O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Ianni Sousa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498
Resumo: This research addresses the historical denialism on the subject of Civil-Military Dictatorship in Brazil that began to spread, especially in digital media, due to the current political moment and its extreme right-wing sphere. This situation has entered History classes and, at times, has provoked clashes between students who, influenced by Fake News and other digital sources, question historical truths and find, we teachers, unprepared to address denialism. Reconstructing the memory of the Dictatorship as a period without rights, without individual freedoms, of torture and authoritarian abuse by the State, has become an important social demand, therefore, a duty of the History teacher. Approaching the History of the Present Time and Public History, it was intended to bring together in an App, public content and didactic strategies of collaboration with teachers, which also contribute to the fight against historical denialism, seeking to strengthen the way in which teachers and students receive the various information from digital channels.
id UFU_571c67eb80e895d5ec19ae909a022907
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/36324
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?Denialism in the classroom: what now teacher?Ensino de históriaAprendizagem históricaSaberes e práticas no espaço escolarNegacionismoDitadura Civil-MilitarCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEAHistóriaDitaduraBrasil - História - 1964-1985This research addresses the historical denialism on the subject of Civil-Military Dictatorship in Brazil that began to spread, especially in digital media, due to the current political moment and its extreme right-wing sphere. This situation has entered History classes and, at times, has provoked clashes between students who, influenced by Fake News and other digital sources, question historical truths and find, we teachers, unprepared to address denialism. Reconstructing the memory of the Dictatorship as a period without rights, without individual freedoms, of torture and authoritarian abuse by the State, has become an important social demand, therefore, a duty of the History teacher. Approaching the History of the Present Time and Public History, it was intended to bring together in an App, public content and didactic strategies of collaboration with teachers, which also contribute to the fight against historical denialism, seeking to strengthen the way in which teachers and students receive the various information from digital channels.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Essa pesquisa aborda os negacionismos históricos sobre a temática Ditadura Civil-Militar no Brasil que passaram a se propagar, principalmente nas mídias digitais, devido o momento político atual e sua esfera de extrema direita. Essa conjuntura adentrou as aulas de História e, por vezes, vem provocando embates entre estudantes que, influenciados pelas Fake News e outras fontes digitais, questionam as verdades históricas e encontram, nós professores, despreparados para abordar os negacionismos. Reconstruir a memória da Ditadura como um período sem direitos, sem liberdades individuais, de torturas e abusos autoritários por parte do Estado, transformou-se em uma importante demanda social, portanto, um dever do professor de História. Abordando a História do Tempo Presente e a História Pública, pretendeu-se reunir em um App, conteúdos públicos e estratégias didáticas de colaboração aos docentes, que contribuam, também, no combate ao negacionismo histórico, buscando ainda fortalecer a maneira como os(as) professores(as) e os estudantes recebem as diversas informações advindas dos canais digitais.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaCarmo, Maria Andréa Angelottihttp://lattes.cnpq.br/0610125299025198Silva, Jeannehttp://lattes.cnpq.br/8528187665285090Cunha, Nara Rubia de Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/4787129577624171Borges, Ianni Sousa2022-10-24T19:18:00Z2022-10-24T19:18:00Z2022-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBORGES, Ianni Sousa. O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?. 2022. 134 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498porhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-02-27T16:36:47Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36324Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-02-27T16:36:47Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
Denialism in the classroom: what now teacher?
title O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
spellingShingle O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
Borges, Ianni Sousa
Ensino de história
Aprendizagem histórica
Saberes e práticas no espaço escolar
Negacionismo
Ditadura Civil-Militar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA
História
Ditadura
Brasil - História - 1964-1985
title_short O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
title_full O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
title_fullStr O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
title_full_unstemmed O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
title_sort O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
author Borges, Ianni Sousa
author_facet Borges, Ianni Sousa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carmo, Maria Andréa Angelotti
http://lattes.cnpq.br/0610125299025198
Silva, Jeanne
http://lattes.cnpq.br/8528187665285090
Cunha, Nara Rubia de Carvalho
http://lattes.cnpq.br/4787129577624171
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Ianni Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de história
Aprendizagem histórica
Saberes e práticas no espaço escolar
Negacionismo
Ditadura Civil-Militar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA
História
Ditadura
Brasil - História - 1964-1985
topic Ensino de história
Aprendizagem histórica
Saberes e práticas no espaço escolar
Negacionismo
Ditadura Civil-Militar
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA
História
Ditadura
Brasil - História - 1964-1985
description This research addresses the historical denialism on the subject of Civil-Military Dictatorship in Brazil that began to spread, especially in digital media, due to the current political moment and its extreme right-wing sphere. This situation has entered History classes and, at times, has provoked clashes between students who, influenced by Fake News and other digital sources, question historical truths and find, we teachers, unprepared to address denialism. Reconstructing the memory of the Dictatorship as a period without rights, without individual freedoms, of torture and authoritarian abuse by the State, has become an important social demand, therefore, a duty of the History teacher. Approaching the History of the Present Time and Public History, it was intended to bring together in an App, public content and didactic strategies of collaboration with teachers, which also contribute to the fight against historical denialism, seeking to strengthen the way in which teachers and students receive the various information from digital channels.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-24T19:18:00Z
2022-10-24T19:18:00Z
2022-08-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BORGES, Ianni Sousa. O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?. 2022. 134 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498
identifier_str_mv BORGES, Ianni Sousa. O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?. 2022. 134 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569700035297280