Gender in Mathematics an act of political resistance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godoy, Elenilton Vieira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Musha, Fernanda Dartora, Lima, Yasmin Cartaxo, Silva, Marcio Antonio da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54590
Resumo: In an unexpected place - math's classes and books - it is possible to discuss gender issues, subverting the conservative logic that seeks to stifle these discussions. Yes, mathematics can be a strategic school discipline so that the non-neutrality of curriculum manifest, setting in motion counter-conduct actions to the power relations stablished by the conservatism of certain portions of Brazilian society. Through some examples that present the results of research carried out by researchers from two brazilian public universities, we intend to answer the question: What can a mathematics curriculum do, regarding discussions about gender issues? These examples should be reverberated, wherever possible, in the school and mathematics' teacher education, eith the intention to experience situations in which mathematics may conflict rather than consensus, in this case, with male domination and women's submissive and modest archetype.
id UFU-8_c52408995b1ba5b31e6bcae2c82bd600
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54590
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Gender in Mathematics an act of political resistanceGénero en las matemáticas escolares: un acto de resistencia políticaGênero na matemática escolar: um ato de resistência políticaGêneroLivro DidáticoMatemática EscolarEstudos CulturaisGenderTextbooksMathematicsCultural StudiesGéneroLibros de textomatemáticas de la escuelaEstudios culturalesIn an unexpected place - math's classes and books - it is possible to discuss gender issues, subverting the conservative logic that seeks to stifle these discussions. Yes, mathematics can be a strategic school discipline so that the non-neutrality of curriculum manifest, setting in motion counter-conduct actions to the power relations stablished by the conservatism of certain portions of Brazilian society. Through some examples that present the results of research carried out by researchers from two brazilian public universities, we intend to answer the question: What can a mathematics curriculum do, regarding discussions about gender issues? These examples should be reverberated, wherever possible, in the school and mathematics' teacher education, eith the intention to experience situations in which mathematics may conflict rather than consensus, in this case, with male domination and women's submissive and modest archetype.De donde menos podría imaginarse - clases y libros podrían imaginarse - es posible discutir asuntos relacionados al género, subvirtiendo la lógica conservadora que busca sofocar estas discusiones hasta la muerte. Sí, las matemáticas pueden ser una disciplina escolar estratégica para que la no-neutralidad de los planes de estudio se manifieste, colocando en marcha acciones de contraconducta a las relaciones de poder puestas por el conservadurismo de ciertas partes de la sociedad brasileña. Por intermedio de algunos ejemplos que presentan resultados de investigaciones llevadas a cabo por investigadores das universidades públicas brasileñas, se pretende responder a la cuestión: qué es lo que puede hacer un plan de estudios de matemáticas, con respecto a las discusiones sobre la cuestión de género? Esos ejemplos deberían ser reverberados, siempre que sea posible, en los espacios escolares y de formación de profesores que enseñan matemáticas, con la intención de experimentar situaciones en que las matemáticas puedan colocar en conflicto en vez de consensuar, en este caso, la dominación masculina y el arquetipo sumiso y recatado de la mujer.De onde menos se poderia imaginar - aulas e livros de matemática – é possível discutir temas relacionados a gênero, subvertendo a lógica conservadora que busca abafar até a morte essas discussões. Sim, a matemática pode ser uma disciplina escolar estratégica para que a não-neutralidade dos currículos se manifeste colocando em movimento ações de contraconduta às relações de poder postas pelo conservadorismo de certas parcelas da sociedade brasileira. Por intermédio de alguns exemplos que apresentam resultados de investigações realizadas por pesquisadorxs de duas universidades públicas brasileiras, pretende-se responder à questão: O que pode um currículo de matemática, no que concerne às discussões sobre questões de gênero? Esses exemplos deveriam ser reverberados, sempre que possível, nos espaços escolar e de formação de docentes que ministram matemática intencionando experienciar situações em que a matemática possa conflitar em vez de consensuar, neste caso, a dominação masculina e o arquétipo submisso e recatado da mulher.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5459010.14393/ER-v27n3a2020-9Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 979-1004Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 979-1004Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 979-10041983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54590/28899Godoy, Elenilton Vieira Musha, Fernanda Dartora Lima, Yasmin Cartaxo Silva, Marcio Antonio da info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54590Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender in Mathematics an act of political resistance
Género en las matemáticas escolares: un acto de resistencia política
Gênero na matemática escolar: um ato de resistência política
title Gender in Mathematics an act of political resistance
spellingShingle Gender in Mathematics an act of political resistance
Godoy, Elenilton Vieira
Gênero
Livro Didático
Matemática Escolar
Estudos Culturais
Gender
Textbooks
Mathematics
Cultural Studies
Género
Libros de texto
matemáticas de la escuela
Estudios culturales
title_short Gender in Mathematics an act of political resistance
title_full Gender in Mathematics an act of political resistance
title_fullStr Gender in Mathematics an act of political resistance
title_full_unstemmed Gender in Mathematics an act of political resistance
title_sort Gender in Mathematics an act of political resistance
author Godoy, Elenilton Vieira
author_facet Godoy, Elenilton Vieira
Musha, Fernanda Dartora
Lima, Yasmin Cartaxo
Silva, Marcio Antonio da
author_role author
author2 Musha, Fernanda Dartora
Lima, Yasmin Cartaxo
Silva, Marcio Antonio da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Godoy, Elenilton Vieira
Musha, Fernanda Dartora
Lima, Yasmin Cartaxo
Silva, Marcio Antonio da
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Livro Didático
Matemática Escolar
Estudos Culturais
Gender
Textbooks
Mathematics
Cultural Studies
Género
Libros de texto
matemáticas de la escuela
Estudios culturales
topic Gênero
Livro Didático
Matemática Escolar
Estudos Culturais
Gender
Textbooks
Mathematics
Cultural Studies
Género
Libros de texto
matemáticas de la escuela
Estudios culturales
description In an unexpected place - math's classes and books - it is possible to discuss gender issues, subverting the conservative logic that seeks to stifle these discussions. Yes, mathematics can be a strategic school discipline so that the non-neutrality of curriculum manifest, setting in motion counter-conduct actions to the power relations stablished by the conservatism of certain portions of Brazilian society. Through some examples that present the results of research carried out by researchers from two brazilian public universities, we intend to answer the question: What can a mathematics curriculum do, regarding discussions about gender issues? These examples should be reverberated, wherever possible, in the school and mathematics' teacher education, eith the intention to experience situations in which mathematics may conflict rather than consensus, in this case, with male domination and women's submissive and modest archetype.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54590
10.14393/ER-v27n3a2020-9
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54590
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n3a2020-9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54590/28899
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 979-1004
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 979-1004
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 979-1004
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223146901504