Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839
Resumo: This research pulls out from the following question: What are the theoretical and practical necessary knowledge for the teachers to teach math to autistic children on the elementary school using the Robert Gagné’s Instruction Theory perspective? Grounded on a guiding question, we intended to identify, describe and analyze the necessary theoretical and practical knowledge for the teacher to teach math to autistic students following the Instruction Theory perspective. To answer the proposed problem and the defined goals, the investigation developed by a bibliographic research. Through an analyses about the Autism Spectrum Disorder and the math taught in elementary school, the presented research portrayed the learning theories and in a very specific way, the Robert Gagné’s Instruction Theory as a theoretical reference to the effectuation of significant and efficient pedagogical practices in the maths teaching process to autistic students. We also presented an investigation about autism, the math teaching process to autistic people, the main learning theories, the importance of the teacher-researcher to the math teaching process to autistics, the instruction theory in the math’s teaching. Looking to establish an inter-relation between those knowlegdes to the proper characteristics of Autism Spectrum Disorder.
id UFU_9f164c9af55f0d3805523a54f8871b02
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30933
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert GagnéTeaching mathematics and learning to the autistic person: contributions from Robert Gagné's Instructional TheoryMatemáticaTtranstorno do espectro autistaTeoria da instrução de Robert GagneProfessor pesquisadorMathAutism Spectrum DisorderInstruction TheoryRobert GagnéTeacher – researcherCNPQ::CIENCIAS HUMANASEducaçãoThis research pulls out from the following question: What are the theoretical and practical necessary knowledge for the teachers to teach math to autistic children on the elementary school using the Robert Gagné’s Instruction Theory perspective? Grounded on a guiding question, we intended to identify, describe and analyze the necessary theoretical and practical knowledge for the teacher to teach math to autistic students following the Instruction Theory perspective. To answer the proposed problem and the defined goals, the investigation developed by a bibliographic research. Through an analyses about the Autism Spectrum Disorder and the math taught in elementary school, the presented research portrayed the learning theories and in a very specific way, the Robert Gagné’s Instruction Theory as a theoretical reference to the effectuation of significant and efficient pedagogical practices in the maths teaching process to autistic students. We also presented an investigation about autism, the math teaching process to autistic people, the main learning theories, the importance of the teacher-researcher to the math teaching process to autistics, the instruction theory in the math’s teaching. Looking to establish an inter-relation between those knowlegdes to the proper characteristics of Autism Spectrum Disorder.Dissertação (Mestrado)Esta pesquisa partiu do seguinte questionamento: quais são os saberes teóricos e práticos necessários para que os professsores ensinem Matemática a crianças autistas nas séries iniciais, sob a perspectiva da Teoria da Instrução de Robert Gagné? Fundamentando-se na questão norteadora, pretendeu-se identificar, descrever e analisar os saberes teóricos e práticos necessários para que o professor possa ensinar Matemática a alunos autistas sob a perspectiva da Teoria da Instrução de Robert Gagné. Para responder o problema proposto e os objetivos definidos, a investigação desenvolveu-se por meio de uma pesquisa bibliográfica. Mediante uma análise sobre o Transtorno do Espectro Autista e o ensino da Matemática nas séries iniciais, a presente pesquisa retratou as teorias da aprendizagem e de maneira bastante específica a Teoria da Instrução de Robert Gagné como um referencial teórico para efetivação de práticas pedagógicas significativas e eficientes no ensino de Matemática a alunos autistas. Ainda apresentou-se uma investigação sobre autismo, o ensino da matemática a autistas, as principais teorias da aprendizagem, a importância do professor-pesquisador para o ensino da Matemática a autistas, a teoria da instrução e o ensino da Matemática. Procurando sempre estabelecer uma inter-relação entre esses saberes e as características próprias do Transtorno do Espectro Autista.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoOliveira, Guilherme Saramago dehttp://lattes.cnpq.br/9522343899468842Ghelli, Kelma Gomes Mendonçahttp://lattes.cnpq.br/1932114816846374Ustra, Sandro Roger Vargashttp://lattes.cnpq.br/9632550703149729Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria2021-01-04T22:26:52Z2021-01-04T22:26:52Z2020-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBORGES, Tatiane Daby de Fatima Faria. Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da teoria Instrucional de Robert Gagné. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-04-27T13:26:30Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30933Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-04-27T13:26:30Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
Teaching mathematics and learning to the autistic person: contributions from Robert Gagné's Instructional Theory
title Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
spellingShingle Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria
Matemática
Ttranstorno do espectro autista
Teoria da instrução de Robert Gagne
Professor pesquisador
Math
Autism Spectrum Disorder
Instruction Theory
Robert Gagné
Teacher – researcher
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Educação
title_short Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
title_full Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
title_fullStr Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
title_full_unstemmed Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
title_sort Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
author Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria
author_facet Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Guilherme Saramago de
http://lattes.cnpq.br/9522343899468842
Ghelli, Kelma Gomes Mendonça
http://lattes.cnpq.br/1932114816846374
Ustra, Sandro Roger Vargas
http://lattes.cnpq.br/9632550703149729
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Ttranstorno do espectro autista
Teoria da instrução de Robert Gagne
Professor pesquisador
Math
Autism Spectrum Disorder
Instruction Theory
Robert Gagné
Teacher – researcher
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Educação
topic Matemática
Ttranstorno do espectro autista
Teoria da instrução de Robert Gagne
Professor pesquisador
Math
Autism Spectrum Disorder
Instruction Theory
Robert Gagné
Teacher – researcher
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Educação
description This research pulls out from the following question: What are the theoretical and practical necessary knowledge for the teachers to teach math to autistic children on the elementary school using the Robert Gagné’s Instruction Theory perspective? Grounded on a guiding question, we intended to identify, describe and analyze the necessary theoretical and practical knowledge for the teacher to teach math to autistic students following the Instruction Theory perspective. To answer the proposed problem and the defined goals, the investigation developed by a bibliographic research. Through an analyses about the Autism Spectrum Disorder and the math taught in elementary school, the presented research portrayed the learning theories and in a very specific way, the Robert Gagné’s Instruction Theory as a theoretical reference to the effectuation of significant and efficient pedagogical practices in the maths teaching process to autistic students. We also presented an investigation about autism, the math teaching process to autistic people, the main learning theories, the importance of the teacher-researcher to the math teaching process to autistics, the instruction theory in the math’s teaching. Looking to establish an inter-relation between those knowlegdes to the proper characteristics of Autism Spectrum Disorder.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
2021-01-04T22:26:52Z
2021-01-04T22:26:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BORGES, Tatiane Daby de Fatima Faria. Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da teoria Instrucional de Robert Gagné. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839
identifier_str_mv BORGES, Tatiane Daby de Fatima Faria. Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da teoria Instrucional de Robert Gagné. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569616172285952