The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Antônio Soares Junior da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Everton Rodrigo, Grabowski , Gabriel, Ferreira, António Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697
Resumo: This work addresses the process of inclusion of people with disabilities in Brazilian education. To this end, the role of policies that promote the educational inclusion of young people with disabilities in secondary education and higher education in federal educational institutions was discussed, and for the inclusion of historically marginalized groups. The theoretical basis is given by Frigotto (2016), Garcia (2017) and Schmidt (2018). It was evidenced that, in an analysis of Laws nº 12.711/2012 and 13.409/2016, TEC NEP, PNAES and SECADI actions are coherent policies to face the problem of exclusion in education. In the specific section, the documentary analysis reveals the discontinuity of public policies and a setback in the guarantee of quality education for everybody.
id UFU-4_ce369227f1772fcdc754a12cde79cbe6
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67697
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college educationLa discontinuidad de las políticas públicas de educación para personas con discapacidad en Brasil: un análisis de la enseñanza en los colegios y universidades A descontinuidade das políticas públicas de educação para pessoa com deficiência no Brasil: uma análise do ensino médio ao superiorInclusão educacionalPessoa com deficiênciaPolíticas públicas de educaçãoPolíticasEducaçãoEducação InclusivaEducational inclusionPersons with disabilitiesPublic education policiesInclusión educativaPersona discapacitadaPolíticas públicas de educaciónThis work addresses the process of inclusion of people with disabilities in Brazilian education. To this end, the role of policies that promote the educational inclusion of young people with disabilities in secondary education and higher education in federal educational institutions was discussed, and for the inclusion of historically marginalized groups. The theoretical basis is given by Frigotto (2016), Garcia (2017) and Schmidt (2018). It was evidenced that, in an analysis of Laws nº 12.711/2012 and 13.409/2016, TEC NEP, PNAES and SECADI actions are coherent policies to face the problem of exclusion in education. In the specific section, the documentary analysis reveals the discontinuity of public policies and a setback in the guarantee of quality education for everybody.Este trabajo aborda el proceso de inclusión de personas con discapacidad en la educación brasileña. Para ello, se discutió el papel de las políticas que promueven la inclusión educativa de los jóvenes con discapacidad en la educación media y superior en las instituciones educativas federales, y para la inclusión de grupos históricamente marginados. El lastre teórico viene dado por Frigotto (2016), García (2017) y Schmidt (2018). Se evidenció que, en el análisis de las leyes, número: 12.711/2012 y 13.409/2016, las acciones del TEC NEP, PNAES y SECADI son políticas coherentes para enfrentar el problema de la exclusión en la educación. En el recorte específico, el análisis documental revela la discontinuidad de las políticas públicas y un retroceso en la garantía de una educación de calidad para todos.Este trabalho aborda o processo de inclusão da pessoa com deficiência na educação brasileira. Para tanto, debateu-se sobre o papel das políticas que promovem a inclusão educacional dos jovens com deficiência no ensino médio e cursos superiores nas instituições federais de ensino, e para a inclusão de grupos historicamente marginalizados. O lastro teórico é dado por Frigotto (2016), Garcia (2017) e Schmidt (2018). Evidenciou-se que, em uma análise das Leis nº 12.711/2012 e 13.409/2016, o TEC NEP, o PNAES e as ações da SECADI são políticas coerentes entre si para enfrentar o problema da exclusão na educação. No recorte específico, a análise documental revela a descontinuidade das políticas públicas e um retrocesso na garantia de uma educação de qualidade para todos.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6769710.14393/REPOD-v12n3a2023-67697Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-10562238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697/36369Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Antônio Soares Junior daSantos, Everton RodrigoGrabowski , GabrielFerreira, António Gomes2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67697Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
La discontinuidad de las políticas públicas de educación para personas con discapacidad en Brasil: un análisis de la enseñanza en los colegios y universidades
A descontinuidade das políticas públicas de educação para pessoa com deficiência no Brasil: uma análise do ensino médio ao superior
title The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
spellingShingle The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
Silva, Antônio Soares Junior da
Inclusão educacional
Pessoa com deficiência
Políticas públicas de educação
Políticas
Educação
Educação Inclusiva
Educational inclusion
Persons with disabilities
Public education policies
Inclusión educativa
Persona discapacitada
Políticas públicas de educación
title_short The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
title_full The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
title_fullStr The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
title_full_unstemmed The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
title_sort The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
author Silva, Antônio Soares Junior da
author_facet Silva, Antônio Soares Junior da
Santos, Everton Rodrigo
Grabowski , Gabriel
Ferreira, António Gomes
author_role author
author2 Santos, Everton Rodrigo
Grabowski , Gabriel
Ferreira, António Gomes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Antônio Soares Junior da
Santos, Everton Rodrigo
Grabowski , Gabriel
Ferreira, António Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão educacional
Pessoa com deficiência
Políticas públicas de educação
Políticas
Educação
Educação Inclusiva
Educational inclusion
Persons with disabilities
Public education policies
Inclusión educativa
Persona discapacitada
Políticas públicas de educación
topic Inclusão educacional
Pessoa com deficiência
Políticas públicas de educação
Políticas
Educação
Educação Inclusiva
Educational inclusion
Persons with disabilities
Public education policies
Inclusión educativa
Persona discapacitada
Políticas públicas de educación
description This work addresses the process of inclusion of people with disabilities in Brazilian education. To this end, the role of policies that promote the educational inclusion of young people with disabilities in secondary education and higher education in federal educational institutions was discussed, and for the inclusion of historically marginalized groups. The theoretical basis is given by Frigotto (2016), Garcia (2017) and Schmidt (2018). It was evidenced that, in an analysis of Laws nº 12.711/2012 and 13.409/2016, TEC NEP, PNAES and SECADI actions are coherent policies to face the problem of exclusion in education. In the specific section, the documentary analysis reveals the discontinuity of public policies and a setback in the guarantee of quality education for everybody.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697
10.14393/REPOD-v12n3a2023-67697
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-67697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697/36369
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961638338560