Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22474 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.74 |
Resumo: | This dissertation studies the process of transcription of Johann Sebastian Bach’s Suite I for cello (BWV 1007) for the modern guitar. Our premise is that the composer has reworked his music according to the polyphonic capacity of the desired instrument, and we map his own strategies observed in the recomposition of his solo strings works (BWV 1001-1012 for violin and cello) for the lute (BWV 995, 1000, 1006a). In our bibliographical revision, we direct our focus and analytical intent towards implied polyphony and structural equilibrium, starting from the comprehension of the fortspinnung form. In the existing transcriptions of this suite, our analytical method is the selection and comparison of three versions in a colored score which identifies the strategies used according to the mapping of Bach’s recompositions. We looked at the whole transcriptions of the suite of Göran Söllscher, Tilman Hoppstock e John Duarte. In the Prelude, we added versions of Andrés Segovia/Manuel Ponce, Edson Lopes, Marcos Diaz, Jodacil Damasceno, John Mills and Ana Vidovic. At last, we transcribe the Suite I for the six strings guitar, including sugestions for seven strings guitar, integrating analysis and studied literature. |
id |
UFU_7a85a41baf86f3aa9855f9de4240c363 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/22474 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. BachGuitar transcriptions of the BWV 1007 suite: structural balance, implicit polyphony and reprocessing procedures analyzed in J. S. BachTranscrição para violãoSuíte I BWV 1007Polifonia ImplícitaReelaborações de J. S. Bach para alaúdeGuitar transcriptionImplied PolyphonyJ. S. Bach rearrangements for luteMúsicaArranjo (Música)Música para violãoBach, Johann Sebastian, 1685 - 1750CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis dissertation studies the process of transcription of Johann Sebastian Bach’s Suite I for cello (BWV 1007) for the modern guitar. Our premise is that the composer has reworked his music according to the polyphonic capacity of the desired instrument, and we map his own strategies observed in the recomposition of his solo strings works (BWV 1001-1012 for violin and cello) for the lute (BWV 995, 1000, 1006a). In our bibliographical revision, we direct our focus and analytical intent towards implied polyphony and structural equilibrium, starting from the comprehension of the fortspinnung form. In the existing transcriptions of this suite, our analytical method is the selection and comparison of three versions in a colored score which identifies the strategies used according to the mapping of Bach’s recompositions. We looked at the whole transcriptions of the suite of Göran Söllscher, Tilman Hoppstock e John Duarte. In the Prelude, we added versions of Andrés Segovia/Manuel Ponce, Edson Lopes, Marcos Diaz, Jodacil Damasceno, John Mills and Ana Vidovic. At last, we transcribe the Suite I for the six strings guitar, including sugestions for seven strings guitar, integrating analysis and studied literature.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Este trabalho estuda o processo de transcrição para o violão da Suíte I para Violoncelo de Johann Sebastian Bach (BWV 1007). Partimos do princípio que o compositor reelaborou sua música de acordo com a capacidade polifônica do instrumento de destino, desta forma mapeamos os procedimentos compositor em sua própria reelaboração de obras do ciclo de cordas solo (violino e violoncelo, BWV 1001-1012) para o alaúde (BWV 995, 1000, 1006a). Direcionamos o enfoque da nossa revisão de literatura às estratégias de polifonia implícita e o equilíbrio estrutural, partindo da compreensão formal do estilo composicional fortspinnung. Nas transcrições existentes dessa suíte, nosso método analítico foi a seleção e comparação de três versões por meio de uma grade colorida que identifica os procedimentos empregados de acordo com o levantamento realizado das reelaborações do compositor. Averiguamos as transcrições da Suíte I de Göran Söllscher, Tilman Hoppstock e John Duarte. Além destes, no Prelúdio, incluímos Andrés Segovia/Manuel Ponce, Edson Lopes, Marcos Diaz, Jodacil Damasceno, John Mills e Ana Vidovic. Por fim, oferecemos uma transcrição própria da Suíte I BWV 1007 para o violão de seis cordas, incluindo sugestões para sete cordas, integrando as análises com a literatura revisada.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em MúsicaOrosco, Maurício Tadeu dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/3268304397002139Costa, Gustavo Silveirahttp://lattes.cnpq.br/2116370867681969Barreiro, Daniel Luíshttp://lattes.cnpq.br/9231522389312679Beschizza, Christhian Barcelos Carvalho Lima2018-09-19T14:43:29Z2018-09-19T14:43:29Z2017-11-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBESCHIZZA, Christhian Barcelos Carvalho Lima. Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.74https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22474http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.74porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2018-09-19T14:44:34Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/22474Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2018-09-19T14:44:34Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach Guitar transcriptions of the BWV 1007 suite: structural balance, implicit polyphony and reprocessing procedures analyzed in J. S. Bach |
title |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach |
spellingShingle |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach Beschizza, Christhian Barcelos Carvalho Lima Transcrição para violão Suíte I BWV 1007 Polifonia Implícita Reelaborações de J. S. Bach para alaúde Guitar transcription Implied Polyphony J. S. Bach rearrangements for lute Música Arranjo (Música) Música para violão Bach, Johann Sebastian, 1685 - 1750 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach |
title_full |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach |
title_fullStr |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach |
title_full_unstemmed |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach |
title_sort |
Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach |
author |
Beschizza, Christhian Barcelos Carvalho Lima |
author_facet |
Beschizza, Christhian Barcelos Carvalho Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Orosco, Maurício Tadeu dos Santos http://lattes.cnpq.br/3268304397002139 Costa, Gustavo Silveira http://lattes.cnpq.br/2116370867681969 Barreiro, Daniel Luís http://lattes.cnpq.br/9231522389312679 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beschizza, Christhian Barcelos Carvalho Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transcrição para violão Suíte I BWV 1007 Polifonia Implícita Reelaborações de J. S. Bach para alaúde Guitar transcription Implied Polyphony J. S. Bach rearrangements for lute Música Arranjo (Música) Música para violão Bach, Johann Sebastian, 1685 - 1750 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
topic |
Transcrição para violão Suíte I BWV 1007 Polifonia Implícita Reelaborações de J. S. Bach para alaúde Guitar transcription Implied Polyphony J. S. Bach rearrangements for lute Música Arranjo (Música) Música para violão Bach, Johann Sebastian, 1685 - 1750 CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
This dissertation studies the process of transcription of Johann Sebastian Bach’s Suite I for cello (BWV 1007) for the modern guitar. Our premise is that the composer has reworked his music according to the polyphonic capacity of the desired instrument, and we map his own strategies observed in the recomposition of his solo strings works (BWV 1001-1012 for violin and cello) for the lute (BWV 995, 1000, 1006a). In our bibliographical revision, we direct our focus and analytical intent towards implied polyphony and structural equilibrium, starting from the comprehension of the fortspinnung form. In the existing transcriptions of this suite, our analytical method is the selection and comparison of three versions in a colored score which identifies the strategies used according to the mapping of Bach’s recompositions. We looked at the whole transcriptions of the suite of Göran Söllscher, Tilman Hoppstock e John Duarte. In the Prelude, we added versions of Andrés Segovia/Manuel Ponce, Edson Lopes, Marcos Diaz, Jodacil Damasceno, John Mills and Ana Vidovic. At last, we transcribe the Suite I for the six strings guitar, including sugestions for seven strings guitar, integrating analysis and studied literature. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-24 2018-09-19T14:43:29Z 2018-09-19T14:43:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BESCHIZZA, Christhian Barcelos Carvalho Lima. Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.74 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22474 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.74 |
identifier_str_mv |
BESCHIZZA, Christhian Barcelos Carvalho Lima. Transcrições para violão da suíte BWV 1007: equilíbrio estrutural, polifonia implícita e procedimentos de reelaboração analisados em J. S. Bach. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.74 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22474 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.74 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Música |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Música |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569663042584576 |