Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Geovana Ferreira Melo
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13735
Resumo: This work has as study object the history of the feminine education in Colégio Senhora das Dores of Uberaba, in the years 1940 to 1966, focalizing the school institution as a space of students' formation. It is a reflection on the Catholic confessional teaching, offered by Dominican Sisters. The study evidences perspectives of analyses about the school institutions, demonstrating the directions of the current historiography that it has been valuing the private subjects, that is to say, that attributes value to the local and regional specify. We also revisited the history of Uberaba, the first school institutions of the area and the arrival of the Dominican Sisters in Brazil, in 1885. The analysis of the primary sources of the School - record books, reports, documents, letters and annotations - besides the techniques of the Oral History, through the people's deposition involved in the scenery of the School students and teachers were understood as important methodological resources. Starting from the accomplished interpretations, we had the understanding that the families transferred to the School the function of educating and to form their daughters, in agreement with the desirable woman patterns for the patriarchal society at that time. The girl would then, be learned, apprentice of the Catholic religion, gifted and prepared to the " sweetness " of home and maternity.
id UFU_f2ca53177ccdb40163d52242cf6ed76a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13735
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)Escolas católicas Uberaba (MG)Educação femininaIgreja e educaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work has as study object the history of the feminine education in Colégio Senhora das Dores of Uberaba, in the years 1940 to 1966, focalizing the school institution as a space of students' formation. It is a reflection on the Catholic confessional teaching, offered by Dominican Sisters. The study evidences perspectives of analyses about the school institutions, demonstrating the directions of the current historiography that it has been valuing the private subjects, that is to say, that attributes value to the local and regional specify. We also revisited the history of Uberaba, the first school institutions of the area and the arrival of the Dominican Sisters in Brazil, in 1885. The analysis of the primary sources of the School - record books, reports, documents, letters and annotations - besides the techniques of the Oral History, through the people's deposition involved in the scenery of the School students and teachers were understood as important methodological resources. Starting from the accomplished interpretations, we had the understanding that the families transferred to the School the function of educating and to form their daughters, in agreement with the desirable woman patterns for the patriarchal society at that time. The girl would then, be learned, apprentice of the Catholic religion, gifted and prepared to the " sweetness " of home and maternity.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorMestre em EducaçãoEste trabalho tem como objeto de estudo a história da educação feminina no Colégio Nossa Senhora das Dores de Uberaba, nos anos 1940 a 1966, focalizando a instituição escolar como espaço de formação das alunas. Trata-se de uma reflexão sobre o ensino confessional católico oferecido pelas Irmãs Dominicanas. O estudo evidencia algumas perspectivas de análise sobre as instituições escolares, demonstrando os rumos da atual historiografia, que tem valorizado as questões particulares, ou seja, que atribui valor às especificidades locais e regionais. Também fizemos uma visita à história de Uberaba, focalizando principalmente as primeiras instituições escolares da região e a chegada das Irmãs Dominicanas no Brasil, em 1885. A análise das fontes primárias do Colégio livros de ata, relatórios, documentos avulsos, cartas e anotações , além das técnicas da História Oral, através do depoimento de pessoas envolvidas no cenário do Colégio alunas e professoras compreenderamse em importantes recursos metodológicos. A partir das interpretações realizadas, tivemos o entendimento de que as famílias transferiam à Escola a função de educar e formar suas filhas, de acordo com os padrões de mulher desejáveis pela sociedade patriarcal da época. A moça deveria, então, ser culta, praticante da religião católica, prendada e preparada para as doçuras do lar e da maternidade.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUInácio Filho, Geraldohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797761Z5Manoel, Ivan Aparecidohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780029P7Goncalves Neto, Wenceslauhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787504U5Moura, Geovana Ferreira Melo2016-06-22T18:36:01Z2008-10-232016-06-22T18:36:01Z2002-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMOURA, Geovana Ferreira Melo. Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966). 2002. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2002.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13735porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T06:35:23Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13735Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T06:35:23Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
title Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
spellingShingle Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
Moura, Geovana Ferreira Melo
Escolas católicas Uberaba (MG)
Educação feminina
Igreja e educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
title_full Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
title_fullStr Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
title_full_unstemmed Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
title_sort Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966)
author Moura, Geovana Ferreira Melo
author_facet Moura, Geovana Ferreira Melo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Inácio Filho, Geraldo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797761Z5
Manoel, Ivan Aparecido
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780029P7
Goncalves Neto, Wenceslau
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787504U5
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Geovana Ferreira Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas católicas Uberaba (MG)
Educação feminina
Igreja e educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Escolas católicas Uberaba (MG)
Educação feminina
Igreja e educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work has as study object the history of the feminine education in Colégio Senhora das Dores of Uberaba, in the years 1940 to 1966, focalizing the school institution as a space of students' formation. It is a reflection on the Catholic confessional teaching, offered by Dominican Sisters. The study evidences perspectives of analyses about the school institutions, demonstrating the directions of the current historiography that it has been valuing the private subjects, that is to say, that attributes value to the local and regional specify. We also revisited the history of Uberaba, the first school institutions of the area and the arrival of the Dominican Sisters in Brazil, in 1885. The analysis of the primary sources of the School - record books, reports, documents, letters and annotations - besides the techniques of the Oral History, through the people's deposition involved in the scenery of the School students and teachers were understood as important methodological resources. Starting from the accomplished interpretations, we had the understanding that the families transferred to the School the function of educating and to form their daughters, in agreement with the desirable woman patterns for the patriarchal society at that time. The girl would then, be learned, apprentice of the Catholic religion, gifted and prepared to the " sweetness " of home and maternity.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-02-18
2008-10-23
2016-06-22T18:36:01Z
2016-06-22T18:36:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOURA, Geovana Ferreira Melo. Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966). 2002. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2002.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13735
identifier_str_mv MOURA, Geovana Ferreira Melo. Por trás dos muros escolares: luzes e sombras na educação feminina (Colégio N. Sra. das Dores - Uberaba 1940/1966). 2002. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2002.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13735
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569650254151680