Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Genovese, Luiz Gonzaga Roversi
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Queiroz, José Rildo de Oliveira, Castilho, Danillo Deus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598
Resumo: This paper discusses the relationship between a mentor teacher and an intern during a period of a collaborative traineeship program in physics, developed in a public school. To do so, it uses notions of school field, field of the school, habitus and teacher capital. Given the characteristics of thematic investigated, both the constitution and data analyzes were performed from the perspective of a qualitative case study bias. The results from the analysis indicate that proximity of social origins and structure of the school field favored both the beginning of the collaborative stage and the incorporation of the dispositions of the mentor teacher by the intern teacher. These incorporations, related to the content, didactic and pedagogical resources and internal and external agents to the school, were under the auspices of social capital.
id UFU-8_72b81063d4a4eb659e41bf82b9f11484
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34598
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look atEstágio em FísicaProfessor SupervisorEstagiárioTraineeship in PhysicsMentor TeacherIntern TeacherThis paper discusses the relationship between a mentor teacher and an intern during a period of a collaborative traineeship program in physics, developed in a public school. To do so, it uses notions of school field, field of the school, habitus and teacher capital. Given the characteristics of thematic investigated, both the constitution and data analyzes were performed from the perspective of a qualitative case study bias. The results from the analysis indicate that proximity of social origins and structure of the school field favored both the beginning of the collaborative stage and the incorporation of the dispositions of the mentor teacher by the intern teacher. These incorporations, related to the content, didactic and pedagogical resources and internal and external agents to the school, were under the auspices of social capital.O presente trabalho problematiza a relação entre um professor supervisor e um estagiário no transcorrer do estágio colaborativo em Física desenvolvido numa escola pública. Para tanto, emprega noções de campo escolar, campo da escola, habitus e capital docente de maneira a evidenciar as incorporações das disposições do professor supervisor pelo estagiário. Diante das características da temática investigada, tanto a constituição quanto a análise dos dados foram realizadas segundo a perspectiva de um estudo de caso de viés qualitativo. Os resultados provenientes da análise apontam que a proximidade das origens sociais e a estrutura do campo escolar favoreceram não só o início do estágio colaborativo como também o processo de incorporação das disposições do professor supervisor pelo estagiário. Essas incorporações, relacionadas ao conteúdo, a recursos didático-pedagógicos e a agentes internos e externos à escola, estavam sob a égide do capital social.Universidade Federal de Uberlândia2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3459810.14393/ER-v22n2a2015-5Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-3321983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598/18346Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessGenovese, Luiz Gonzaga RoversiQueiroz, José Rildo de OliveiraCastilho, Danillo Deus2020-05-29T00:28:09Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34598Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-29T00:28:09Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
title Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
spellingShingle Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
Genovese, Luiz Gonzaga Roversi
Estágio em Física
Professor Supervisor
Estagiário
Traineeship in Physics
Mentor Teacher
Intern Teacher
title_short Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
title_full Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
title_fullStr Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
title_full_unstemmed Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
title_sort Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
author Genovese, Luiz Gonzaga Roversi
author_facet Genovese, Luiz Gonzaga Roversi
Queiroz, José Rildo de Oliveira
Castilho, Danillo Deus
author_role author
author2 Queiroz, José Rildo de Oliveira
Castilho, Danillo Deus
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Genovese, Luiz Gonzaga Roversi
Queiroz, José Rildo de Oliveira
Castilho, Danillo Deus
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio em Física
Professor Supervisor
Estagiário
Traineeship in Physics
Mentor Teacher
Intern Teacher
topic Estágio em Física
Professor Supervisor
Estagiário
Traineeship in Physics
Mentor Teacher
Intern Teacher
description This paper discusses the relationship between a mentor teacher and an intern during a period of a collaborative traineeship program in physics, developed in a public school. To do so, it uses notions of school field, field of the school, habitus and teacher capital. Given the characteristics of thematic investigated, both the constitution and data analyzes were performed from the perspective of a qualitative case study bias. The results from the analysis indicate that proximity of social origins and structure of the school field favored both the beginning of the collaborative stage and the incorporation of the dispositions of the mentor teacher by the intern teacher. These incorporations, related to the content, didactic and pedagogical resources and internal and external agents to the school, were under the auspices of social capital.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598
10.14393/ER-v22n2a2015-5
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598
identifier_str_mv 10.14393/ER-v22n2a2015-5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598/18346
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221299310592