Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Marília Fernandes
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28617
Resumo: For some time, fieldwork has been used for most subjects in the curriculum of the Geography course at the Federal University of Uberlândia. With this class in the field, the theory studied in the classroom can be better understood in a more practical way. In order for students to have a preview of what will be seen at the study site and to have a discernment of the structure of the place, teachers draw up a Roadmap of what they will do there. This itinerary is detailed from the departure of the University (with scheduled time and place) or the scheduled meeting point until your arrival (also with scheduled time and place). It presents the stop points, the most relevant subjects of the place, the authors who studied the type of structure found at each point (depending on the discipline in question). It contains the type of clothing used for the work-place, whether it is necessary to bring food, the importance of the necessary protections, water and the tools used to carry out the fieldwork. For teachers, making this script is interesting because students already go with a little knowledge and notion for fieldwork. In this final un-dergraduate work, the subject in focus will be geology.
id UFU_249494fd33bbb5a4af4eb45d50c9cba9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/28617
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de GeografiaField class script model as a didactic tool for the geology discipline of the Geography courseProfessoresTeachersModelo de roteiro de trabalho de campoFieldwork script modelAlunosStudentsCNPQ::CIENCIAS HUMANASFor some time, fieldwork has been used for most subjects in the curriculum of the Geography course at the Federal University of Uberlândia. With this class in the field, the theory studied in the classroom can be better understood in a more practical way. In order for students to have a preview of what will be seen at the study site and to have a discernment of the structure of the place, teachers draw up a Roadmap of what they will do there. This itinerary is detailed from the departure of the University (with scheduled time and place) or the scheduled meeting point until your arrival (also with scheduled time and place). It presents the stop points, the most relevant subjects of the place, the authors who studied the type of structure found at each point (depending on the discipline in question). It contains the type of clothing used for the work-place, whether it is necessary to bring food, the importance of the necessary protections, water and the tools used to carry out the fieldwork. For teachers, making this script is interesting because students already go with a little knowledge and notion for fieldwork. In this final un-dergraduate work, the subject in focus will be geology.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Há algum tempo o trabalho de campo é utilizado para a maioria das disciplinas da grade curricular do curso de Geografia da Universidade Federal de Uberlândia. Com essa aula em campo, pode ser melhor compreendido, de forma mais prática, a teoria estudada em sala de aula. Para que os alunos tenham uma prévia do que será visto no local estudado e para que já tenham um discernimento da estrutura do lugar, os professores elaboram o Roteiro do que eles farão nesse local. Esse roteiro é detalhado desde a saída da Universidade (com horário e local marcados) ou do ponto de encontro demarcado, até à sua chegada (igualmente com horário e local marcados). Apresenta os pontos das paradas, os assuntos mais relevantes do local, os autores que estudaram o tipo de estrutura encontrada em cada ponto (dependendo da disciplina em questão). Nele está contido o tipo de vestimentas utilizadas para o local do trabalho, se é necessário levar comidas, a importância das proteções necessárias, levar água e as ferramentas utilizadas para a realização total do trabalho de campo. Para os professores, fazer esse roteiro é interessante pois os alunos já vão com um pouco de conhecimento e noção para o trabalho de campo. Neste Trabalho Final de Graduação, a disciplina em foco será a Geologia.Universidade Federal de UberlândiaBrasilGeografiaSayeg, Heitor Siqueirahttp://lattes.cnpq.br/6811237989924267Souza, Rita de Cássia Martins dehttp://lattes.cnpq.br/5388133784676755Soares, Ângela Mariahttp://lattes.cnpq.br/3360129210665288Cardoso, Marília Fernandes2020-02-05T13:11:21Z2020-02-05T13:11:21Z2019-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCARDOSO, Marília Fernandes. Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia. 2019. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28617porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-02-06T06:11:21Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28617Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-02-06T06:11:21Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
Field class script model as a didactic tool for the geology discipline of the Geography course
title Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
spellingShingle Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
Cardoso, Marília Fernandes
Professores
Teachers
Modelo de roteiro de trabalho de campo
Fieldwork script model
Alunos
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
title_full Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
title_fullStr Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
title_full_unstemmed Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
title_sort Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia
author Cardoso, Marília Fernandes
author_facet Cardoso, Marília Fernandes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sayeg, Heitor Siqueira
http://lattes.cnpq.br/6811237989924267
Souza, Rita de Cássia Martins de
http://lattes.cnpq.br/5388133784676755
Soares, Ângela Maria
http://lattes.cnpq.br/3360129210665288
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Marília Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Professores
Teachers
Modelo de roteiro de trabalho de campo
Fieldwork script model
Alunos
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Professores
Teachers
Modelo de roteiro de trabalho de campo
Fieldwork script model
Alunos
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description For some time, fieldwork has been used for most subjects in the curriculum of the Geography course at the Federal University of Uberlândia. With this class in the field, the theory studied in the classroom can be better understood in a more practical way. In order for students to have a preview of what will be seen at the study site and to have a discernment of the structure of the place, teachers draw up a Roadmap of what they will do there. This itinerary is detailed from the departure of the University (with scheduled time and place) or the scheduled meeting point until your arrival (also with scheduled time and place). It presents the stop points, the most relevant subjects of the place, the authors who studied the type of structure found at each point (depending on the discipline in question). It contains the type of clothing used for the work-place, whether it is necessary to bring food, the importance of the necessary protections, water and the tools used to carry out the fieldwork. For teachers, making this script is interesting because students already go with a little knowledge and notion for fieldwork. In this final un-dergraduate work, the subject in focus will be geology.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
2020-02-05T13:11:21Z
2020-02-05T13:11:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARDOSO, Marília Fernandes. Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia. 2019. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28617
identifier_str_mv CARDOSO, Marília Fernandes. Modelo de roteiro de aula de campo como ferramenta didática para a disciplina de geologia do curso de Geografia. 2019. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28617
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Geografia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Geografia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569573458542592