O lugar do desenho nas escolas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22142 |
Resumo: | Our graduation thesis presents an analysis about the place of drawing in educational environments, either self-directed and conventional ones, through a sociobiographical approach. Our main goals was to investigate the importance of drawing as an expression form inside those educational environments, as well as observe the cause of rupture of the drawing language that gradually happens inside conventional educative spaces. Questionnaires were applied in two different kinds of educational spaces, in order to compare the students perceptions and to collate the results with the theoretical references of our research. The hypothesis tested here was that freedom, in self-directed learning spaces, enables a more persistent and natural relation with the drawing language. |
id |
UFU_0e03bdb909f0c94d5b5ef9d3a7cb1a89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/22142 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
O lugar do desenho nas escolasDesenhoDrawingEducação autodirigidaSelf-directed educationEnsino convencionalConventional educationEscolasSchoolsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESOur graduation thesis presents an analysis about the place of drawing in educational environments, either self-directed and conventional ones, through a sociobiographical approach. Our main goals was to investigate the importance of drawing as an expression form inside those educational environments, as well as observe the cause of rupture of the drawing language that gradually happens inside conventional educative spaces. Questionnaires were applied in two different kinds of educational spaces, in order to compare the students perceptions and to collate the results with the theoretical references of our research. The hypothesis tested here was that freedom, in self-directed learning spaces, enables a more persistent and natural relation with the drawing language.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Nosso trabalho de conclusão de curso apresenta uma análise sobre o lugar que o desenho ocupa nos ambientes educacionais autodirigidos e convencionais, por meio de uma perspectiva sociobiográfica. Nossos objetivos principais foram investigar a importância do desenho como forma de expressão dentro do ambiente educacional, assim como observar a causa do rompimento da linguagem do desenho que ocorre gradualmente dentro dos espaços convencionais de educação. Utilizamos a aplicação de questionário nos dois tipos de ambientes, a fim de comparar as percepções dos estudantes entrevistados e cotejar os resultados com os referenciais teóricos estudados. A hipótese que buscamos testar é a de que mais liberdade dentro dos ambientes educacionais auto-dirigidos possibilita uma relação mais constante e natural com a linguagem do desenho.Universidade Federal de UberlândiaBrasilArtes VisuaisSilveira, Luís Gustavo Guadalupehttp://lattes.cnpq.br/3633998905043051Sá, Raquel Mello Salimeno dehttp://lattes.cnpq.br/1945390057552432Melo, Roberta Maira dehttp://lattes.cnpq.br/2597747309858882Barão, Victória Naves Assumpção2018-08-01T16:13:17Z2018-08-01T16:13:17Z2018-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBARÃO, Victória Naves Assumpção. O lugar do desenho nas escolas. 2018. 89 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22142porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2018-08-01T16:15:24Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/22142Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2018-08-01T16:15:24Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O lugar do desenho nas escolas |
title |
O lugar do desenho nas escolas |
spellingShingle |
O lugar do desenho nas escolas Barão, Victória Naves Assumpção Desenho Drawing Educação autodirigida Self-directed education Ensino convencional Conventional education Escolas Schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
O lugar do desenho nas escolas |
title_full |
O lugar do desenho nas escolas |
title_fullStr |
O lugar do desenho nas escolas |
title_full_unstemmed |
O lugar do desenho nas escolas |
title_sort |
O lugar do desenho nas escolas |
author |
Barão, Victória Naves Assumpção |
author_facet |
Barão, Victória Naves Assumpção |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silveira, Luís Gustavo Guadalupe http://lattes.cnpq.br/3633998905043051 Sá, Raquel Mello Salimeno de http://lattes.cnpq.br/1945390057552432 Melo, Roberta Maira de http://lattes.cnpq.br/2597747309858882 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barão, Victória Naves Assumpção |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho Drawing Educação autodirigida Self-directed education Ensino convencional Conventional education Escolas Schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
topic |
Desenho Drawing Educação autodirigida Self-directed education Ensino convencional Conventional education Escolas Schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
Our graduation thesis presents an analysis about the place of drawing in educational environments, either self-directed and conventional ones, through a sociobiographical approach. Our main goals was to investigate the importance of drawing as an expression form inside those educational environments, as well as observe the cause of rupture of the drawing language that gradually happens inside conventional educative spaces. Questionnaires were applied in two different kinds of educational spaces, in order to compare the students perceptions and to collate the results with the theoretical references of our research. The hypothesis tested here was that freedom, in self-directed learning spaces, enables a more persistent and natural relation with the drawing language. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01T16:13:17Z 2018-08-01T16:13:17Z 2018-07-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARÃO, Victória Naves Assumpção. O lugar do desenho nas escolas. 2018. 89 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22142 |
identifier_str_mv |
BARÃO, Victória Naves Assumpção. O lugar do desenho nas escolas. 2018. 89 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Artes Visuais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Artes Visuais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569648966500352 |