The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697 |
Resumo: | This work addresses the process of inclusion of people with disabilities in Brazilian education. To this end, the role of policies that promote the educational inclusion of young people with disabilities in secondary education and higher education in federal educational institutions was discussed, and for the inclusion of historically marginalized groups. The theoretical basis is given by Frigotto (2016), Garcia (2017) and Schmidt (2018). It was evidenced that, in an analysis of Laws nº 12.711/2012 and 13.409/2016, TEC NEP, PNAES and SECADI actions are coherent policies to face the problem of exclusion in education. In the specific section, the documentary analysis reveals the discontinuity of public policies and a setback in the guarantee of quality education for everybody. |
id |
UFU-4_ce369227f1772fcdc754a12cde79cbe6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67697 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college educationLa discontinuidad de las políticas públicas de educación para personas con discapacidad en Brasil: un análisis de la enseñanza en los colegios y universidades A descontinuidade das políticas públicas de educação para pessoa com deficiência no Brasil: uma análise do ensino médio ao superiorInclusão educacionalPessoa com deficiênciaPolíticas públicas de educaçãoPolíticasEducaçãoEducação InclusivaEducational inclusionPersons with disabilitiesPublic education policiesInclusión educativaPersona discapacitadaPolíticas públicas de educaciónThis work addresses the process of inclusion of people with disabilities in Brazilian education. To this end, the role of policies that promote the educational inclusion of young people with disabilities in secondary education and higher education in federal educational institutions was discussed, and for the inclusion of historically marginalized groups. The theoretical basis is given by Frigotto (2016), Garcia (2017) and Schmidt (2018). It was evidenced that, in an analysis of Laws nº 12.711/2012 and 13.409/2016, TEC NEP, PNAES and SECADI actions are coherent policies to face the problem of exclusion in education. In the specific section, the documentary analysis reveals the discontinuity of public policies and a setback in the guarantee of quality education for everybody.Este trabajo aborda el proceso de inclusión de personas con discapacidad en la educación brasileña. Para ello, se discutió el papel de las políticas que promueven la inclusión educativa de los jóvenes con discapacidad en la educación media y superior en las instituciones educativas federales, y para la inclusión de grupos históricamente marginados. El lastre teórico viene dado por Frigotto (2016), García (2017) y Schmidt (2018). Se evidenció que, en el análisis de las leyes, número: 12.711/2012 y 13.409/2016, las acciones del TEC NEP, PNAES y SECADI son políticas coherentes para enfrentar el problema de la exclusión en la educación. En el recorte específico, el análisis documental revela la discontinuidad de las políticas públicas y un retroceso en la garantía de una educación de calidad para todos.Este trabalho aborda o processo de inclusão da pessoa com deficiência na educação brasileira. Para tanto, debateu-se sobre o papel das políticas que promovem a inclusão educacional dos jovens com deficiência no ensino médio e cursos superiores nas instituições federais de ensino, e para a inclusão de grupos historicamente marginalizados. O lastro teórico é dado por Frigotto (2016), Garcia (2017) e Schmidt (2018). Evidenciou-se que, em uma análise das Leis nº 12.711/2012 e 13.409/2016, o TEC NEP, o PNAES e as ações da SECADI são políticas coerentes entre si para enfrentar o problema da exclusão na educação. No recorte específico, a análise documental revela a descontinuidade das políticas públicas e um retrocesso na garantia de uma educação de qualidade para todos.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6769710.14393/REPOD-v12n3a2023-67697Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-10562238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697/36369Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Antônio Soares Junior daSantos, Everton RodrigoGrabowski , GabrielFerreira, António Gomes2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67697Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education La discontinuidad de las políticas públicas de educación para personas con discapacidad en Brasil: un análisis de la enseñanza en los colegios y universidades A descontinuidade das políticas públicas de educação para pessoa com deficiência no Brasil: uma análise do ensino médio ao superior |
title |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education |
spellingShingle |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education Silva, Antônio Soares Junior da Inclusão educacional Pessoa com deficiência Políticas públicas de educação Políticas Educação Educação Inclusiva Educational inclusion Persons with disabilities Public education policies Inclusión educativa Persona discapacitada Políticas públicas de educación |
title_short |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education |
title_full |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education |
title_fullStr |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education |
title_full_unstemmed |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education |
title_sort |
The discontinuity of public education policies for people with disabilities in Brazil: an analysis from high school to college education |
author |
Silva, Antônio Soares Junior da |
author_facet |
Silva, Antônio Soares Junior da Santos, Everton Rodrigo Grabowski , Gabriel Ferreira, António Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Everton Rodrigo Grabowski , Gabriel Ferreira, António Gomes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Antônio Soares Junior da Santos, Everton Rodrigo Grabowski , Gabriel Ferreira, António Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão educacional Pessoa com deficiência Políticas públicas de educação Políticas Educação Educação Inclusiva Educational inclusion Persons with disabilities Public education policies Inclusión educativa Persona discapacitada Políticas públicas de educación |
topic |
Inclusão educacional Pessoa com deficiência Políticas públicas de educação Políticas Educação Educação Inclusiva Educational inclusion Persons with disabilities Public education policies Inclusión educativa Persona discapacitada Políticas públicas de educación |
description |
This work addresses the process of inclusion of people with disabilities in Brazilian education. To this end, the role of policies that promote the educational inclusion of young people with disabilities in secondary education and higher education in federal educational institutions was discussed, and for the inclusion of historically marginalized groups. The theoretical basis is given by Frigotto (2016), Garcia (2017) and Schmidt (2018). It was evidenced that, in an analysis of Laws nº 12.711/2012 and 13.409/2016, TEC NEP, PNAES and SECADI actions are coherent policies to face the problem of exclusion in education. In the specific section, the documentary analysis reveals the discontinuity of public policies and a setback in the guarantee of quality education for everybody. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697 10.14393/REPOD-v12n3a2023-67697 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-67697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67697/36369 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1037-1056 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961638338560 |