Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Pedro Henrique Cacique
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14528
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.351
Resumo: The educational scenario has been constantly changed by the emergence of new technologies. Several researches and tools are developed in order to reframe the ways of learning and teaching inside and outside school. Information and communication technologies have caused a deep revolution in people\'s way of life in the past decades. One of the ranges that couldn\'t avoid to be affected is education and enablement (Kubota, DEMOLINER e FIGUEIREDO, 2011). The education has gotten new perspectives with the learning based on interactive technologies. Learning becomes a dynamic process and no more dependent on geographical boundaries. Hence, learning techniques arise, supported by mobile computing, which is able to take new information to the user at any time anywhere (mobile-learning or simply m-learning). This work approaches current usage of m-learning and presents a strategy of development in educational applications, using mobile devices associated with Virtual Environments and Augmented Reality. With that purpose, pattern recognition techniques related to gesture and touch are adapted and strategies of those patterns associations with library elements and between themselves, aiming to conceive virtual and augmented environments as a support for teaching. As a proof of concept, the application was implemented and evaluated, grounded in such techniques, allowing the conception of Physics experiments (Classic Mechanics).
id UFU_da214adec6b2e921b73d4e316aeff887
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/14528
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveisDevelopment strategy for mobile-learning systems using augmented realityM-LearningRealidade virtualRealidade aumentadaTecnologia de ponta e eduacaçãoComputação móvelVirtual realityAugmented realityCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAThe educational scenario has been constantly changed by the emergence of new technologies. Several researches and tools are developed in order to reframe the ways of learning and teaching inside and outside school. Information and communication technologies have caused a deep revolution in people\'s way of life in the past decades. One of the ranges that couldn\'t avoid to be affected is education and enablement (Kubota, DEMOLINER e FIGUEIREDO, 2011). The education has gotten new perspectives with the learning based on interactive technologies. Learning becomes a dynamic process and no more dependent on geographical boundaries. Hence, learning techniques arise, supported by mobile computing, which is able to take new information to the user at any time anywhere (mobile-learning or simply m-learning). This work approaches current usage of m-learning and presents a strategy of development in educational applications, using mobile devices associated with Virtual Environments and Augmented Reality. With that purpose, pattern recognition techniques related to gesture and touch are adapted and strategies of those patterns associations with library elements and between themselves, aiming to conceive virtual and augmented environments as a support for teaching. As a proof of concept, the application was implemented and evaluated, grounded in such techniques, allowing the conception of Physics experiments (Classic Mechanics).Mestre em CiênciasO cenário educacional é constantemente alterado pelo surgimento de novas tecnologias. Diversas pesquisas e ferramentas são desenvolvidas com o propósito de resignificar as formas de aprender e ensinar dentro e fora da escola. As tecnologias da informação e da comunicação causaram uma profunda revolução no modo de vida das pessoas nas últimas décadas. Uma das áreas que não poderia deixar de ser afetada é a da educação e capacitação (Kubota, Demoliner, & Fiqueiredo, 2011). A Educação ganhou novas perspectivas com a aprendizagem baseada nas tecnologias interativas. O aprendizado torna-se um processo dinâmico e não depende mais das barreiras geográficas. Surgem, com isso, técnicas de ensino, suportadas pela computação móvel, capazes de levar ao usuário novas informações em qualquer lugar e a qualquer momento (mobile-learning ou simplesmente m-learning). Este trabalho aborda as práticas atuais de m-learning e apresenta uma estratégia de desenvolvimento de aplicações educacionais, com uso de dispositivos móveis associados a Ambientes Virtuais e Realidade Aumentada. Para tal desenvolvimento, são adaptadas técnicas de reconhecimento de padrões relacionados com gestos e toques, elaboradas estratégias de associações de tais padrões com elementos de bibliotecas e entre si, visando conceber ambientes virtuais e aumentados como suporte ao ensino. Como prova de conceito, implementou-se e avaliou-se aplicativo que, fundamentado em tais técnicas, permite a concepção de experiências de Física (Mecânica Clássica).Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em Engenharia ElétricaEngenhariasUFULamounier Júnior, Edgard Afonsohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797895D6Cardoso, Alexandrehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701222P0Carrijo, Gilberto Aranteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781864Y0Mustaro, Pollyana Notargiacomohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708901T0Braga, Pedro Henrique Cacique2016-06-22T18:38:51Z2013-04-042016-06-22T18:38:51Z2012-10-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfBRAGA, Pedro Henrique Cacique. Development strategy for mobile-learning systems using augmented reality. 2012. 101 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.351https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14528https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.351porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-11-22T06:00:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/14528Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-11-22T06:00:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
Development strategy for mobile-learning systems using augmented reality
title Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
spellingShingle Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
Braga, Pedro Henrique Cacique
M-Learning
Realidade virtual
Realidade aumentada
Tecnologia de ponta e eduacação
Computação móvel
Virtual reality
Augmented reality
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
title_short Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
title_full Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
title_fullStr Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
title_full_unstemmed Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
title_sort Um aplicativo com reconhecimento de toques e gestos para concepção de ambientes virtuais em dispositivos móveis
author Braga, Pedro Henrique Cacique
author_facet Braga, Pedro Henrique Cacique
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lamounier Júnior, Edgard Afonso
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797895D6
Cardoso, Alexandre
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701222P0
Carrijo, Gilberto Arantes
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781864Y0
Mustaro, Pollyana Notargiacomo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708901T0
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Pedro Henrique Cacique
dc.subject.por.fl_str_mv M-Learning
Realidade virtual
Realidade aumentada
Tecnologia de ponta e eduacação
Computação móvel
Virtual reality
Augmented reality
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
topic M-Learning
Realidade virtual
Realidade aumentada
Tecnologia de ponta e eduacação
Computação móvel
Virtual reality
Augmented reality
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
description The educational scenario has been constantly changed by the emergence of new technologies. Several researches and tools are developed in order to reframe the ways of learning and teaching inside and outside school. Information and communication technologies have caused a deep revolution in people\'s way of life in the past decades. One of the ranges that couldn\'t avoid to be affected is education and enablement (Kubota, DEMOLINER e FIGUEIREDO, 2011). The education has gotten new perspectives with the learning based on interactive technologies. Learning becomes a dynamic process and no more dependent on geographical boundaries. Hence, learning techniques arise, supported by mobile computing, which is able to take new information to the user at any time anywhere (mobile-learning or simply m-learning). This work approaches current usage of m-learning and presents a strategy of development in educational applications, using mobile devices associated with Virtual Environments and Augmented Reality. With that purpose, pattern recognition techniques related to gesture and touch are adapted and strategies of those patterns associations with library elements and between themselves, aiming to conceive virtual and augmented environments as a support for teaching. As a proof of concept, the application was implemented and evaluated, grounded in such techniques, allowing the conception of Physics experiments (Classic Mechanics).
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-11
2013-04-04
2016-06-22T18:38:51Z
2016-06-22T18:38:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRAGA, Pedro Henrique Cacique. Development strategy for mobile-learning systems using augmented reality. 2012. 101 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.351
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14528
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.351
identifier_str_mv BRAGA, Pedro Henrique Cacique. Development strategy for mobile-learning systems using augmented reality. 2012. 101 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.351
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14528
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica
Engenharias
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica
Engenharias
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569699493183488