The results of the research indicate that a good part of the students informed that they had not experienced the contents proposed by Law # 10.639/2003 in basic education, an important element for the understanding of racism and the process of affirmation of their black identities.
id UFU-4_b350ec537599f246fd116f480b08ea1a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64035
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of PernambucoReflexiones sobre el proceso de construcción de la identidad racial en la educación básica de los estudiantes que entran en el sistema de cuotas raciales en los cursos de Humanidades en la Universidad Federal de PernambucoReflexões acerca do processo de construção da identidade racial na educação básica de estudantes ingressos no sistema de cotas raciais nos cursos de ciências humanas da Universidade Federal de PernambucoEducação para as relações étnico-raciaisComissão de HeteroidentificaçãoIdentidade negraEducation for ethnic-racial relationsCommission of HeteroidentificationEducación para las relaciones étnico-racialesComisión de HeteroidentificaciónIdentidad negraThis article aims to analyze the data from a professional internship research conducted in partnership with the Center for Afro-Brazilian Studies at the Federal University of Pernambuco, where we heard the educational experiences of quota students from the Humanities courses, entering through the selection process of the Unified Integrated Selection System (Sisu). The candidates were analyzed in relation to their phenotype by the Heteroidentification Commission to prove their self-declaration as black and brown. The results of the research indicate that a good part of the students informed that they had not experienced the contents proposed by Law # 10.639/2003 in basic education, an important element for the understanding of racism and the process of affirmation of their black identities.Este artículo tiene como objetivo analizar los datos de una investigación de la pasantía profesional realizada en colaboración con el Centro de Estudos Afro-brasileiros de la Universidad Federal de Pernambuco, en la que se escucharon las experiencias educativas de los estudiantes de cuotas, de los cursos de Humanidades, que ingresaron por medio del proceso de selección del Sistema Integrado de Selección Unificada. Los candidatos fueron analizados en relación con su fenotipo por la Comissão de Heteroidentificação para comprobar la autodeclaración de negro y pardo. Los resultados de la investigación indican que la mayoría de los estudiantes informó no haber experimentado el contenido propuesto por la Ley 10.639/2003 en la educación básica, un elemento importante para la comprensión del racismo y el proceso de afirmación de sus identidades negras.Este artigo objetiva analisar os dados de uma pesquisa de estágio profissional realizada em parceria com o Núcleo de Estudos Afro-brasileiros da Universidade Federal de Pernambuco, na qual foram ouvidas as experiências educativas de estudantes cotistas, dos cursos de Ciências Humanas, ingressantes pelo processo seletivo do Sistema Integrado de Seleção Unificada. Os candidatos foram analisados em relação ao seu fenótipo pela Comissão de Heteroidentificação para comprovação da autodeclaração de preto e pardo. Os resultados da pesquisa indicam que boa parte dos estudantes informou não terem vivenciado os conteúdos propostos pela Lei 10.639/2003 na educação básica, elemento importante para a compreensão do racismo e do processo de afirmação de suas identidades negras.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6403510.14393/REPOD-v11n1a2022-64035Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-271Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-271Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-271Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-2712238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64035/33492Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Júnior, Lenivaldo Idalino de Moura, Dayse Cabral de 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64035Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
Reflexiones sobre el proceso de construcción de la identidad racial en la educación básica de los estudiantes que entran en el sistema de cuotas raciales en los cursos de Humanidades en la Universidad Federal de Pernambuco
Reflexões acerca do processo de construção da identidade racial na educação básica de estudantes ingressos no sistema de cotas raciais nos cursos de ciências humanas da Universidade Federal de Pernambuco
title Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
spellingShingle Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
Oliveira Júnior, Lenivaldo Idalino de
Educação para as relações étnico-raciais
Comissão de Heteroidentificação
Identidade negra
Education for ethnic-racial relations
Commission of Heteroidentification
Educación para las relaciones étnico-raciales
Comisión de Heteroidentificación
Identidad negra
title_short Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
title_full Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
title_fullStr Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
title_full_unstemmed Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
title_sort Reflections on the process of construction of racial identity in basic education of students entering the quota system in the humanities courses at the Federal University of Pernambuco
author Oliveira Júnior, Lenivaldo Idalino de
author_facet Oliveira Júnior, Lenivaldo Idalino de
Moura, Dayse Cabral de
author_role author
author2 Moura, Dayse Cabral de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Júnior, Lenivaldo Idalino de
Moura, Dayse Cabral de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação para as relações étnico-raciais
Comissão de Heteroidentificação
Identidade negra
Education for ethnic-racial relations
Commission of Heteroidentification
Educación para las relaciones étnico-raciales
Comisión de Heteroidentificación
Identidad negra
topic Educação para as relações étnico-raciais
Comissão de Heteroidentificação
Identidade negra
Education for ethnic-racial relations
Commission of Heteroidentification
Educación para las relaciones étnico-raciales
Comisión de Heteroidentificación
Identidad negra
description This article aims to analyze the data from a professional internship research conducted in partnership with the Center for Afro-Brazilian Studies at the Federal University of Pernambuco, where we heard the educational experiences of quota students from the Humanities courses, entering through the selection process of the Unified Integrated Selection System (Sisu). The candidates were analyzed in relation to their phenotype by the Heteroidentification Commission to prove their self-declaration as black and brown. The results of the research indicate that a good part of the students informed that they had not experienced the contents proposed by Law # 10.639/2003 in basic education, an important element for the understanding of racism and the process of affirmation of their black identities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64035
10.14393/REPOD-v11n1a2022-64035
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64035
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64035
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64035/33492
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-271
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-271
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-271
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 253-271
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960652677120