University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Darlene Silva dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Melo, Geovana Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975
Resumo: The research presents as a theme the training needs of professors who work in Higher Education. The problem is circumscribed in the historical dilemma of post-graduation stricto sensu: researcher versus teacher, in which there is a verticalization of the specific knowledge of the area of ​​activity, however, without interfaces with the didactic-pedagogical dimension. The research has a qualitative, exploratory approach and was developed at a federal public university, with ten professors with bachelor's degrees. The data were constructed using a questionnaire and a focus group. The analysis indicates that the main training needs of professors with bachelor's degrees were to understand didactics, teaching methodologies, assessment of learning, in addition to aspects related to the organization of the class as a critical, creative and emancipatory space for students. The research reveals the importance of strengthening university pedagogy, in order to consolidate training spaces and times based on the training needs of teachers.
id UFU-8_ffc0cd279097da96ff387bdbe08f2024
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60975
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachersEnseñanza universitaria: se centran en las necesidades de formación de los profesores bachilleres Docência Universitária: em foco as necessidades formativas de professores bacharéis em AdministraçãoDocência UniversitáriaNecessidades FormativasDesenvolvimento ProfissionalProfessores Bacharéis em AdministraçãoUniversity TeachingTraining needsProfessional developmentBachelor of Business Administration TeachersDocencia UniversitariaNecesidades FormativasDesarrollo profesionalProfesores de Licenciatura en Administración de EmpresasThe research presents as a theme the training needs of professors who work in Higher Education. The problem is circumscribed in the historical dilemma of post-graduation stricto sensu: researcher versus teacher, in which there is a verticalization of the specific knowledge of the area of ​​activity, however, without interfaces with the didactic-pedagogical dimension. The research has a qualitative, exploratory approach and was developed at a federal public university, with ten professors with bachelor's degrees. The data were constructed using a questionnaire and a focus group. The analysis indicates that the main training needs of professors with bachelor's degrees were to understand didactics, teaching methodologies, assessment of learning, in addition to aspects related to the organization of the class as a critical, creative and emancipatory space for students. The research reveals the importance of strengthening university pedagogy, in order to consolidate training spaces and times based on the training needs of teachers.La investigación presenta como tema las necesidades de capacitación de los profesores que trabajan en Educación Superior. El problema está circunscrito en el dilema histórico del stricto sensu post-graduación: investigador versus maestro, en el que existe una verticalización del conocimiento específico del área de actividad, sin embargo, sin interfaces con la dimensión didáctico-pedagógica. La investigación tiene un enfoque cualitativo y exploratorio y se desarrolló en una universidad pública federal, con diez profesores con títulos de licenciatura. Los datos se construyeron utilizando un cuestionario y un grupo focal. El análisis indica que las principales necesidades de capacitación de los profesores con títulos de licenciatura eran comprender la didáctica, las metodologías de enseñanza, la evaluación del aprendizaje, además de los aspectos relacionados con la organización de la clase como un espacio crítico, creativo y emancipatorio para los estudiantes. La investigación revela la importancia de fortalecer la pedagogía universitaria, a fin de consolidar los espacios y tiempos de formación en función de las necesidades de formación de los docentes.A pesquisa apresenta como temática as necessidades formativas de professores bacharéis que atuam no curso de Administração de uma instituição federal de educação superior. A problemática está circunscrita no dilema histórico da pós-graduação stricto sensu: pesquisador versus professor, em que há uma verticalização do conhecimento específico da área de atuação, no entanto, sem interfaces com a dimensão didático-pedagógica. A investigação é de abordagem qualitativa, exploratória e foi desenvolvida em uma universidade pública federal, com dez professores com formação em bacharelado. Os dados foram construídos por meio de questionário e realização de grupo focal. A análise indica como principais necessidades formativas dos docentes bacharéis a compreensão da didática, metodologias de ensino, avaliação da aprendizagem, além de aspectos relacionados à organização da aula como espaço crítico, criativo e emancipatório dos estudantes. A pesquisa revela a importância de fortalecimento da pedagogia universitária, de modo a consolidar espaços e tempos de formação pautados nas necessidades formativas dos docentes.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6097510.14393/ER-v28a2021-37Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0371983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31645https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31646Copyright (c) 2021 Darlene Silva dos Santos, Geovana Ferreira Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Darlene Silva dos Melo, Geovana Ferreira 2021-10-22T00:19:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60975Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:19:19Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
Enseñanza universitaria: se centran en las necesidades de formación de los profesores bachilleres
Docência Universitária: em foco as necessidades formativas de professores bacharéis em Administração
title University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
spellingShingle University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
Santos, Darlene Silva dos
Docência Universitária
Necessidades Formativas
Desenvolvimento Profissional
Professores Bacharéis em Administração
University Teaching
Training needs
Professional development
Bachelor of Business Administration Teachers
Docencia Universitaria
Necesidades Formativas
Desarrollo profesional
Profesores de Licenciatura en Administración de Empresas
title_short University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
title_full University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
title_fullStr University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
title_full_unstemmed University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
title_sort University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
author Santos, Darlene Silva dos
author_facet Santos, Darlene Silva dos
Melo, Geovana Ferreira
author_role author
author2 Melo, Geovana Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Darlene Silva dos
Melo, Geovana Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Docência Universitária
Necessidades Formativas
Desenvolvimento Profissional
Professores Bacharéis em Administração
University Teaching
Training needs
Professional development
Bachelor of Business Administration Teachers
Docencia Universitaria
Necesidades Formativas
Desarrollo profesional
Profesores de Licenciatura en Administración de Empresas
topic Docência Universitária
Necessidades Formativas
Desenvolvimento Profissional
Professores Bacharéis em Administração
University Teaching
Training needs
Professional development
Bachelor of Business Administration Teachers
Docencia Universitaria
Necesidades Formativas
Desarrollo profesional
Profesores de Licenciatura en Administración de Empresas
description The research presents as a theme the training needs of professors who work in Higher Education. The problem is circumscribed in the historical dilemma of post-graduation stricto sensu: researcher versus teacher, in which there is a verticalization of the specific knowledge of the area of ​​activity, however, without interfaces with the didactic-pedagogical dimension. The research has a qualitative, exploratory approach and was developed at a federal public university, with ten professors with bachelor's degrees. The data were constructed using a questionnaire and a focus group. The analysis indicates that the main training needs of professors with bachelor's degrees were to understand didactics, teaching methodologies, assessment of learning, in addition to aspects related to the organization of the class as a critical, creative and emancipatory space for students. The research reveals the importance of strengthening university pedagogy, in order to consolidate training spaces and times based on the training needs of teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975
10.14393/ER-v28a2021-37
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-37
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31645
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31646
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Darlene Silva dos Santos, Geovana Ferreira Melo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Darlene Silva dos Santos, Geovana Ferreira Melo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e037
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223336693760