O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466 |
Resumo: | This article discusses the results of an investigation on the role played by the pedagogical coordinator in the school context. It is a bibliographic, documentary and field research carried out in government schools in two cities in the west of Paraná. In this investigation, we analyzed the current legislation and recent debates on the professional activity of pedagogues in school management tasks, and we interviewed: a coordinator of the Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas e Visão Reduzida – CAP (Educational Support Center for the Blind and People with Low Vision) in Cascavel (Paraná); coordinators of four prefectural schools from different areas of Cascavel (Paraná), one from each school; a coordinator of a prefectural school in Cafelândia (Paraná). The results showed a great deal of work of the pedagogue in non-teaching duties, revealing a set of actions that exceed his/ her field and interfere with his/her daily planning, which has negative consequences for the performance of this professional. |
id |
UFU-8_460c0186277850e79bc6282b488a84f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34466 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching dutiesCoordenador PedagógicoCotidiano escolarCondições de TrabalhoPedagogical CoordinatorSchool RoutineWorking ConditionsThis article discusses the results of an investigation on the role played by the pedagogical coordinator in the school context. It is a bibliographic, documentary and field research carried out in government schools in two cities in the west of Paraná. In this investigation, we analyzed the current legislation and recent debates on the professional activity of pedagogues in school management tasks, and we interviewed: a coordinator of the Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas e Visão Reduzida – CAP (Educational Support Center for the Blind and People with Low Vision) in Cascavel (Paraná); coordinators of four prefectural schools from different areas of Cascavel (Paraná), one from each school; a coordinator of a prefectural school in Cafelândia (Paraná). The results showed a great deal of work of the pedagogue in non-teaching duties, revealing a set of actions that exceed his/ her field and interfere with his/her daily planning, which has negative consequences for the performance of this professional.O presente artigo enfoca os resultados de uma investigação sobre o papel do coordenador pedagógico no ambiente escolar. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, documental e de campo realizada em escolas públicas de dois municípios do oeste paranaense. Nesta investigação, analisaram-se a legislação vigente e os debates atuais sobre a atividade profissional de pedagogos e/ou coordenadores pedagógicos em tarefas de gestão escolar. As entrevistas realizadas incluíram: uma coordenadora do Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas e Visão Reduzida (CAP) do Município de Cascavel/ PR; coordenadoras de quatro escolas municipais de diferentes regiões de Cascavel/PR, uma de cada escola; uma coordenadora de uma escola municipal de Cafelândia/PR. Os resultados apontaram a ampla atuação do pedagogo nas funções não docentes, revelando um conjunto de ações que superam seu campo de atuação e interferem no seu planejamen- to diário, trazendo consequências negativas para o desempenho desse profissional.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3446610.14393/ER-v22n2a2015-10Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-4001983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466/18287Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessStrieder, Dulce MariaMalacarne, VilmarSaucedo, Kellys Regina RodioEnisweler, Kely CristinaPires, Elocir Aparecida Corrêa2020-06-03T18:31:11Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34466Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T18:31:11Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties |
title |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties |
spellingShingle |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties Strieder, Dulce Maria Coordenador Pedagógico Cotidiano escolar Condições de Trabalho Pedagogical Coordinator School Routine Working Conditions |
title_short |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties |
title_full |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties |
title_fullStr |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties |
title_full_unstemmed |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties |
title_sort |
O papel do pedagogo: reflexões com base em observações sobre as funções não docentes /The role of the pedagogue: reflections from the notes on non-teaching duties |
author |
Strieder, Dulce Maria |
author_facet |
Strieder, Dulce Maria Malacarne, Vilmar Saucedo, Kellys Regina Rodio Enisweler, Kely Cristina Pires, Elocir Aparecida Corrêa |
author_role |
author |
author2 |
Malacarne, Vilmar Saucedo, Kellys Regina Rodio Enisweler, Kely Cristina Pires, Elocir Aparecida Corrêa |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Strieder, Dulce Maria Malacarne, Vilmar Saucedo, Kellys Regina Rodio Enisweler, Kely Cristina Pires, Elocir Aparecida Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coordenador Pedagógico Cotidiano escolar Condições de Trabalho Pedagogical Coordinator School Routine Working Conditions |
topic |
Coordenador Pedagógico Cotidiano escolar Condições de Trabalho Pedagogical Coordinator School Routine Working Conditions |
description |
This article discusses the results of an investigation on the role played by the pedagogical coordinator in the school context. It is a bibliographic, documentary and field research carried out in government schools in two cities in the west of Paraná. In this investigation, we analyzed the current legislation and recent debates on the professional activity of pedagogues in school management tasks, and we interviewed: a coordinator of the Centro de Apoio Pedagógico de Pessoas Cegas e Visão Reduzida – CAP (Educational Support Center for the Blind and People with Low Vision) in Cascavel (Paraná); coordinators of four prefectural schools from different areas of Cascavel (Paraná), one from each school; a coordinator of a prefectural school in Cafelândia (Paraná). The results showed a great deal of work of the pedagogue in non-teaching duties, revealing a set of actions that exceed his/ her field and interfere with his/her daily planning, which has negative consequences for the performance of this professional. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466 10.14393/ER-v22n2a2015-10 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v22n2a2015-10 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34466/18287 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 391-400 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221291970560 |