Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Clemente, Alessandra Alves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26467
Resumo: For decades, education in Brazil has raised major concerns, especially about the quality of education, the training of teachers, the entry and stay of students in undergraduate courses, the valuation of the profession, working conditions and incentives training. It is, in this sense, that this work walks; therefore, does a survey of the Professional Profile of the Professors of Chemistry of the Mesoregion of the Triângulo Mineiro and Alto Paranaíba of the State of Minas Gerais. The Professional Profile was traced by the content analysis method of the Observatory Platform of the PNE, in which the training of the chemistry teachers of that Meso-region was analyzed (Goal 15, of the National Education Plan). The Meso-region presented results above the average of the State of Minas Gerais, Southeast and Country, Brazil. Thus, 71.76% of the teachers who work as professors of the chemistry discipline in the cities of the Triângulo Mineiro and Alto Paranaíba have a baccalaureate with pedagogical complementation in the area of performance, while in the State this percentage is 63.88 %, in the Southeast Region is 55.59% and in Brazil the numbers are 44.63% of professionals. To conduct the discussion of these results it was also necessary to carry out the survey of the Training Centers of chemistry in the region and type of training offered, of the 73 Higher Education Institutions that offer the course of chemistry in the Mesoregion, 76.71% are undergraduate courses.
id UFU_df5ab6e8681af2df7751eab3ae411bcc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/26467
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto ParanaíbaTraining profile of the teachers of chemistry of Mesorregion of the Triângulo Mineiro e Alto ParanaíbaPerfil profissionalProfessores de químicaProfessional ProfileTeachers of ChemistryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAFor decades, education in Brazil has raised major concerns, especially about the quality of education, the training of teachers, the entry and stay of students in undergraduate courses, the valuation of the profession, working conditions and incentives training. It is, in this sense, that this work walks; therefore, does a survey of the Professional Profile of the Professors of Chemistry of the Mesoregion of the Triângulo Mineiro and Alto Paranaíba of the State of Minas Gerais. The Professional Profile was traced by the content analysis method of the Observatory Platform of the PNE, in which the training of the chemistry teachers of that Meso-region was analyzed (Goal 15, of the National Education Plan). The Meso-region presented results above the average of the State of Minas Gerais, Southeast and Country, Brazil. Thus, 71.76% of the teachers who work as professors of the chemistry discipline in the cities of the Triângulo Mineiro and Alto Paranaíba have a baccalaureate with pedagogical complementation in the area of performance, while in the State this percentage is 63.88 %, in the Southeast Region is 55.59% and in Brazil the numbers are 44.63% of professionals. To conduct the discussion of these results it was also necessary to carry out the survey of the Training Centers of chemistry in the region and type of training offered, of the 73 Higher Education Institutions that offer the course of chemistry in the Mesoregion, 76.71% are undergraduate courses.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A décadas, a educação no Brasil é algo que tem levantado grandes preocupações, especialmente sobre a qualidade educacional, a formação de professores, a entrada e a permanência de estudantes nos cursos de licenciatura, a valorização da profissão, as condições de trabalho e os incentivos à formação continuada. É, nesse sentido, que este trabalho caminha; pois, faz um levantamento do Perfil Profissional dos Professores de Química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba do Estado de Minas Gerais. O Perfil Profissional foi traçado pelo método de análise de conteúdo da Plataforma do Observatório do PNE, em que analisou-se a formação dos professores (Meta 15, do Plano Nacional de Educação) de química dessa Mesorregião. A Mesorregião apresentou resultados acima da média do Estado de Minas Gerais, Região Sudeste e do País, Brasil. Deste modo, 71,76% dos professores que atuam como professores da disciplina de química nas cidades da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba possuem licenciatura ou bacharelado com complementação pedagógica na área de atuação, enquanto que no Estado esse percentual é de 63,88%, na Região Sudeste é de 55,59% e no Brasil os números são de 44,63% dos profissionais. Para realizar a discussão de tais resultados foi necessário também realizar o levantamento dos Centros Formativos de química na região e tipo de formação oferecida, das 73 Instituições de Ensino Superior que oferecem o curso de química na Mesorregião, 76,71% são cursos de licenciatura.2021-07-12Universidade Federal de UberlândiaBrasilQuímicaSilveira, Hélder Eterno dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761611H9Marques, Deividi Marciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758322U4Lima, Viviani Alves dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4751186J1Clemente, Alessandra Alves2019-08-02T16:54:39Z2019-08-02T16:54:39Z2019-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfClemente, Alessandra Alves. Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba. 2019. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26467porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-10-19T13:44:50Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/26467Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-10-19T13:44:50Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
Training profile of the teachers of chemistry of Mesorregion of the Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
title Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
spellingShingle Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
Clemente, Alessandra Alves
Perfil profissional
Professores de química
Professional Profile
Teachers of Chemistry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
title_short Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
title_full Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
title_fullStr Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
title_full_unstemmed Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
title_sort Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba
author Clemente, Alessandra Alves
author_facet Clemente, Alessandra Alves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silveira, Hélder Eterno da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761611H9
Marques, Deividi Marcio
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758322U4
Lima, Viviani Alves de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4751186J1
dc.contributor.author.fl_str_mv Clemente, Alessandra Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Perfil profissional
Professores de química
Professional Profile
Teachers of Chemistry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
topic Perfil profissional
Professores de química
Professional Profile
Teachers of Chemistry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description For decades, education in Brazil has raised major concerns, especially about the quality of education, the training of teachers, the entry and stay of students in undergraduate courses, the valuation of the profession, working conditions and incentives training. It is, in this sense, that this work walks; therefore, does a survey of the Professional Profile of the Professors of Chemistry of the Mesoregion of the Triângulo Mineiro and Alto Paranaíba of the State of Minas Gerais. The Professional Profile was traced by the content analysis method of the Observatory Platform of the PNE, in which the training of the chemistry teachers of that Meso-region was analyzed (Goal 15, of the National Education Plan). The Meso-region presented results above the average of the State of Minas Gerais, Southeast and Country, Brazil. Thus, 71.76% of the teachers who work as professors of the chemistry discipline in the cities of the Triângulo Mineiro and Alto Paranaíba have a baccalaureate with pedagogical complementation in the area of performance, while in the State this percentage is 63.88 %, in the Southeast Region is 55.59% and in Brazil the numbers are 44.63% of professionals. To conduct the discussion of these results it was also necessary to carry out the survey of the Training Centers of chemistry in the region and type of training offered, of the 73 Higher Education Institutions that offer the course of chemistry in the Mesoregion, 76.71% are undergraduate courses.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-02T16:54:39Z
2019-08-02T16:54:39Z
2019-07-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Clemente, Alessandra Alves. Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba. 2019. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26467
identifier_str_mv Clemente, Alessandra Alves. Perfil formativo dos professores de química da Mesorregião do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba. 2019. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química)- Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Química
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Química
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569601280409600