Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39757 |
Resumo: | This research presented as a conclusion of the Visual Arts Course at the Federal University of Uberlândia, had as its purpose a practical work based on bibliographical and iconographic investigation about the lives of women who participated in the cangaço phenomenon in the Brazilian Northeast, a social banditry movement that had its peak in the 1930s. Consisting of fourteen watercolor paintings, I materialize memories of the cangaceiras and problematizations about their experiences after joining the bands of cangaceiros, pointing out the gender inequality established within the context of country society and the invisibility of the activity feminine in the historiography of cangaço. |
id |
UFU_5c0e9fc12d2b562ba9822265a73e741d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/39757 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininasBeyond beautiful Maria: watercolors and feminine storiesMulheresWomanCangaçoAquarelaWatercolorFeminismoFeminismPatriarcadoPatriarchyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICASThis research presented as a conclusion of the Visual Arts Course at the Federal University of Uberlândia, had as its purpose a practical work based on bibliographical and iconographic investigation about the lives of women who participated in the cangaço phenomenon in the Brazilian Northeast, a social banditry movement that had its peak in the 1930s. Consisting of fourteen watercolor paintings, I materialize memories of the cangaceiras and problematizations about their experiences after joining the bands of cangaceiros, pointing out the gender inequality established within the context of country society and the invisibility of the activity feminine in the historiography of cangaço.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esta pesquisa apresentada como trabalho de conclusão do Curso de Artes Visuais da Universidade Federal de Uberlândia, teve como propósito um trabalho prático e uma investigação bibliográfica e iconográfica acerca da vida das mulheres que tiveram participação no fenômeno do cangaço no Nordeste brasileiro, movimento de banditismo social que teve seu auge na década de 1930. Constituído por quatorze pinturas em aquarela, materializo memórias das cangaceiras e problematizações acerca de suas vivências após o ingresso nos bandos, apontando a desigualdade de gênero estabelecida dentro do contexto da sociedade sertaneja e a invisibilidade da atividade feminina na historiografia do cangaço.Universidade Federal de UberlândiaBrasilArtes VisuaisEsperante, Marcel Alexandre Limphttp://lattes.cnpq.br/9182224080806666Borges, Clarissa Monteirohttp://lattes.cnpq.br/5819729569748981Vaz, Tamirishttp://lattes.cnpq.br/5063876645938107Vilela, Jéssica Mendes2023-12-07T13:26:10Z2023-12-07T13:26:10Z2023-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfVILELA, Jéssica Mendes. Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas. 2023. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39757porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-12-08T06:40:12Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/39757Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-12-08T06:40:12Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas Beyond beautiful Maria: watercolors and feminine stories |
title |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas |
spellingShingle |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas Vilela, Jéssica Mendes Mulheres Woman Cangaço Aquarela Watercolor Feminismo Feminism Patriarcado Patriarchy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS |
title_short |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas |
title_full |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas |
title_fullStr |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas |
title_full_unstemmed |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas |
title_sort |
Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas |
author |
Vilela, Jéssica Mendes |
author_facet |
Vilela, Jéssica Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Esperante, Marcel Alexandre Limp http://lattes.cnpq.br/9182224080806666 Borges, Clarissa Monteiro http://lattes.cnpq.br/5819729569748981 Vaz, Tamiris http://lattes.cnpq.br/5063876645938107 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vilela, Jéssica Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres Woman Cangaço Aquarela Watercolor Feminismo Feminism Patriarcado Patriarchy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS |
topic |
Mulheres Woman Cangaço Aquarela Watercolor Feminismo Feminism Patriarcado Patriarchy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS |
description |
This research presented as a conclusion of the Visual Arts Course at the Federal University of Uberlândia, had as its purpose a practical work based on bibliographical and iconographic investigation about the lives of women who participated in the cangaço phenomenon in the Brazilian Northeast, a social banditry movement that had its peak in the 1930s. Consisting of fourteen watercolor paintings, I materialize memories of the cangaceiras and problematizations about their experiences after joining the bands of cangaceiros, pointing out the gender inequality established within the context of country society and the invisibility of the activity feminine in the historiography of cangaço. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-07T13:26:10Z 2023-12-07T13:26:10Z 2023-11-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VILELA, Jéssica Mendes. Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas. 2023. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39757 |
identifier_str_mv |
VILELA, Jéssica Mendes. Além de maria bonita: aquarelas e histórias femininas. 2023. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39757 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Artes Visuais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Artes Visuais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569675536367616 |