O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Strieder, Dulce Maria
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Malacarne, Vilmar, Saucedo, Kellys Regina Rodio, Enisweler, Kely Cristina, Pires, Elocir Aparecida Corrêa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466
Resumo: This article discusses the results of an investigation on the role played by the pedagogical coordinator in the school context. It is a bibliographic, documentary and field research carried out in government schools in two cities in the west of Paraná. In this investigation, we analyzed the current legislation and recent debates on the professional activity of pedagogues in school management tasks, and we interviewed: a coordinator of the Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas e Visão Reduzida – CAP (Educational Support Center for the Blind and People with Low Vision) in Cascavel (Paraná); coordinators of four prefectural schools from different areas of Cascavel (Paraná), one from each school; a coordinator of a prefectural school in Cafelândia (Paraná). The results showed a great deal of work of the pedagogue in non-teaching duties, revealing a set of actions that exceed his/ her field and interfere with his/her daily planning, which has negative consequences for the performance of this professional.
id UFU-8_460c0186277850e79bc6282b488a84f2
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34466
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching dutiesCoordenador PedagógicoCotidiano escolarCondições de TrabalhoPedagogical CoordinatorSchool RoutineWorking ConditionsThis article discusses the results of an investigation on the role played by the pedagogical coordinator in the school context. It is a bibliographic, documentary and field research carried out in government schools in two cities in the west of Paraná. In this investigation, we analyzed the current legislation and recent debates on the professional activity of pedagogues in school management tasks, and we interviewed: a coordinator of the Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas e Visão Reduzida – CAP (Educational Support Center for the Blind and People with Low Vision) in Cascavel (Paraná); coordinators of four prefectural schools from different areas of Cascavel (Paraná), one from each school; a coordinator of a prefectural school in Cafelândia (Paraná). The results showed a great deal of work of the pedagogue in non-teaching duties, revealing a set of actions that exceed his/ her field and interfere with his/her daily planning, which has negative consequences for the performance of this professional.O presente artigo enfoca os resultados de uma investigação sobre o papel do coordenador pedagógico no ambiente escolar. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, documental e de campo realizada em escolas públicas de dois municípios do oeste paranaense. Nesta investigação, analisaram-se a legislação vigente e os debates atuais sobre a atividade profissional de pedagogos e/ou coordenadores pedagógicos em tarefas de gestão escolar. As entrevistas realizadas incluíram: uma coordenadora do Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas  e Visão Reduzida (CAP) do Município de Cascavel/ PR; coordenadoras de quatro escolas municipais de diferentes regiões de Cascavel/PR, uma de cada escola; uma coordenadora de uma escola municipal de Cafelândia/PR. Os resultados apontaram a ampla atuação do pedagogo nas funções não docentes, revelando um conjunto de ações que superam seu campo de atuação e interferem no seu planejamen- to diário, trazendo consequências negativas para o desempenho desse profissional.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3446610.14393/ER-v22n2a2015-10Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-4001983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466/18287Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessStrieder, Dulce MariaMalacarne, VilmarSaucedo, Kellys Regina RodioEnisweler, Kely CristinaPires, Elocir Aparecida Corrêa2020-06-03T18:31:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34466Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T18:31:11Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
title O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
spellingShingle O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
Strieder, Dulce Maria
Coordenador Pedagógico
Cotidiano escolar
Condições de Trabalho
Pedagogical Coordinator
School Routine
Working Conditions
title_short O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
title_full O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
title_fullStr O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
title_full_unstemmed O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
title_sort O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
author Strieder, Dulce Maria
author_facet Strieder, Dulce Maria
Malacarne, Vilmar
Saucedo, Kellys Regina Rodio
Enisweler, Kely Cristina
Pires, Elocir Aparecida Corrêa
author_role author
author2 Malacarne, Vilmar
Saucedo, Kellys Regina Rodio
Enisweler, Kely Cristina
Pires, Elocir Aparecida Corrêa
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Strieder, Dulce Maria
Malacarne, Vilmar
Saucedo, Kellys Regina Rodio
Enisweler, Kely Cristina
Pires, Elocir Aparecida Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Coordenador Pedagógico
Cotidiano escolar
Condições de Trabalho
Pedagogical Coordinator
School Routine
Working Conditions
topic Coordenador Pedagógico
Cotidiano escolar
Condições de Trabalho
Pedagogical Coordinator
School Routine
Working Conditions
description This article discusses the results of an investigation on the role played by the pedagogical coordinator in the school context. It is a bibliographic, documentary and field research carried out in government schools in two cities in the west of Paraná. In this investigation, we analyzed the current legislation and recent debates on the professional activity of pedagogues in school management tasks, and we interviewed: a coordinator of the Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas e Visão Reduzida – CAP (Educational Support Center for the Blind and People with Low Vision) in Cascavel (Paraná); coordinators of four prefectural schools from different areas of Cascavel (Paraná), one from each school; a coordinator of a prefectural school in Cafelândia (Paraná). The results showed a great deal of work of the pedagogue in non-teaching duties, revealing a set of actions that exceed his/ her field and interfere with his/her daily planning, which has negative consequences for the performance of this professional.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466
10.14393/ER-v22n2a2015-10
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466
identifier_str_mv 10.14393/ER-v22n2a2015-10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466/18287
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221291970560