The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Arielly Kizzy
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bozzo, Anderson Valentino, Silva, Alexander Vinicius Leite da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651
Resumo: In this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course.
id UFU-8_f87e1ca868dbe0ff10bcab651a8b552f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63651
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages El uso del seminario como facilitador en el proceso de enseñanza y aprendizaje de lenguas computacionales O uso do seminário como facilitador no processo de ensino e aprendizagem de linguagens computacionaisSemináriosAprendizagem colaborativaPesquisaEducaçãoSeminarsCollaborative learningSearchEducationSeminariosAprendizaje colaborativoBuscarEducaciónIn this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course.En este trabajo se intenta acercar el uso de la práctica pedagógica “Seminario en el aula”, como facilitador del proceso de enseñanza-aprendizaje en la disciplina Lógica de Programación, del Curso Técnico en Informática de la Escuela Técnica de Praia Grande. La planificación y estructuración de la aplicación de esta práctica pedagógica, en la línea en la que se desarrolló, se basó en el Cuaderno de Orientación del Curso de Formación Pedagógica para la Educación Profesional y se impulsó a partir de la observación de los repetidos informes de estudiantes de diferentes clases sobre su dificultad en aprender las tres disciplinas de programación actuales aplicadas en el segundo módulo del curso.Neste trabalho, procura-se realizar uma abordagem em relação ao uso da prática pedagógica “Seminário em sala de aula”, como instrumento facilitador do processo ensino-aprendizagem na disciplina Lógica de Programação, do Curso Técnico em Informática da Escola Técnica de Praia Grande. O planejamento e a estruturação da aplicação desta prática pedagógica, nos moldes em que foi desenvolvida, basearam-se no Caderno de Orientações do Curso Formação Pedagógica para Educação Profissional e foi fomentado pela observância dos repetidos relatos advindos de alunos de turmas distintas sobre sua dificuldade de aprendizagem das atuais três disciplinas de programação aplicadas no segundo módulo do curso.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6365110.14393/ER-v28a2021-45Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0451983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32752https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32753Copyright (c) 2021 Arielly Kizzy Cunha, Anderson Valentino Bozzo, Alexander Vinicius Leite da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Arielly Kizzy Bozzo, Anderson Valentino Silva, Alexander Vinicius Leite da 2021-10-21T23:59:52Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63651Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-21T23:59:52Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
El uso del seminario como facilitador en el proceso de enseñanza y aprendizaje de lenguas computacionales
O uso do seminário como facilitador no processo de ensino e aprendizagem de linguagens computacionais
title The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
spellingShingle The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
Cunha, Arielly Kizzy
Seminários
Aprendizagem colaborativa
Pesquisa
Educação
Seminars
Collaborative learning
Search
Education
Seminarios
Aprendizaje colaborativo
Buscar
Educación
title_short The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
title_full The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
title_fullStr The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
title_full_unstemmed The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
title_sort The use of the seminar as a facilitator in the process of teaching and learning computational languages
author Cunha, Arielly Kizzy
author_facet Cunha, Arielly Kizzy
Bozzo, Anderson Valentino
Silva, Alexander Vinicius Leite da
author_role author
author2 Bozzo, Anderson Valentino
Silva, Alexander Vinicius Leite da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Arielly Kizzy
Bozzo, Anderson Valentino
Silva, Alexander Vinicius Leite da
dc.subject.por.fl_str_mv Seminários
Aprendizagem colaborativa
Pesquisa
Educação
Seminars
Collaborative learning
Search
Education
Seminarios
Aprendizaje colaborativo
Buscar
Educación
topic Seminários
Aprendizagem colaborativa
Pesquisa
Educação
Seminars
Collaborative learning
Search
Education
Seminarios
Aprendizaje colaborativo
Buscar
Educación
description In this work, an attempt is made to approach the use of the pedagogical practice “Seminar in the classroom”, as a facilitator of the teaching-learning process in the Programming Logic discipline, of the Technical Course in Informatics at the Technical School of Praia Grande. The planning and structuring of the application of this pedagogical practice, along the lines in which it was developed, was based on the Guidance Notebook of the Pedagogical Training Course for Professional Education and was fostered by observing the repeated reports from students of different classes about their difficulty in learning the current three programming disciplines applied in the second module of the course.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651
10.14393/ER-v28a2021-45
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-45
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32752
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63651/32753
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e045
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e045
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223371296768