The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47014 |
Resumo: | From a dialogue with a participant of the National Forum in Defense of the Public School and parliamentarians from the educational field, this interview aims to develop analyzes and reflections on the 30 years of the Federal Constitution of 1988. Analytical balance sheets will be carried out and configurations regarding social rights in the three decades after the promulgation of the Constitution with the horizon to highlight the achievements, to foment criticisms of retreats and intermittency and to strengthen our intentions by the unceasing struggle for the guarantees of social rights and a free public education, democratic, secular and of socially referenced quality. |
id |
UFU-4_f5eefefe46b501be1a409c713a39f58d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47014 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela AguiarLa Constitution fédérale, trente ans plus tard: avancées, interruptions et défis pour les politiques éducatives: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela AguiarA Constituição Federal 30 anos depois: avanços, intermitências e desafios para as políticas educacionais: Entrevista: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela AguiarConstituição FederalPolíticas SociaisPolíticas EducacionaisFederal ConstitutionSocial PoliciesEducational PoliciesConstitution fédéralePolitiques socialesPolitiques éducativesFrom a dialogue with a participant of the National Forum in Defense of the Public School and parliamentarians from the educational field, this interview aims to develop analyzes and reflections on the 30 years of the Federal Constitution of 1988. Analytical balance sheets will be carried out and configurations regarding social rights in the three decades after the promulgation of the Constitution with the horizon to highlight the achievements, to foment criticisms of retreats and intermittency and to strengthen our intentions by the unceasing struggle for the guarantees of social rights and a free public education, democratic, secular and of socially referenced quality. Basée sur un dialogue avec un participant du Forum national pour la défense de l'école publique et des parlementaires du secteur de l'éducation, cette interview a pour objectif de développer des analyses et des réflexions sur les 30 ans de la Constitution fédérale de 1988. Des bilans analytiques seront les droits sociaux au cours des trois décennies qui ont suivi la promulgation de la Constitution, dans le but de mettre en lumière les réalisations, de susciter les critiques des retraites et de l'intermittence et de renforcer nos objectifs par le biais de la lutte incessante pour la garantie des droits sociaux et une éducation publique gratuite qualité démocratique, laique et socialement référencée. Carlos Abicalil: Graduado em Filosofia, Mestre em Educação - Gestão de políticas públicas, Carlos Augusto Abicalil é professor da educação pública básica da Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso, desde 1985, tendo sido eleito deputado federal em 2002 e em 2006, pelo Partido dos Trabalhadores (PT). Além disso, teve importante atuação na área de Educação, destacando-se sua atuação como presidente da Confederação nacional dos trabalhadores em educação, vice-presidente do Comitê Executivo Regional da Internacional da Educação para a América Latina, com sede em San Jose da Costa Rica, além de ter sido membro da membro da Comitê Executiva Mundial da Internacional da Educação, com sede em Bruxelas. Atuou como diretor geral de educação, ciência cultura Organização de Estados Ibero-americanos, com sede em Madrid. Chico Alencar: Graduado em História pela UFF e mestre em Educação pela FGV, Francisco Rodrigues de Alencar Filho, conhecido como Chico Alencar, tornou-se deputado federal do Rio de Janeiro pela primeira vez em 2003, tendo exercido quatro mandatos consecutivos. Em 2005, Chico Alencar deixa o Partido dos Trabalhadores e filia-se ao Partido Socialismo e Liberdade (PSOL), atuando como membro da Comissão de Direitos Humanos e do Conselho de Ética da Câmara dos Deputados. Márcia Ângela Aguiar: A professora titular da Universidade Federal de Pernambuco, Márcia Ângela da Silva Aguiar, é mestre em Educação pela UFPE e doutora em Educação pela USP (2000), atuando no Curso de Graduação de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE, na linha de Pesquisa "Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação". Atualmente é Coordenadora do Fórum Estadual de Educação de Pernambuco, tendo sido presidente da ANFOPE - Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (2002-2004), da ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação ( 2005 e 2009), da ANPAE- Associação Nacional de Política e Administração da Educação (2011-2013) e Conselheira da Câmara de Educação Superior do Conselho Nacional de Educação (2014-2018). Desenvolve estudos e pesquisas nas temáticas Política e Gestão da Educação, Políticas de Formação dos Profissionais da Educação e Ensino Superior. Resumo: A partir de um diálogo com participante do Fórum Nacional em Defesa da Escola Pública e parlamentares oriundos do campo educacional, a presente entrevista propõe-se a desenvolver análises e reflexões sobre os 30 anos da Constituição Federal de 1988. Serão realizados balanços analíticos dos contornos e configurações atinentes aos direitos sociais nas três décadas posteriores a promulgação da Carta Magna com o horizonte realçar as conquistas, fomentar as críticas aos recuos e intermitências e potencializar nossos propósitos pela incessante luta em prol das garantias dos direitos sociais e de uma educação pública, gratuita, democrática, laica e de qualidade socialmente referenciada. Universidade Federal de Uberlândia2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4701410.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-03Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 218-229Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 2 (2018); 218-229Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 218-229Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 2 (2018); 218-2292238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47014/25506Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria VieiraCrosara, Daniela de Melo2022-07-21T14:13:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47014Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:13:02Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar La Constitution fédérale, trente ans plus tard: avancées, interruptions et défis pour les politiques éducatives: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar A Constituição Federal 30 anos depois: avanços, intermitências e desafios para as políticas educacionais: Entrevista: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar |
title |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar |
spellingShingle |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar Silva, Maria Vieira Constituição Federal Políticas Sociais Políticas Educacionais Federal Constitution Social Policies Educational Policies Constitution fédérale Politiques sociales Politiques éducatives |
title_short |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar |
title_full |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar |
title_fullStr |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar |
title_full_unstemmed |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar |
title_sort |
The Federal Constitution 30 years later: advances, interruptions and challenges for educational policies: Interview: Carlos Abicalil, Chico Alencar e Márcia Ângela Aguiar |
author |
Silva, Maria Vieira |
author_facet |
Silva, Maria Vieira Crosara, Daniela de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Crosara, Daniela de Melo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Vieira Crosara, Daniela de Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Constituição Federal Políticas Sociais Políticas Educacionais Federal Constitution Social Policies Educational Policies Constitution fédérale Politiques sociales Politiques éducatives |
topic |
Constituição Federal Políticas Sociais Políticas Educacionais Federal Constitution Social Policies Educational Policies Constitution fédérale Politiques sociales Politiques éducatives |
description |
From a dialogue with a participant of the National Forum in Defense of the Public School and parliamentarians from the educational field, this interview aims to develop analyzes and reflections on the 30 years of the Federal Constitution of 1988. Analytical balance sheets will be carried out and configurations regarding social rights in the three decades after the promulgation of the Constitution with the horizon to highlight the achievements, to foment criticisms of retreats and intermittency and to strengthen our intentions by the unceasing struggle for the guarantees of social rights and a free public education, democratic, secular and of socially referenced quality. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47014 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47014 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47014/25506 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 218-229 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 2 (2018); 218-229 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 218-229 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 2 (2018); 218-229 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958748463104 |