Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598 |
Resumo: | This paper discusses the relationship between a mentor teacher and an intern during a period of a collaborative traineeship program in physics, developed in a public school. To do so, it uses notions of school field, field of the school, habitus and teacher capital. Given the characteristics of thematic investigated, both the constitution and data analyzes were performed from the perspective of a qualitative case study bias. The results from the analysis indicate that proximity of social origins and structure of the school field favored both the beginning of the collaborative stage and the incorporation of the dispositions of the mentor teacher by the intern teacher. These incorporations, related to the content, didactic and pedagogical resources and internal and external agents to the school, were under the auspices of social capital. |
id |
UFU-8_72b81063d4a4eb659e41bf82b9f11484 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34598 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look atEstágio em FísicaProfessor SupervisorEstagiárioTraineeship in PhysicsMentor TeacherIntern TeacherThis paper discusses the relationship between a mentor teacher and an intern during a period of a collaborative traineeship program in physics, developed in a public school. To do so, it uses notions of school field, field of the school, habitus and teacher capital. Given the characteristics of thematic investigated, both the constitution and data analyzes were performed from the perspective of a qualitative case study bias. The results from the analysis indicate that proximity of social origins and structure of the school field favored both the beginning of the collaborative stage and the incorporation of the dispositions of the mentor teacher by the intern teacher. These incorporations, related to the content, didactic and pedagogical resources and internal and external agents to the school, were under the auspices of social capital.O presente trabalho problematiza a relação entre um professor supervisor e um estagiário no transcorrer do estágio colaborativo em Física desenvolvido numa escola pública. Para tanto, emprega noções de campo escolar, campo da escola, habitus e capital docente de maneira a evidenciar as incorporações das disposições do professor supervisor pelo estagiário. Diante das características da temática investigada, tanto a constituição quanto a análise dos dados foram realizadas segundo a perspectiva de um estudo de caso de viés qualitativo. Os resultados provenientes da análise apontam que a proximidade das origens sociais e a estrutura do campo escolar favoreceram não só o início do estágio colaborativo como também o processo de incorporação das disposições do professor supervisor pelo estagiário. Essas incorporações, relacionadas ao conteúdo, a recursos didático-pedagógicos e a agentes internos e externos à escola, estavam sob a égide do capital social.Universidade Federal de Uberlândia2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3459810.14393/ER-v22n2a2015-5Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-3321983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598/18346Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessGenovese, Luiz Gonzaga RoversiQueiroz, José Rildo de OliveiraCastilho, Danillo Deus2020-05-29T00:28:09Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34598Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-29T00:28:09Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at |
title |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at |
spellingShingle |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at Genovese, Luiz Gonzaga Roversi Estágio em Física Professor Supervisor Estagiário Traineeship in Physics Mentor Teacher Intern Teacher |
title_short |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at |
title_full |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at |
title_fullStr |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at |
title_full_unstemmed |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at |
title_sort |
Incorporação do habitus de homo magister no interior do estágio colaborativo em Física: um olhar sobre a relação entre professor supervisor e estagiário / Incoporation of the homo magister habitus inside the collaborative physics traineeship: A look at |
author |
Genovese, Luiz Gonzaga Roversi |
author_facet |
Genovese, Luiz Gonzaga Roversi Queiroz, José Rildo de Oliveira Castilho, Danillo Deus |
author_role |
author |
author2 |
Queiroz, José Rildo de Oliveira Castilho, Danillo Deus |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Genovese, Luiz Gonzaga Roversi Queiroz, José Rildo de Oliveira Castilho, Danillo Deus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio em Física Professor Supervisor Estagiário Traineeship in Physics Mentor Teacher Intern Teacher |
topic |
Estágio em Física Professor Supervisor Estagiário Traineeship in Physics Mentor Teacher Intern Teacher |
description |
This paper discusses the relationship between a mentor teacher and an intern during a period of a collaborative traineeship program in physics, developed in a public school. To do so, it uses notions of school field, field of the school, habitus and teacher capital. Given the characteristics of thematic investigated, both the constitution and data analyzes were performed from the perspective of a qualitative case study bias. The results from the analysis indicate that proximity of social origins and structure of the school field favored both the beginning of the collaborative stage and the incorporation of the dispositions of the mentor teacher by the intern teacher. These incorporations, related to the content, didactic and pedagogical resources and internal and external agents to the school, were under the auspices of social capital. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598 10.14393/ER-v22n2a2015-5 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v22n2a2015-5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34598/18346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 311-332 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221299310592 |