Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Brenda Cristina Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cardozo, Maria José Pires Barros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66310
Resumo: This article stems from the master's research developed from the problem that sought to identify to what extent the CME has influenced educational management. The aim of this article is to condense the central discussion of this dissertation. Thus, we gathered part of the bibliographic review that helps in the comprehension of the Councils of Education based on the understanding of its nature as organs based on the principles of social control and democratic management. It was possible to realize, that even crossed by tensions and contradictions, The Education Councils are fundamental mechanisms for the democratization process, considering this process as unfinished, in order to seek constant improvements and be attentive to the interests that threaten it.
id UFU-4_f38154c80547f7d2ef7723e0bbac8191
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66310
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributionsConsejos de educación en Brasil: enfoques legales, finalidades y atribuciones Conselhos de educação no Brasil: enfoques legais, finalidades e atribuiçõesConselhos de educaçãoControle socialGestão democráticaCouncils of educationSocial controlDemocratic managementConsejos de EducaciónControl SocialGestión DemocráticaThis article stems from the master's research developed from the problem that sought to identify to what extent the CME has influenced educational management. The aim of this article is to condense the central discussion of this dissertation. Thus, we gathered part of the bibliographic review that helps in the comprehension of the Councils of Education based on the understanding of its nature as organs based on the principles of social control and democratic management. It was possible to realize, that even crossed by tensions and contradictions, The Education Councils are fundamental mechanisms for the democratization process, considering this process as unfinished, in order to seek constant improvements and be attentive to the interests that threaten it.Este artículo surge de la investigación de maestría desarrollada a partir del problema que buscó identificar en qué medida la CME ha influido en la gestión educativa. El objetivo del artículo es condensar la discusión central de esa disertación. De esta forma, reunimos parte de la revisión bibliográfica que ayuda en la comprensión de los Consejos de Educación a partir del entendimiento de su naturaleza como órganos basados en los principios del control social y la gestión democrática. Fue posible percibir que, aun atravesados por tensiones y contradicciones, los Consejos de Educación se constituyen en mecanismos fundamentales para el proceso de democratización, considerando este proceso como inconcluso, en el sentido de buscar mejoras constantes y estar atentos a los intereses que lo amenazan.Este artigo decorre da pesquisa de mestrado desenvolvida a partir da problemática que buscou identificar em que medida o CME tem influenciado na gestão educacional. O objetivo do artigo é condensar a discussão central da referida dissertação. Desse modo, reunimos parte da revisão bibliográfica que auxilia na compreensão dos Conselhos de Educação partindo do entendimento de sua natureza enquanto órgãos fundamentados nos princípios de controle social e gestão democrática. Foi possível perceber, que mesmo atravessado por tensões e contradições, os Conselhos de Educação se constituem como mecanismos fundamentais para o processo de democratização, considerando esse processo como inacabado, no sentido de buscar constantes aperfeiçoamentos e estar atento aos interesses que o ameaçam.Universidade Federal de Uberlândia2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6631010.14393/REPOD-v11n3a2022-66310Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-911Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-911Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-911Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-9112238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66310/34257Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Brenda Cristina FerreiraCardozo, Maria José Pires Barros2022-09-15T20:20:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66310Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:20:25Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
Consejos de educación en Brasil: enfoques legales, finalidades y atribuciones
Conselhos de educação no Brasil: enfoques legais, finalidades e atribuições
title Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
spellingShingle Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
Gomes, Brenda Cristina Ferreira
Conselhos de educação
Controle social
Gestão democrática
Councils of education
Social control
Democratic management
Consejos de Educación
Control Social
Gestión Democrática
title_short Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
title_full Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
title_fullStr Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
title_full_unstemmed Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
title_sort Councils of Education in Brazil: legal approaches, purposes and attributions
author Gomes, Brenda Cristina Ferreira
author_facet Gomes, Brenda Cristina Ferreira
Cardozo, Maria José Pires Barros
author_role author
author2 Cardozo, Maria José Pires Barros
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Brenda Cristina Ferreira
Cardozo, Maria José Pires Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Conselhos de educação
Controle social
Gestão democrática
Councils of education
Social control
Democratic management
Consejos de Educación
Control Social
Gestión Democrática
topic Conselhos de educação
Controle social
Gestão democrática
Councils of education
Social control
Democratic management
Consejos de Educación
Control Social
Gestión Democrática
description This article stems from the master's research developed from the problem that sought to identify to what extent the CME has influenced educational management. The aim of this article is to condense the central discussion of this dissertation. Thus, we gathered part of the bibliographic review that helps in the comprehension of the Councils of Education based on the understanding of its nature as organs based on the principles of social control and democratic management. It was possible to realize, that even crossed by tensions and contradictions, The Education Councils are fundamental mechanisms for the democratization process, considering this process as unfinished, in order to seek constant improvements and be attentive to the interests that threaten it.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66310
10.14393/REPOD-v11n3a2022-66310
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66310
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n3a2022-66310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66310/34257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-911
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-911
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-911
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 892-911
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961536626688