University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975 |
Resumo: | The research presents as a theme the training needs of professors who work in Higher Education. The problem is circumscribed in the historical dilemma of post-graduation stricto sensu: researcher versus teacher, in which there is a verticalization of the specific knowledge of the area of activity, however, without interfaces with the didactic-pedagogical dimension. The research has a qualitative, exploratory approach and was developed at a federal public university, with ten professors with bachelor's degrees. The data were constructed using a questionnaire and a focus group. The analysis indicates that the main training needs of professors with bachelor's degrees were to understand didactics, teaching methodologies, assessment of learning, in addition to aspects related to the organization of the class as a critical, creative and emancipatory space for students. The research reveals the importance of strengthening university pedagogy, in order to consolidate training spaces and times based on the training needs of teachers. |
id |
UFU-8_ffc0cd279097da96ff387bdbe08f2024 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60975 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachersEnseñanza universitaria: se centran en las necesidades de formación de los profesores bachilleres Docência Universitária: em foco as necessidades formativas de professores bacharéis em AdministraçãoDocência UniversitáriaNecessidades FormativasDesenvolvimento ProfissionalProfessores Bacharéis em AdministraçãoUniversity TeachingTraining needsProfessional developmentBachelor of Business Administration TeachersDocencia UniversitariaNecesidades FormativasDesarrollo profesionalProfesores de Licenciatura en Administración de EmpresasThe research presents as a theme the training needs of professors who work in Higher Education. The problem is circumscribed in the historical dilemma of post-graduation stricto sensu: researcher versus teacher, in which there is a verticalization of the specific knowledge of the area of activity, however, without interfaces with the didactic-pedagogical dimension. The research has a qualitative, exploratory approach and was developed at a federal public university, with ten professors with bachelor's degrees. The data were constructed using a questionnaire and a focus group. The analysis indicates that the main training needs of professors with bachelor's degrees were to understand didactics, teaching methodologies, assessment of learning, in addition to aspects related to the organization of the class as a critical, creative and emancipatory space for students. The research reveals the importance of strengthening university pedagogy, in order to consolidate training spaces and times based on the training needs of teachers.La investigación presenta como tema las necesidades de capacitación de los profesores que trabajan en Educación Superior. El problema está circunscrito en el dilema histórico del stricto sensu post-graduación: investigador versus maestro, en el que existe una verticalización del conocimiento específico del área de actividad, sin embargo, sin interfaces con la dimensión didáctico-pedagógica. La investigación tiene un enfoque cualitativo y exploratorio y se desarrolló en una universidad pública federal, con diez profesores con títulos de licenciatura. Los datos se construyeron utilizando un cuestionario y un grupo focal. El análisis indica que las principales necesidades de capacitación de los profesores con títulos de licenciatura eran comprender la didáctica, las metodologías de enseñanza, la evaluación del aprendizaje, además de los aspectos relacionados con la organización de la clase como un espacio crítico, creativo y emancipatorio para los estudiantes. La investigación revela la importancia de fortalecer la pedagogía universitaria, a fin de consolidar los espacios y tiempos de formación en función de las necesidades de formación de los docentes.A pesquisa apresenta como temática as necessidades formativas de professores bacharéis que atuam no curso de Administração de uma instituição federal de educação superior. A problemática está circunscrita no dilema histórico da pós-graduação stricto sensu: pesquisador versus professor, em que há uma verticalização do conhecimento específico da área de atuação, no entanto, sem interfaces com a dimensão didático-pedagógica. A investigação é de abordagem qualitativa, exploratória e foi desenvolvida em uma universidade pública federal, com dez professores com formação em bacharelado. Os dados foram construídos por meio de questionário e realização de grupo focal. A análise indica como principais necessidades formativas dos docentes bacharéis a compreensão da didática, metodologias de ensino, avaliação da aprendizagem, além de aspectos relacionados à organização da aula como espaço crítico, criativo e emancipatório dos estudantes. A pesquisa revela a importância de fortalecimento da pedagogia universitária, de modo a consolidar espaços e tempos de formação pautados nas necessidades formativas dos docentes.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6097510.14393/ER-v28a2021-37Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0371983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31645https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31646Copyright (c) 2021 Darlene Silva dos Santos, Geovana Ferreira Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Darlene Silva dos Melo, Geovana Ferreira 2021-10-22T00:19:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60975Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:19:19Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers Enseñanza universitaria: se centran en las necesidades de formación de los profesores bachilleres Docência Universitária: em foco as necessidades formativas de professores bacharéis em Administração |
title |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers |
spellingShingle |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers Santos, Darlene Silva dos Docência Universitária Necessidades Formativas Desenvolvimento Profissional Professores Bacharéis em Administração University Teaching Training needs Professional development Bachelor of Business Administration Teachers Docencia Universitaria Necesidades Formativas Desarrollo profesional Profesores de Licenciatura en Administración de Empresas |
title_short |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers |
title_full |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers |
title_fullStr |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers |
title_full_unstemmed |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers |
title_sort |
University Teaching: focus on the training needs of bachelor teachers |
author |
Santos, Darlene Silva dos |
author_facet |
Santos, Darlene Silva dos Melo, Geovana Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Geovana Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Darlene Silva dos Melo, Geovana Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência Universitária Necessidades Formativas Desenvolvimento Profissional Professores Bacharéis em Administração University Teaching Training needs Professional development Bachelor of Business Administration Teachers Docencia Universitaria Necesidades Formativas Desarrollo profesional Profesores de Licenciatura en Administración de Empresas |
topic |
Docência Universitária Necessidades Formativas Desenvolvimento Profissional Professores Bacharéis em Administração University Teaching Training needs Professional development Bachelor of Business Administration Teachers Docencia Universitaria Necesidades Formativas Desarrollo profesional Profesores de Licenciatura en Administración de Empresas |
description |
The research presents as a theme the training needs of professors who work in Higher Education. The problem is circumscribed in the historical dilemma of post-graduation stricto sensu: researcher versus teacher, in which there is a verticalization of the specific knowledge of the area of activity, however, without interfaces with the didactic-pedagogical dimension. The research has a qualitative, exploratory approach and was developed at a federal public university, with ten professors with bachelor's degrees. The data were constructed using a questionnaire and a focus group. The analysis indicates that the main training needs of professors with bachelor's degrees were to understand didactics, teaching methodologies, assessment of learning, in addition to aspects related to the organization of the class as a critical, creative and emancipatory space for students. The research reveals the importance of strengthening university pedagogy, in order to consolidate training spaces and times based on the training needs of teachers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975 10.14393/ER-v28a2021-37 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-37 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31645 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60975/31646 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Darlene Silva dos Santos, Geovana Ferreira Melo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Darlene Silva dos Santos, Geovana Ferreira Melo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e037 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e037 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223336693760 |