Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortolanza, Ana Maria Esteves
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira, Cabral, Giovanna Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452
Resumo: The National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document inthe guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996).
id UFU-8_3e79e74e14e0158de42d7b469a80fd40
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46452
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challengesDiferentes perspectivas de alfabetización del Currículo Nacional Común: concepciones y desafíosDiferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios Base Nacional Comum CurricularAlfabetizaçãoLeituraEscritaPolíticas de alfabetizaçãoNational CurriculumLiteracyCommon ReadingWriting.Literacy policiesBase de Currículo Nacional ComúnAlfabetizaciónLecturaEscritaPolíticas de alfabetizaciónThe National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document inthe guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996).La Base de Currículo Nacional Común (BNCC) es un documiento normativo que guía el currículo de los sistemas y redes educativas, así como las propuestas pedagógicas de todas las escuelas públicas y privadas de Educación Básica en todo Brasil. En este artículo, nuestra propuesta es reflexionar sobre el significado atribuido a la alfabetización en la versión final aprobada del BNCC, a fin de problematizar las descripciones de los aspectos legales estabelecidos por el documento, destacando los elementos que permanecen o difieren en relación con otros documientos funcionarios sobre el tema. Con este fin, se desarrolla una investigación descriptiva y cualitativa, respaldada por el análisis del documento oficial del BNCC y orientación, basada en estudios del proceso de comprensión de lectura de Bajard (2006) y Vygotsky (2000), de la concepción de la lectura como una práctica social de producción de significado por Chartier (1990; 1996) y Goulemot (1996).bA Base Nacional Comum Curricular (BNCC) se constitui como um documento de caráter normativo norteador dos currículos dos sistemas e redes de ensino, bem como das propostas pedagógicas de todas as escolas públicas e privadas de Educação Básica de todo o Brasil. Neste artigo, nossa proposta é a de refletir sobre o sentido atribuído à alfabetização na versão final aprovada da BNCC, com intuito de problematizar as descrições de aspectos legais instituídos pelo documento, com destaque aos elementos que permanecem ou diferem-se em relação aos demais documentos oficiais sobre o tema. Para tanto, desenvolve-se uma pesquisa descritiva, de cunho qualitativo, apoiada na análise do documento oficial da BNCC e nas orientações a respeito da alfabetização, com base nos estudos do processo de compreensão da leitura e escrita de Bajard (2006) e Vygotsky (2000), da concepção de leitura como prática social de produção de sentidos de Chartier (1990; 1996) e Goulemot (1996).  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4645210.14393/ER-v25n3e2018-7Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-9831983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452/24949Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessBortolanza, Ana Maria EstevesGoulart, Ilsa do Carmo VieiraCabral, Giovanna Rodrigues2019-12-16T17:57:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46452Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-16T17:57:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
Diferentes perspectivas de alfabetización del Currículo Nacional Común: concepciones y desafíos
Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios
title Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
spellingShingle Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
Bortolanza, Ana Maria Esteves
Base Nacional Comum Curricular
Alfabetização
Leitura
Escrita
Políticas de alfabetização
National Curriculum
Literacy
Common Reading
Writing.
Literacy policies
Base de Currículo Nacional Común
Alfabetización
Lectura
Escrita
Políticas de alfabetización
title_short Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
title_full Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
title_fullStr Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
title_full_unstemmed Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
title_sort Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
author Bortolanza, Ana Maria Esteves
author_facet Bortolanza, Ana Maria Esteves
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Cabral, Giovanna Rodrigues
author_role author
author2 Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Cabral, Giovanna Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bortolanza, Ana Maria Esteves
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Cabral, Giovanna Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Base Nacional Comum Curricular
Alfabetização
Leitura
Escrita
Políticas de alfabetização
National Curriculum
Literacy
Common Reading
Writing.
Literacy policies
Base de Currículo Nacional Común
Alfabetización
Lectura
Escrita
Políticas de alfabetización
topic Base Nacional Comum Curricular
Alfabetização
Leitura
Escrita
Políticas de alfabetização
National Curriculum
Literacy
Common Reading
Writing.
Literacy policies
Base de Currículo Nacional Común
Alfabetización
Lectura
Escrita
Políticas de alfabetización
description The National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document inthe guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452
10.14393/ER-v25n3e2018-7
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3e2018-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452/24949
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221884416000