Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ercília de Fátima Pegorari
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16043
Resumo: Th is d issertat ion shows the importance of the ra i lways as cata lyt ic in the construct ion and occupat ion of the geographica l space. They appeared in England and of there they dispersed all over the world, ac companying the deve lopment of the industry and the urbanizat ion. In Bra z i l, the ra i lways was fundamental for the transport of the main product , the coffee, of the end of the century XIX to the first decades of the century XX, became responsible a lso for tying the coast to the inter ior of the country, besides the Tr iângu lo Mine iro (Min ing Tr iangle) , through the implantat ion of severa l ra i l companies. The reduced investments in the recast , in the conservat ion and in the acquisit ion of ro l l ing mater ia l , they took the rai l sect ion to the stagnat ion. To minimize that s ituat ion, in the decade of 1990, they happened the privat izat ions and the concessions. In the Tr iângulo Mine iro (Mining Tr iangle) the dea lersh ip is Fe rrovia Centro- At lânt ica (FCA), that it renders services of transport of loads, becoming of that sorts out an important logist ic support for area .
id UFU_baf605d9e12c72c3b43daec593d7977e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/16043
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo MineiroTransporte ferroviário - Triângulo Mineiro (MG)FerroviasTransporteApoio logísticoRailwaysTransportLogistics supportCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIATh is d issertat ion shows the importance of the ra i lways as cata lyt ic in the construct ion and occupat ion of the geographica l space. They appeared in England and of there they dispersed all over the world, ac companying the deve lopment of the industry and the urbanizat ion. In Bra z i l, the ra i lways was fundamental for the transport of the main product , the coffee, of the end of the century XIX to the first decades of the century XX, became responsible a lso for tying the coast to the inter ior of the country, besides the Tr iângu lo Mine iro (Min ing Tr iangle) , through the implantat ion of severa l ra i l companies. The reduced investments in the recast , in the conservat ion and in the acquisit ion of ro l l ing mater ia l , they took the rai l sect ion to the stagnat ion. To minimize that s ituat ion, in the decade of 1990, they happened the privat izat ions and the concessions. In the Tr iângulo Mine iro (Mining Tr iangle) the dea lersh ip is Fe rrovia Centro- At lânt ica (FCA), that it renders services of transport of loads, becoming of that sorts out an important logist ic support for area .Mestre em GeografiaEsta disse rtação mostra a importância das fe rrovias como catalisadoras na construção e ocupação do espaço geográfico. Elas surgiram na Inglat erra e de lá se espalha ram pelo mundo, acompanhando o desenvolvimento da indústria e a urbanização. No Brasil , as fer rovias foram fundamentais para o transporte do pr incipal produto, o café, do final do século XIX às primeiras décadas do século XX. Tornaram-se responsáve is também por ligar o litoral ao inter ior do país, inc lusive, o Tr iângu lo Mineiro, por meio da implantação de várias companhias ferroviárias. Os reduzidos invest imentos na remodelação, na conservação e na aquis ição de materia l rodante levaram o setor ferroviá rio à estagnação. Para min imizar essa situação, na década de 1990, ocorre ram as pr ivat iz ações e as concessões. No Tr iân gulo Mine iro, a concessionár ia é a Ferrovia Centro-Atlântica (FCA), que presta serviços de transporte de cargas, tornando-se, dessa maneira, um importante apoio logíst ico para a região.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em GeografiaCiências HumanasUFUFerreira, William Rodrigueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728603T6Silva, Vicente de Paulo dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765466H1Bessa, Kelly Cristine Fernandes de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795595A7Silva, Ercília de Fátima Pegorari2016-06-22T18:44:34Z2009-04-222016-06-22T18:44:34Z2008-10-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Ercília de Fátima Pegorari. Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro. 2008. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16043porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T07:26:24Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/16043Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T07:26:24Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
title Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
spellingShingle Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
Silva, Ercília de Fátima Pegorari
Transporte ferroviário - Triângulo Mineiro (MG)
Ferrovias
Transporte
Apoio logístico
Railways
Transport
Logistics support
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
title_full Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
title_fullStr Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
title_full_unstemmed Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
title_sort Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro
author Silva, Ercília de Fátima Pegorari
author_facet Silva, Ercília de Fátima Pegorari
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferreira, William Rodrigues
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728603T6
Silva, Vicente de Paulo da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765466H1
Bessa, Kelly Cristine Fernandes de Oliveira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795595A7
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ercília de Fátima Pegorari
dc.subject.por.fl_str_mv Transporte ferroviário - Triângulo Mineiro (MG)
Ferrovias
Transporte
Apoio logístico
Railways
Transport
Logistics support
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic Transporte ferroviário - Triângulo Mineiro (MG)
Ferrovias
Transporte
Apoio logístico
Railways
Transport
Logistics support
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description Th is d issertat ion shows the importance of the ra i lways as cata lyt ic in the construct ion and occupat ion of the geographica l space. They appeared in England and of there they dispersed all over the world, ac companying the deve lopment of the industry and the urbanizat ion. In Bra z i l, the ra i lways was fundamental for the transport of the main product , the coffee, of the end of the century XIX to the first decades of the century XX, became responsible a lso for tying the coast to the inter ior of the country, besides the Tr iângu lo Mine iro (Min ing Tr iangle) , through the implantat ion of severa l ra i l companies. The reduced investments in the recast , in the conservat ion and in the acquisit ion of ro l l ing mater ia l , they took the rai l sect ion to the stagnat ion. To minimize that s ituat ion, in the decade of 1990, they happened the privat izat ions and the concessions. In the Tr iângulo Mine iro (Mining Tr iangle) the dea lersh ip is Fe rrovia Centro- At lânt ica (FCA), that it renders services of transport of loads, becoming of that sorts out an important logist ic support for area .
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-10-10
2009-04-22
2016-06-22T18:44:34Z
2016-06-22T18:44:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Ercília de Fátima Pegorari. Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro. 2008. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16043
identifier_str_mv SILVA, Ercília de Fátima Pegorari. Ferrovias: da produção de riquezas ao apoio logístico no Triângulo Mineiro. 2008. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Geografia
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Geografia
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569709582581760